loader
Cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara

Cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara

Cu toate acestea, consumatorii cu venituri mici planuiesc sa cheltuiasca in perioada sarbatorilor cu 25% mai mult decat anul trecut

Cheltuielile de sarbatori se mentin, anul acesta, la nivelul din 2021, chiar daca 37% dintre consumatori spun ca situatia lor financiara s-a inrautatit comparativ cu anul trecut, iar aproximativ trei sferturi (73%) se asteapta ca produsele sa fie mai scumpe, potrivit studiului Deloitte holiday retail survey 2022. Cu toate acestea, consumatorii cu venituri mici planuiesc sa cheltuiasca in perioada sarbatorilor cu 25% mai mult decat anul trecut. In acelasi timp, 77% dintre comercianti estimeaza ca vanzarile vor creste, in aceasta perioada, fata de 2021.

Conform studiului, 41% dintre consumatori prevad o evolutie defavorabila a economiei anul viitor, procent in crestere de la 33% in 2021 si 27% in 2020. In aceste conditii, consumatorii renunta la cumparaturile neesentiale, care scad cu 12%, pentru a oferi cadouri sub forma de produse (+1%) si sub forma unor experiente care implica socializare, respectiv petreceri, iesiri la restaurant sau bilete la concert (+7%). Insa numarul mediu de cadouri scade de la 16, anul trecut, la noua, anul acesta, si preferinta se muta pe produsele de tipul cardurilor cadou (in urcare cu 7%).

Pentru a compensa cresterea preturilor, 32% dintre cumparatori cauta sa achizitioneze articole reutilizabile (folosite/reconditionate), iar 48% dintre comercianti spun ca vor vinde astfel de produse in acest sezon.

Majorarea preturilor reprezinta o motivatie atat pentru cei care spun ca vor cheltui mai mult anul acesta de sarbatori (51%), cat si pentru cei care vor cheltui mai putin (66%). De altfel, si comerciantii estimeaza ca preturile produselor lor vor creste cu pana la 10% (43% dintre comercianti) sau chiar mai mult (20% dintre comercianti).

Inflatia reprezinta, in prezent, o provocare atat pentru mediul de afaceri, cat si pentru populatie in majoritatea statelor lumii. In aceste conditii, 34% dintre cetatenii Uniunii Europene spun ca principala lor preocupare este legata de cresterea preturilor si, implicit, a costului vietii. In Romania, 54% dintre respondenti au indicat scumpirea bunurilor de consum si a energiei ca fiind cele mai importante probleme cu care se confrunta. Cu toate acestea, in prima jumatate a acestui an, consumul privat a fost principalul determinant al cresterii economiei romanesti (+7,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut), iar pentru perioada urmatoare prognozele oficiale indica un ritm anual de 2,7%”, a declarat Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, si Liderul industriei de retail si bunuri de larg consum.

Ca si in anii precedenti, cumparaturile online sunt pe cale sa domine sezonul, dar magazinele fizice recastiga din terenul pierdut in timpul pandemiei. Astfel, anul acesta, 35% din bugetul alocat cheltuielilor de sarbatori merge catre magazinele fizice (in crestere de la un minim de 28% in 2020), dar 63%, catre cumparaturile online. Totodata, 34% dintre consumatori planuiesc sa foloseasca retelele sociale pentru cumparaturile de sarbatori, procentul fiind mult mai ridicat in randul tinerilor Millennials (56%) si al celor din Generatia Z (60%).

Totodata, aproximativ patru din zece consumatori intentioneaza sa aleaga cadouri durabile, iar acestia vor sa cheltuiasca cu 14% peste medie, spre deosebire de ceilalti, care cauta sa isi reduca cheltuielile. Dintre cei care evita produsele durabile, 45% spun ca acestea sunt inaccesibile, iar 31% sunt de parere ca cele cu adevarat durabile sunt dificil de identificat. 

Si anul acesta cumparatorii sunt ingrijorati cu privire la disponibilitatea produselor cautate (77%), insa comerciantii sunt convinsi, in proportie de 100%, ca vor primi la timp marfa comandata pentru perioada sarbatorilor (fata de 57%, anul trecut).

Studiul Deloitte holiday retail survey 2022 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat aproape 5.000 de consumatori din SUA si 40 de directori din companii de retail care au, in proportie de peste 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta fiscala si juridica, consultanta, consultanta financiara si managementul riscului catre aproximativ 90% din companiile prezente in topul Fortune Global 500® si catre mii de companii din sectorul privat. Expertii firmei contribuie la atingerea unor rezultate masurabile si de durata, care ajuta la consolidarea increderii in pietele de capital, care permit companiilor sa se transforme, sa prospere si sa deschida calea catre o economie mai puternica, catre o societate mai echitabila si o lume sustenabila. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acopera peste 150 de tari si teritorii. Obiectivul sau este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor aproximativ 415.000 de profesionisti la nivel mondial.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta si managementul riscului, consultanta financiara, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 3.000 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL