loader
Cum arata liderul anului 2030?

Cum arata liderul anului 2030?

Technologia reseteaza sistemul de operare al liderilor, ei fiind obligati sa fie mai indrazneti si mai vizionari

Odata cu atingerea in 2012 a pragului de un miliard de smartphone-uri la nivel global, companiile intra intr-o era de transformare accelerata. Spre deosebire de companiile de traditie, companiile secolului 21 sunt de 10-40 de ori mai eficiente. Companiile formate pe calapodul vechii economii daca nu-si remodeleaza afacerea vor avea parte de ”momentul lor Kodak”. Care vor fi implicatiile? Multiple.

Peste 10 sau 20 de ani redesenarea fiecarei industrii va fi o realitate dictata de noile transformari: orase inteligente, energie regenerabila, infrastructura pentru lantul de distributie, aprovizionare, educatie si servicii sociale pentru aproximativ 9 miliarde de oameni. Si tot atunci, liderii care vor conduce aceste companii vor fi diferiti de cei de acum. Cum vor arata liderii din 2030?

Un nou mindset, ”de explorator”

Technologia reseteaza sistemul de operare al liderilor. Acestia sunt obligati sa fie mai indrazneti si vizionari. Liderii de maine vor fi motivati sa exploreze oportunitati care vin la pachet cu riscuri mai mari. Zborul pe Marte dorit de Elon Musk sau explorarea spatiului pe scara larga dorita de Richard Bronson ori Jeff Bezos, daca nu sunt exercitii de PR, sunt dorinte care exprima cel mai bine modul in care indrazneste tipul de lider de maine.

Liderii viitorului nu se viseaza perfecti si atotstiutori ci fac echipa cu oameni care au calitati si cunostinte ce lor le lipsesc. Oamenii din echipa lor au o viziune a viitorului aliniata cu cea a fondatorului companiei. Sunt loiali fara a fi servili. Gandesc autonom, propun perspective dar actioneaza impreuna. Asculta si sunt ascultati de lideri. Liderii viitorului isi asuma riscuri si nu se sperie de esec. Ei stiu ca marii castigatori in business au trecut prin esecuri rasunatoare.    

Toate companiile vor fi ”de tehnologie”

Dintre companiile noii generatii, cele mai multe se pozitioneaza drept companii de tehnologie. Chiar daca opereaza in industria bancara, de asigurari sau turism baza lor tehnologica de functionare le redefineste. Daca tinem cont ca multe sunt companii care opereaza platforme online au in componenta consiliului director de 9 ori mai multi decidenti cu competente tehnice decat cele traditionale si  bugete semnificative de investitii in tehnologie exista motive puternice sa se numeasca companii de tehnologie cu acreditare in industria bancara, de asigurari sau de turism.   

Progresul tehnologic ne arata tot mai mult, ca liderii noii generatii cumpara procesele de afaceri de care au nevoie ca servicii in cloud (PaaS). In timp ce veteranii sunt captivi utilizarii de tehnologii vechi, tinerii competitori utilizeaza cele mai noi tehnologii si construiesc modele de afaceri complet noi.

Caracteristicile noi ale liderilor

Integrarea componentei tehnologice tot mai mari antreneaza noi aptitudini de conducere. Inovatia nu mai inseamna sa mai adaugi inca o caracteristica unui produs existent, ci sa construiesti un produs care nu exista.

Daca ar fi sa identificam trei caracteristici ale noului tip de lider comparativ cu tipul consacrat de lider acestea ar fi:

• Caracterul curajos, deschis si vizionar al liderilor, cu focus pe competente tehnice avansate la nivel strategic

• Deprinderea de a lucra in echipa cu oameni mai valorosi decat ei dar cu acelasi spirit de explorator

• Centrarea pe dezvoltarea companiei prin investitii in companii cu potential, valori comune si cultura antreprenoriala

Orientarea spre crestere globala

Pentru viitori lideri aversiunea la risc nu exista pentru ca fiecare dintre ei a cunoscut esecul. In calitatea lor de directori ai companiilor lor sau investitori acestia se centreaza nu pe risc ci pe potential. “Cat de mult putem creste acesta idée intr-o afacere globala?”, pare sa fie intrebarea cheie pe care fiecare si-o adreseaza.

In acelasi timp, tot mai mult, lideri noii generatii au cunostinte avansate de AI, blockchain, IoT, social media, cloud computing si alte tehnologii similare care cresc exponential afacerile pe care le construiesc sau preiau.

Mai mult, liderii noii generatii pot sa inceapa afacerile in industrii bine definite si gratie tehnologiei sa si le extinda sau sa migreze in alte industrii. In aceste conditii, consiliile de conducere ale noilor companii seamana mai degraba cu studiouri de creatie in care decidentii sunt deschisi, creativi, nativi digitali si cu experienta relevanta de business. Blugii, tricourile, conversii si ceasurile smart inlocuiesc costumele si ceasurilor analoge scumpe. Cu aceasta noua generatie de lideri, intram intr-o era libera de conventii si deschisa catre schimbare.         

Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 9 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat Lean Six Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA