loader
Ce trebuie sa ia in considerare operatorii de transport rutier in contextul introducerii unor noi reguli care vizeaza activitatea internationala?

Ce trebuie sa ia in considerare operatorii de transport rutier in contextul introducerii unor noi reguli care vizeaza activitatea internationala?

Material de opinie de Gabriela Ilie, Senior Managing Associate, si Ana Vlasceanu, Senior Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal

Sectorul transporturilor a fost marcat in ultimii ani de modificari legislative substantiale adoptate la nivelul Uniunii Europene, care au vizat activitatea de transport rutier international. Este vorba despre „Pachetul de Mobilitate”, ce cuprinde o serie de reguli care au fost transpuse recent in legislatia din Romania, si care a condus la modificarea mai multor acte normative, printre care se numara si Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si Legea nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale.

Principalele modificari aduse Ordonantei Guvernului (OG) nr. 27/2011 privind transporturile rutiere

Una din cele mai relevante modificari se refera la clarificarea conditiei privind sediul real si stabil pe teritoriul Romaniei (modificari preluate din Regulamentul nr. 1055/2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 si (UE) nr. 1024/2012 in vederea adaptarii acestora la evolutiile sectorului transportului rutier, ce a intrat in vigoare la data de 22 februarie 2022).

Asadar, potrivit modificarilor, cu titlu de exemplu, companiile trebuie sa detina la sediul situat pe teritoriul Romaniei originalele principalelor documente de lucru, printre care se numara si contractele de transport ale companiei, documentele referitoare la vehiculele aflate la dispozitia intreprinderii, documentele contabile, de gestionare a personalului, contractele de munca etc., indiferent daca acestea sunt in format electronic sau in orice alt format.

De asemenea, operatorii de transport trebuie sa isi organizeze activitatea parcului de vehicule in asa fel incat sa se asigure ca vehiculele aflate la dispozitia societatii si folosite in transportul international se intorc la unul dintre centrele operationale din Romania in termen de opt saptamani de la plecarea acestora din tara.

Suplimentar, companiile trebuie sa aiba la dispozitie in permanenta si in mod obisnuit un numar de vehicule inmatriculate sau puse in circulatie si autorizate pentru utilizare in Romania, indiferent daca toate vehiculele respective se afla in proprietatea societatii sau sunt detinute in temeiul unui contract de vanzare in rate, de inchiriere sau de leasing, precum si de conducatori auto al caror loc de stationare obisnuit se afla la un centru operational din Romania. In ambele cazuri, potrivit noilor modificari, numarul acesta trebuie sa fie proportional cu volumul operatiunilor de transport efectuate de societate.

In plus, transportatorii trebuie sa-si desfasoare efectiv si in permanenta activitatile administrative si comerciale cu ajutorul echipamentelor si instalatiilor corespunzatoare la sediul situat in Romania, sediu care trebuie sa indeplineasca cerintele mentionate mai sus, precum si sa isi gestioneze operatiunile de transport efectiv si permanent, utilizand vehiculele detinute in conditiile prevazute mai sus, cu ajutorul echipamentelor tehnice corespunzatoare situate in Romania.

Dincolo de chestiunile care par, mai degraba tehnice, rezulta cu claritate faptul ca aspectele care tin de indeplinirea de catre operatorul de transport a conditiei unui sediu real si stabil sunt mult mai concrete. Mai mult, aspectele care tin de adecvarea numarului mijloacelor de transport la numarul efectiv de conducatori auto si la volumul operatiunilor de transport efectuate de compania de transporturi sunt reglementate la un nivel mai ridicat de detaliu. Prin urmare, toate aceste elemente trebuie adecvate unul celuilalt pentru a fundamenta si sustine realitatea sediului pe teritoriul Romaniei.

Modificari aduse Legii nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale

Cele mai importante modificari vizeaza, pe de o parte, calificarea cabotajului ca fiind una din situatiile in care se aplica regulile privind detasarea in contextul prestarii transnationale de servicii si, pe de alta parte, introducerea unor reguli in functie de care sa se stabileasca daca un conducator auto intruneste conditiile pentru a fi detasat transnational sau nu.

Asadar, cu titlu de exemplu, detasarea transnationala nu se aplica atunci cand transportatorii efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de marfuri sau, pe langa operatiunea de transport rutier bilateral de marfuri, efectueaza o activitate de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza (cu conditia ca acesta sa nu incarce marfuri si sa le descarce in acelasi stat membru) ori tranziteaza teritoriul unui stat membru, fara a incarca sau a descarca marfuri ori fara a imbarca sau a debarca persoane. Exceptiile de la aplicarea prevederilor legale privind detasarea transnationala se aplica doar in cazul in care masura detasarii transnationale este luata in temeiul prestarii de servicii transnationale, fara a utiliza ca temei legal detasarea unui salariat la o unitate sau la o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi.

Asadar, in cazul in care deplasarile conducatorilor auto se incadreaza in situatiile de mai sus, intreprinderea care face detasarea nu va fi supusa obligatiei de a aplica prevederile legale privind detasarea transnationala (potrivit legislatiei din Romania).

Concluzii si recomandari

Avand in vedere specificul activitatii de transport international, referitor la toate prevederile legale mentionate, este extrem de importanta, in continuare, verificarea prevederilor legale din toate celelalte state implicate in activitatea de transport international a unui operator de transport, pentru a asigura conformarea cu prevederile legii nationale ale fiecarui stat membru in discutie.

Mai mult, va fi extrem de important ca, in cel mai scurt timp, operatorii de transport sa analizeze intreaga activitate derulata (inclusiv fiecare deplasare/segment de transport), pentru a stabili care vor fi prevederile legale ce vor trebui aplicate si daca se impune regandirea activitatii sau restructurarea acesteia, inclusiv cu privire la remuneratia acordata conducatorilor auto.

Acest aspect va fi cu atat mai stringent cu cat, in cazul promulgarii legii pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative, urmeaza a se modifica inclusiv Codul fiscal, stabilind noi reguli de taxare a prestatiilor in bani de care beneficiaza conducatorii auto care efectueaza operatiuni de transport international.  Concret, potrivit proiectului de act normativ, sumele de bani primite de soferi in contextul deplasarilor (in tara sau in strainatate), altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, pot beneficia de un tratament fiscal favorabil, indiferent de structura juridica aleasa pentru documentarea deplasarilor (cum ar fi  clauza de mobilitate, delegare detasare transnationala), precum si orice alte sume de aceeasi natura. Insa proiectul introduce un plafon suplimentar celui existent, respectiv trei salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat.

Autori