loader
Companiile trebuie sa operationalizeze inovatia: 7 zone de evaluare a inovatiei in retail in 2022

Companiile trebuie sa operationalizeze inovatia: 7 zone de evaluare a inovatiei in retail in 2022

EY a identificat o serie de elemente care sa sprijine construirea eficienta a unei organizatii ghidate de inovatie

In sectorul bunurilor de consum, inovatia a accelerat in ultimii ani, iar potrivit studiului EY CEO Imperative 2021, realizat pe un esantion de peste 300 de directori generali din Fortune top 2000, acest trend nu da semne de incetinire.

Nu exista o reteta secreta pentru a atinge succesul in inovatie, insusi termenul fiind atat de permisiv, incat poate varia de la activitati simple, precum imbunatatirea proceselor operationale, pana la activitati de cercetare si dezvoltare. EY a identificat o serie de elemente care sa sprijine construirea eficienta a unei organizatii ghidate de inovatie. Leadership-ul, resursa umana si imbunatatirea operatiunilor, urmate de structura portofoliului de produse si servicii, digitalizare sau parteneriate corespunzatoare sunt repere care contribuie la definirea unui cadru propice inovatiei.

COVID-19 a determinat o schimbare fundamentala in modul in care consumatorii traiesc, dar si in modul in care companiile ii deservesc. Preferintele consumatorilor, asteptarile angajatilor, parteneriatele, structura lanturilor de aprovizionare, reglementarile si cerintele investitorilor s-au mutat intr-o noua paradigma, care implica o eficientizare mult mai accelerata. Pandemia a dus la aplatizarea multora dintre structurile organizationale si a accelerat procesul de luare a deciziilor, din nevoia de a beneficia de schimbarile propuse in zile sau saptamani si nu in luni sau ani, cum se intampla in perioada anterioara.

In acest context determinat de schimbari si viteza, EY a identificat un cadru de analiza a maturitatii programelor de inovatie din companiile de retail, bazat pe 7 dimensiuni si 4 stadii de maturitate. Analiza poate fi facuta completand acest chestionar.

Interesul pentru nou si inovare este uneori asimilat cu strategii de activare incomplete, iar plafonarea multor companii se intampla si pentru ca urmaresc deseori doar una sau doua dimensiuni ale inovatiei. Activitatile asociate inovarii, precum programele de generare de idei, hackathon-urile, atelierele de design thinking etc., poarta denumirea de “inovare teatrala” (innovation theatre), daca nu sunt sustinute si de o metodologie clara si de un program robust de implementare.

Completand formularul pentru evaluarea maturitatii, organizatiile parcurg intrebari esentiale pentru definirea propriei lor pozitionari in raport cu alte companii din industrie. Scopul central e sa oferim acces la un cumul de cunostinte si bune practici, care sa ajute companiile din retail sa isi optimizeze strategiile si procesele, in sincron cu liderii globali din piata.

Initiativa EY vine ca urmare a observarii folosirii termenului de „inovatie” in contexte diferite, cu intelesuri diferite, spre exemplu ca un jargon lipsit de substanta ori ca un absolut al creativitatii. In contrast cu aceste extreme, perspectiva noastra este ca inovatia trebuie sa fie reprezentata de acele produse sau activitati care aduc plus valoare si optimizeaza procesele”, a declarat Mihail Lupu, Innovation consultant, EY wavespace Romania.

                                     

Cadrul definit de EY identifica sapte piloni de inovare:

1. Leadership - responsabilitatea asumata a echipei de management in privinta programului de inovatie

2. Structura portofoliului de produse si servicii - alinierea la nevoile consumatorilor si aprecierea corecta a valorii acestor produse

3. Activitatile de marketing - o expunere relevanta pentru consumatori

4. Digitalizare - utilizarea corespunzatoare a datelor si a tehnologiei in vederea imbunatatirii experientei clientilor

5. Operatiuni - eficientizarea proceselor de Back-Office

6. Structura resurselor umane si a competentelor - echipa dedicata procesului de inovatie

7. Finantarile si parteneriatele - investitii asumate chiar si in timp de criza

Inovarea si cresterea au fost considerate prioritare de catre respondenti in ultimii doi ani, potrivit ultimului studiu EY CEO Imperative. 63% dintre respondentii din studiul au mentionat ca accelerarea digitalizarii si a inovatiei este cruciala si are cel mai mare impact asupra companiei lor. Fie ca vorbim despre Net zero retail, un trend prin care comerciantii isi propun sa reduca aproape complet emisiile de carbon ale produselor si serviciilor sau despre implementarea de Chatbots pentru facilitarea interactiunii cu clientii, sectorul comertului la nivel global descopera in permanenta modalitati prin care sa fidelizeze relatia cu consumatorul, sa devina mai sustenabil si sa reinvesteasca eficient profitul intr-o crestere sustinuta.

Odata cu reglementarea sustenabilitatii, 92% dintre companiile de retail si-au anuntat obiectivul de a deveni neutre din punct de vedere al carbonului pana in 2025. Aliniind rezultatele studiului la realitatea locala, in Romania, marii retaileri au investit in dezvoltarea unor parteneriate strategice ce le ofera platforme noi de crestere. In paralel, am observat si interes pentru tehnologii si programe menite sa le asigure alinierea la tendintele globale de neutralitate a carbonului, dar si care sa duca la reducerea costurilor operationale.

Directorul general trebuie sa isi asume raspunderea pentru succesul unui program de inovatie in organizatia pe care o conduce

Organizatiile trebuie sa isi democratizeze procesul de inovatie in interiorul firmei si sa permita si functiilor de executie sa aduca propria viziune asupra dezvoltarii organizatiei. De ce? Modul de operare care determina succesul si profitabilitatea unei organizatii este o lama cu doua taisuri. Responsabilitatea deciziei de schimbare a paradigmelor de operare si de investitii in procese de inovatie implica riscuri pentru organizatie, pe care managementul e posibil sa incerce sa le evite, in functie si de situatia financiara a companiei. Cu alte cuvinte, leadership-ul tranzactional nu are capacitatea sa faca peste noapte trecerea catre un leadership de tip transformational”, a declarat Cristian Carstoiu, Chief Innovation Officer, EY Romania.

                                      

Pe masura ce consumatorii evolueaza si dinamica pietei se schimba, companiile acorda prioritate inovatiei pentru a obtine un avantaj competitiv. Strategia pe termen lung a retailerilor e caracterizata prin eficienta si crestere, iar investitiile in programe de inovatie devin tot mai vizibile.

Dincolo de pandemia Covid-19, se contureaza un tablou in care tehnologiile disruptive devin normalitate, iar inovatia se pozitioneaza ca un motor de crestere al companiilor. Cu toate acestea, doar companiile suficient de versatile si de agile vor reusi sa il implementeze corespunzator.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 40 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2021. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL