Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Amnistia fiscala. Oportunitatea prelungirii termenului de depunere a cererilor de anulare raportata la problemele practice existente | DoingBusiness.ro
loader
Amnistia fiscala. Oportunitatea prelungirii termenului de depunere a cererilor de anulare raportata la problemele practice existente

Amnistia fiscala. Oportunitatea prelungirii termenului de depunere a cererilor de anulare raportata la problemele practice existente

Autori: Andrei Boian, Avocat, Senior Managing Associate, Bancila, Diaconu si Asociatii SPRL

Este notoriu faptul ca legiuitorul a reglementat amnistia fiscala prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (in continuare „OUG nr. 107/2024”). In esenta, prin OUG nr. 107/2024 a fost prevazuta, printre altele, posibilitatea de a beneficia de anularea de la 25% pana la 50% din obligatiile fiscale principale si 100% din obligatiile fiscale accesorii pentru persoanele fizice, si anularea 100% din obligatiile fiscale accesorii pentru persoanele juridice – termenul limita stabilit de OUG nr. 107/2024 pentru a beneficia de amnistia fiscala a fost stabilit pentru 25 noiembrie 2024.

Din analiza OUG nr. 107/2024 si a Ordinului nr. 1227 din 27 noiembrie 2024 privind modificarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare (in continuare „Ordinul nr. 1227/2024”) rezulta ca, anterior depunerii cererii de anulare, contribuabilii pot depune o notificare a intentiei de a beneficia de amnistia fiscala, iar organele fiscale au obligatia ca, in termen de 5 zile lucratoare, sa emita i) certificatul de atestare fiscala, ii) decizia de accesorii si iii) decizia de amanare la plata.

In practica, numarul mare de contribuabili care a inteles sa depuna notificari si, implicit, sa solicitate emiterea si comunicarea de catre organele fiscale a documentelor mentionate anterior, a determinat o intarziere considerabila a procesului de pregatire si comunicare a acestora de catre organele fiscale (termenul de 5 zile lucratoare nu a putut fi respectat). Practic, contribuabilii au luat legatura cu organele fiscale, iar acestea din urma i-au informat ca, din cauza volumului mare de munca, sunt inregistrate intarzieri considerabile in solutionarea notificarilor.

Ca urmare a acestei situatii, Guvernul Romaniei a emis Ordonanta de Urgenta nr. 132 din 21 noiembrie 2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (in continuare „OUG nr. 132/2024”) prin care a inteles sa prelungeasca termenul pentru depunerea cererii de anulare pana la data de 19 decembrie 2024. O precizare importanta este legata de faptul ca termenul a fost prelungit pana la data de 19 decembrie 2024 doar in ceea ce priveste cererea de anulare, nu si notificarea – pentru depunerea acesteia termenul s-a implinit in data de 25 noiembrie 2024.

Extinderea termenului pentru depunerea cererii de anulare a fost generata, in fapt, de necesitatea acordarii posibilitatii organelor fiscale de a solutiona notificarile depuse pana in data de 25 noiembrie 2024, de comunicare de catre acestea a documentelor mentionate mai sus contribuabililor si de alocare acestora din urma de suficient timp pentru analiza lor si depunerea cererii de anulare (i.e., informatiile receptionate din partea autoritatilor fiscale pot evidentia nereguli pe care contribuabilii trebuie sa le remedieze anterior depunerii cererii de anulare, sub sanctiunea respingerii acesteia din urma).

Cu toate acestea, ca urmare a mai multor discutii cu contribuabilii, am constatat ca, pe de o parte, o mare dintre acestia nu au receptionat nici pana in prezent i) certificatul de atestare fiscala, ii) decizia de accesorii si iii) decizia de amanare la plata, desi notificarile au fost depuse anterior datei de 25 noiembrie, iar pe de alta parte, ca termenul pentru depunerea cererilor de anulare este tot mai scurt – 19 decembrie 2024.

In acest context, consideram ca, in prezent, pentru ca autoritatile statului roman sa acorde posibilitatea contribuabililor de a beneficia efectiv de amnistia fiscala, se impune:

- fie ca autoritatile fiscale sa se asigure ca solutioneaza toate notificarile intr-un termen cat mai scurt, astfel incat sa acorde posibilitatea contribuabililor sa analizeze informatiile receptionate, sa remedieze diferentele constatate (daca este cazul) si ulterior sa depuna cererea de anulare pana la data de 19 decembrie 2024;

- fie ca Guvernul Romaniei sa procedeze la o noua extindere a termenului in care poate fi depusa cererea de anulare, pentru a acorda posibilitatea organelor fiscale de a solutiona notificarile si de a le comunica contribuabililor documentele aferente, astfel incat acestia din urma sa le poata analiza intr-un termen util, sa remedieze diferentele constatate (daca este cazul) si ulterior sa depuna cererea de anulare.

In masura in care Guvernul Romaniei ar intelege sa opteze pentru cea de-a doua ipoteza, ar fi foarte util ca aceasta prelungire sa fie acordata cat mai curand, pentru a oferi o previzibilitate cat mai mare contribuabililor si a-i asigura ca vor beneficia in mod corect si efectiv de facilitatile fiscale reglementate prin actele mentionate mai sus. In acest caz si bugetul de stat va beneficia de incasari suplimentare, pentru care s-a si introdus aceasta amnistie fiscala.

                                                                                                                    -//-

Despre Bancila, Diaconu si Asociatii SPRL

Bancila, Diaconu si Asociatii SPRL este o societate de avocati ce ofera servicii juridice complete, care includ atat servicii de consultanta juridica, cat si asistenta si reprezentare in fata instantelor de judecata, avand o practica importanta de controverse si dispute fiscale.

Bancila, Diaconu si Asociatii SPRL este membra a grupului Ernst & Young Global Ltd si face parte din reteaua globala EY Law, aflata in plina expansiune, in cadrul careia lucreaza peste 2.400 de avocati in mai mult de 90 de jurisdictii.

Experienta noastra a fost recunoscuta de piata si de publicatii internationale.

Chambers Global 2019 a recunoscut practica noastra de Corporate/M&A in timp ce Chambers Europe 2019, 2020, 2021 si 2022 au plasat practica noastra de Controverse si Dispute Fiscale pe banda 1. Totodata, The Legal 500 Europe, Middle East and Africa 2019, 2020, 2021 si 2022 au premiat practicile noastre de Drept Comercial, Drept Societar/ M&A, Drept Imobiliar si Dreptul Muncii, editiile 2020, 2021 si 2022 plasand practica de Controverse si Dispute Fiscale pe pozitia 1.

Autori

foto
BANCILA, DIACONU SI ASOCIATII SPRL
   Update cookies preferences