loader

Companiile din FMCG vor fi nevoite sa-si imbunatateasca marjele de profitabilitate pe masura ce economia se redreseaza

FMCG a fost un sector sigur pentru investitorii care au urmarit obtinerea de marje predictibile si randamente stabile pe durata crizei economice

Cu toate acestea, pe masura ce situatia economiei globale se imbunatateste, riscurile in crestere din industrie duc la pierderea interesului investitorilor. Mai ales ca, in ultimii 10 ani, companiile din industria de produse de larg consum au reusit sa-si creasca marjele de profit cu doar 0,6%.

 

In conditiile in care asupra profitabilitatii se exercita presiuni, atat in pietele dezvoltate cat si in cele emergente, companiile de bunuri de consum vor fi nevoite sa depuna eforturi tot mai mari pentru a genera valoare pentru actionarii lor, se arata in raportul EY–Margin Unlocked.

  • Comparativ cu alte industrii, marjele de profit din FMCG au fost previzibile si stabile din 2003. Din acest motiv, sectorul a fost foarte atractiv pentru investitori pe timpul crizei economice.
  • in pofidaprogramelor de crestere a productivitatii si a eforturilor de reducere a costurilor, marja de profit a inregistrat o crestere foarte mica – de doar 0,6% pe toata durata crizei economice.
  • Din anul 2009, multe alte sectoare si-au crescut progresiv marjele de profit.in sectorul tehnologiei, de exemplu, marjele au crescut de la 15,2%, la 19,4%, marcand un salt de 4,2 puncte procentuale.
  • Performanta actiunilor din sectorul debunuri de larg consum a fost devansata de alte sectoare, ceea ce justifica preocuparea investitorilor in privinta profitabilitatii si a perspectivelor de crestere din acest sector. Acest lucru reprezinta, in plus, o potentiala vulnerabilitate.

 

Cu toate ca actiunile din sector au reprezentat o optiune sigura pentru investitori pe durata crizei, companiile din FMCG vor fi nevoite sa faca eforturi mai mari ca sa-si mentina actionarii multumiti si pentru a-si pastra atractivitatea pentru investitori.

 

In conditiile in care situatia economiei globale se imbunatateste, tot mai multe alte sectoare, care au fost mai volatile pana acum, ar putea sa devanseze randamentul din sectorul FMCG.


Obstacole in calea imbunatatirii marjelor

 

Companiile au identificat o serie de motive pentru care nu reusesc sa-si creasca eficient marjele. Potrivit raportului, 39% dintre companii considera ca prejudecata privind nivelul scazut de crestere a marjelor din sector reprezinta principalul obstacol in calea imbunatatirii acestora. Alti factori identificati ar fi: blocarea unor sume prea mari in costurile fixe, informatiile insuficiente, lipsa de focus a echipei de conducere, precum si o lipsa de abilitati si competente in privinta marjelor.

 

Strategii de succes

 

O imbunatatire sustinuta a profitabilitatiieste una dintre cele mai eficiente cai de atragere a interesului investitorilor. Companiile de bunuri de larg consum trebuie sa faca fata, insa, la provocari venind din mai multe directii. Atat in pietele dezvoltate cat si in cele emergente, principalele directii de crestere fie au incetinit dramatic, fie au scazut, iar permanenta presiune pe scaderea preturilor din partea clientilor, alaturi de cresterea costurilor de productie, au facut ca managementul marjelor sa devina o provocare complexa.

 

Raportul EY - Margin unlocked - a analizat situatia a 183 companii de bunuri de larg consum din intreaga lume, inclusiv companii care au adoptat un management neconventional al marjelor, pentru a afla ce anume face diferenta pentru companiile performante din acest sector.

 

Per ansamblu, companiile de bunuri de larg consum recunosc ca trebuie sa adopte un management mai riguros al marjelor fata de perioada anterioara.

 

Amploarea provocarilor cu care se confrunta acum sectorul FMCG implica o abordare noua, integrata a managementului marjelor la nivelul intregii companii, pentru a genera valoare pentru actionarii lor.

 

Studiul EY arata ca multe companii de bunuri de larg consum au inca o abordare tactica reactiva in privinta mentinerii sau a cresterii marjelor. Astfel, ele se marginesc sa faca doar unele schimbari punctuale, atat in privinta profitului cat si a pierderilor, care nu pot asigura o crestere a marjelor la nivelul intregii companii.

 

Trei factori critici pentru succes

 

Rezultale studiului arata ca exista diferente considerabile in privinta performantei in cadrul industriei. Exista companii care au reusit sa evolueze impotriva curentului, inregistrand cresteri ale marjelor situate intre 22,7% si 28% - de mai mult de sapte ori mai mari comparativ cu performantele inregistrate de alte companii din sector.

 

Raportul identifica trei factori-cheie determinanti pentru succesul companiilor din FMCG care vizeaza performanta in actualul context economic:

  1. Liderii implicati care adopta initiative de eliminare a barierelordin intreaga organizatie si de implementare a unor sisteme inovatoare si neconventionale de imbunatatire a performantei marjelor.
  2. Investitii in achizitii de date care sa poata oferi o perspectiva mai buna asupra business-ului si sa permita luarea de decizii mai rapid si mai judicios.
  3. Asigurarea unui management integrat al marjelor, de la un capat la celalalt al procesului, care sa nu se limiteze la reducerea de costuri si la cresterea de preturi, ci sa reprezinte un model operational centrat pe imbunatirea marjelor.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL