Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Ce schimbari importante aduce pe piata muncii din Romania Directiva privind asigurarea echilibrului dintre viata profesionala si cea privata | DoingBusiness.ro
loader
Ce schimbari importante aduce pe piata muncii din Romania Directiva privind asigurarea echilibrului dintre viata profesionala si cea privata

Ce schimbari importante aduce pe piata muncii din Romania Directiva privind asigurarea echilibrului dintre viata profesionala si cea privata

Angajatorii romani vor fi obligati sa ia in considerare orice solicitari de acordare a unor formule flexibile de lucru si de a motiva orice refuz de acordare a acestora

Recent intrata in vigoare, Directiva privind echilibrul dintre viata profesionala si cea privata  are ca obiectiv cresterea gradului de participare pe piata muncii a femeilor, a parintilor si a oricaror categorii de angajati care au in ingrijire rude sau alte persoane cu care locuiesc, prin reglementarea unor formule de lucru flexibile si a concediilor pentru motive familiale.

Care sunt insa obligatiile stabilite in sarcina angajatorilor si cum ar trebui sa se pregateasca acestia?

In prezent, asigurarea unui program de lucru flexibil reprezinta un beneficiu atragator pe care multi dintre angajatorii romani au inceput sa il includa in pachetul de beneficii oferit la angajare. Daca, in acest moment, luarea in considerare a unui astfel de beneficiu reprezinta o decizie unilaterala a angajatorilor, odata cu noile reglementari, angajatorii romani vor fi obligati sa ia in considerare orice solicitari de acordare a unor formule flexibile de lucru si de a motiva orice refuz de acordare a acestora.

Indiferent de industria in care isi desfasoara activitatea, angajatorii romani vor trebui sa ia in considerare impactul noilor reglementari, atat din perspectiva organizarii muncii, a mijloacelor de tinere a evidentei timpului de munca cat si a modalitatii in care aceste noi cerinte pot fi transpuse in fiecare organizatie, prin raportare la specificul acestora.

In cazul agentilor economici, care au constituite forme de reprezentare colectiva a salariatilor (sindicate, reprezentantii salariatilor etc.), va fi necesara informarea si initierea de consultari cu organismele de reprezentare colectiva, in special atunci cand implementarea unui program de lucru flexibil conduce la modificari importante in organizarea muncii.

Luarea deciziilor si implementarea efectiva a unor masuri va depinde insa, in mare masura, de modalitatea in care legiuitorul roman va reglementa aceste cerinte in actele normative de transpunere a acestei Directive.

In prezent, flexibilitatea programului de lucru este asigurata in Romania prin structuri de tipul telemuncii, acolo unde salariatii desfasoara activitati folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, sau prin specificarea in mod expres in contractele individuale de munca a unui program de munca inegal. Aceste mijloace nu sunt insa adresate in mod specific parintilor sau ingrijitorilor, acestia urmand a beneficia in viitor de protectie suplimentara.

Concediile pentru motive familiale si cum sunt ele reglementate in prezent in legislatia din Romania

Un concept nou introdus de Directiva este acela al concediului de ingrijitor. Astfel, salariatii care au rolul de ingrijitori ai rudelor cu probleme medicale grave vor putea beneficia de un concediu platit de 5 zile lucratoare pe an. Legislatia locala va putea stabili si alte perioade de referinta (de exemplu, raportat la numarul de persoane aflate in ingrijire sau la numarul de cazuri) si va putea introduce conditii suplimentare pentru exercitarea acestui drept.

Directiva reglementeaza si dreptul de a absenta de la locul de munca in cazuri de forta majora (de exemplu, urgenta familiala, boala sau accident), cu prezentarea unor documente justificative. Desi acest principiu nu este in prezent consacrat la nivel legislativ, in practica, exista deja companii care ofera salariatilor o zi suplimentara de concediu platit, pentru situatii de urgenta sau pentru motive medicale.

Printre noutatile aduse de Directiva se numara si concediile pentru motive familiale. Directiva reglementeaza concediul de paternitate de cel putin 10 zile lucratoare, ce va fi acordat tatalui in jurul datei nasterii unui copil.

In prezent, legislatia din Romania contine astfel de reglementari, tatal copilului nou-nascut avand dreptul la un concediu paternal platit de 5 zile lucratoare, respectiv 15 zile lucratoare pentru detinatorii de atestat de absolvire a cursului de puericultura.

Avand in vedere ca Directiva nu conditioneaza acordarea numarului minim de zile de concediu paternal de absolvirea unui curs de specialitate, ne putem astepta in viitor la modificari legislative prin care durata concediului paternal sa creasca de la 5 la 10 zile lucratoare, fara a fi necesara absolvirea unui curs de specialitate. Indiferent de solutia aleasa, noua legislatie nu va putea restrange nivelul actual de protectie acordat acestei categorii.

Nu in ultimul rand, Directiva stabileste dreptul individual la patru luni de concediu platit pentru cresterea copilului, dintre care 2 luni netransferabile intre parinti spre deosebire de reglementarea actuala din Romania care prevede un concediu netransferabil de minim 1 luna pentru parintele care nu a solicitat concediul de crestere copil. In ceea ce priveste durata totala a concediului de crestere copil, legislatia romaneasca este mai favorabila, aceasta fiind reglementata in prezent la 24 luni, respectiv 36 luni in cazul copiilor cu dizabilitati.

Desi termenul de transpunere a acestei Directive este 2 august 2022, este recomandabil ca angajatorii romani sa ia in considerare impactul pe care noile reglementari l-ar putea avea asupra activitatilor desfasurate.

In ceea ce priveste beneficiarii acestor noi reglementari, este important de mentionat ca drepturile instituite de Directiva vor putea fi acordate cu respectarea anumitor conditii sau supuse unor limitari care vor putea fi impuse, atat prin legislatia de transpunere, cat si de catre fiecare angajator in parte, prin intermediul regulamentelor interne, al contractelor colective de munca sau al politicilor si procedurilor aplicabile la nivelul fiecarui angajator.

 

Radu si Asociatii SPRL este o societate de avocati ce ofera servicii juridice complete, care includ atat servicii de consultanta juridica, cat si asistenta si reprezentare in fata instantelor de judecata, avand o practica importanta de controverse si dispute fiscale.

Radu si Asociatii SPRL este membra a societatilor ce fac parte din grupul Ernst & Young Global Ltd si face parte din reteaua globala EY Law, aflata in plina expansiune, in cadrul careia lucreaza peste 2300 de avocati in 84 de tari.

Experienta noastra a fost recunoscuta de piata si de publicatii internationale. Chambers Global 2019 a recunoscut practica noastra de Corporate/M&A, in timp ce Chambers Europe 2019 a plasat practica noastra de Controverse Fiscale pe banda 1. Totodata, The Legal 500 Europe, Middle East and Africa 2019 a premiat practica noastra de Drept Comercial, Drept Societar si M&A precum si pe cea de Controverse Fiscale.

Pentru informatii suplimentare cu privire la societatea de avocati Radu si Asociatii SPRL va rugam vizitati www.ra-law.ro.

Autori: Andrei Stefanovici si Anca Atanasiu, avocati Radu si Asociatii SPRL

Autori

foto
RADU SI ASOCIATII SPRL
   Update cookies preferences