loader
Barometru EY: Tinerii sunt interesati de dezvoltarea personala si de invatare

Barometru EY: Tinerii sunt interesati de dezvoltarea personala si de invatare

Pentru realizarea Barometrului tinerilor au fost intervievati 5241 de tineri, care au raspuns unui chestionar online

Generatia tanara se mobilizeaza spre o realitate in care viata nu se mai rezuma la “a supravietui”. Aspectele materiale nu mai sunt un scop in sine pentru tineri, ci devin resurse pentru un tel mult mai inalt, si anume de a atinge cea mai buna versiune a lor, conform concluziilor Barometrului tinerilor, realizat de EY Romania.

In acest context, angajatorii au nevoie de o strategie de integrare si dezvoltare pentru tineri, bazata pe o remuneratie care sa nu limiteze paleta de alegeri personale. Pe de alta parte, ei ar trebui sa le ofere oportunitati de dezvoltare prin expunere la situatii profesionale si de invatare continua, care sa faciliteze schimbarea de perceptie de la „un loc de munca” la „un loc in care imi construiesc cariera”.

Tendintele demografice transforma mediul economic romanesc, determinand organizatiile sa-si reorienteze modelele de afaceri si sa formuleze noi strategii de atragere si retentie a resurselor umane. In acest studiu, am provocat tinerii sa raspunda intrebarilor noastre si sa ne povesteasca despre activitatile, interesele si valorile lor, despre ce reprezinta succesul si care le sunt modelele. Am fost surprinsi de forta, diversitatea si dinamismul lor”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.

Pentru realizarea Barometrului tinerilor au fost intervievati 5241 de tineri, cu varsta cuprinsa intre 18-29 de ani, care au raspuns unui chestionar online, in perioada mai-iunie 2019. 60% dintre acestia muncesc cu norma intreaga sau partiala.

Un instantaneu in viata tinerilor

Sportul este hobby-ul practicat in cea mai mare masura de tineri: peste un sfert din timpul lor este dedicat acestei activitati. Iar cititul e pe locul al doilea, cu 18% din timp.

Lunar, 68% participa la evenimente culturale si 70% se implica in activitati de voluntariat.

Sursele predominante de informare indicate de tineri sunt platformele sociale. Raspunsurile colectate pozitioneaza pe primele locuri, ca surse de informare, Facebook (utilizata de 31% dintre cei chestionati) si Instagram (de 22%).

Aproape un sfert dintre tinerii sondati utilizeaza internetul mai mult de 5 ore pe zi in scop personal si o treime in scop profesional. Cei care il utilizeaza pana intr-o ora sunt sub 5%.

Dezvoltarea personala si profesionala

Tinerii cauta un echilibru intre viata personala si cea profesionala, prefera orasele mai mari, chiar si pe cele din afara teritoriului romanesc.

In privinta alegerii angajatorului, 21% se orienteaza catre companiile care ofera oportunitati de dezvoltare si invatare si 18% catre cele care incurajeaza echilibrul intre viata profesionala si cea personala. Nu e de mirare, avand in vedere ca munca este privita de 38% dintre tineri ca un mijloc de a invata, in timp ce pentru 26% e un mijloc de a-si asigura traiul si familia.

In profunzime despre generatia tinerilor

Dintre valorile pentru care au optat din chestionarul EY, ambitia este cea mai asumata: 48% dintre tineri o regasesc intre valorile lor. Urmeaza onestitatea (40%), independenta (33%), fericirea si iubirea (25%).

Puterea exemplului are un impact fundamental asupra dezvoltarii tinerilor, iar existenta unui model are capacitatea de a schimba perspectivele, idealurile si actiunile unui tanar. Cu toate acestea, doar jumatate dintre respondenti sustin ca au un model. Dintre cei care urmeaza anumite modele, majoritatea se ghideaza dupa exemplul parintilor (41%) si al unor personalitati din afara tarii (21%).

Privind in perspectiva

Privind in viitor, tinerii chestionati dau dovada de un nivel ridicat de neincredere in privinta evolutiei tarii: peste 35% declarandu-se pesimisti. Principalele nemultumiri sunt legate de situatia spitalelor publice, de coruptie si de calitatea sistemului educational: peste 90% dintre respondenti considerandu-le problematice. Drept urmare, tinerii cred ca factorii cei mai importanti pentru dezvoltarea Romaniei sunt imbunatatirea situatiei politice si a politicilor economice (fiscale si monetare).

Bogdan Ion conchide: ”Suntem convinsi ca in Romania exista o tanara generatie promitatoare care merita sustinuta prin implicare si incurajare. Privim spre un viitor al oportunitatilor, nu al provocarilor”.

Concluziile Barometrului au fost prezentate si dezbatute de echipa EY, coordonata de Horatiu Cocheci, Director, People Advisory Services, impreuna cu antropologul Alexandru Dincovici, Roxana Clodnitchi, Lector universitar, Facultatea de Administrarea Afacerilor cu Predare in Limbi Straine, ASE si Corina Anghel, HR Business Partner Avon, in cadrul unui eveniment dedicat tinerilor.

Alexandru Dincovici, Antropolog, General Manager IziBiz Consulting: “Statisticile care ajung sa defineasca uneori cu atata nonsalanta ceea ce numim generic <<tineri>> sunt enuntate aproape mereu de pe o pozitie de putere care nu face decat sa mareasca o aparenta falie generationala. Ele sunt, de fapt, si produsul nostru si al generatiilor precedente, pentru ca <<tineretea>> nu este (doar) o esenta in baza careia putem emite judecati de valoare, o atitudine, de altfel, discriminatorie numita ageism, ci mai ales o suma de comportamente, atitudini, valori determinate de un context material si social pe care il construim cu totii pe zi ce trece.”

Corina Anghel, Sr. HR Business Partner, Commercial & Support Functions, RO & MD, Avon Cosmetics Romania: “E foarte important sa fim aproape de tineri si sa ii intelegem pentru ca ei sunt acei early adopters ai noului mod in care va functiona lumea (ei au fost primii pe Facebook, dar acum si bunica stie sa imi lase comentarii cu emojis). Ca organizatie, nu ne intereseaza sa ii atragem doar pentru ca avem nevoie de forta de munca, ci pentru ca interesele, nevoile si valorile lor ne dau indicii despre cum ar trebui sa pregatim organizatia pentru viitor. Si cred ca asta ar trebui sa fie o preocupare permanenta a tuturor companiilor care vor sa ramana relevante in anii ce vor urma.”

Dialogul activ cu tinerii (studenti si alumni FABIZ, dintre care multi ocupa pozitii cheie in economia autohtona si internationala) ne-a determinat sa ne dezvoltam si adaptam curricula si procesele la nevoile prezentului. Am mers chiar un pas mai departe si am interactionat cu generatiile mai tinere, de liceeni. Ce am invatat? Empatie, digitalizare si distractie. La schimb, incercam sa le oferim studentilor lectii de gandire critica si de orientare in universul informational. Incercam, impreuna, sa ne pregatim cat mai bine pentru viitor”, a declarat Roxana Clodnitchi, Lector universitar, Facultatea de Administrarea Afacerilor cu Predare in Limbi Straine, ASE.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 36,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2019. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an in luna iunie la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

Pentru versiunea completa a studiului accesati documentul de mai jos:

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL