Cresterea gradului de colectare a impozitelor si, implicit, a veniturilor la bugetul de stat, este unul dintre obiectivele principale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), pe care institutia il are in vedere, constant si prioritar. In plus, numarul de inspectii fiscale in Romania a crescut semnificativ in ultimii ani, ceea ce subliniaza importanta conformarii fiscale proactive.
In acest context, companiile din Romania, parte a grupurilor multinationale, au posibilitatea de a efectua ajustari voluntare de preturi de transfer, pentru a alinia preturile practicate la principiul valorii de piata, in situatiile in care nu sunt stabilite potrivit acestuia. Ajustarile voluntare de preturi de transfer nu doar ca ajuta companiile sa se alinieze la cerintele fiscale, dar reprezinta si un instrument esential pentru gestionarea riscurilor fiscale.
Aceste ajustari voluntare sunt, in general, acceptate de autoritatile fiscale romane si pot fi efectuate la orice punct din intervalul de piata, spre deosebire de ajustarile efectuate de catre autoritatile fiscale, care se efectueaza la nivelul medianei intervalului de piata determinat. Astfel ca, se poate aprecia ca ajustarile voluntare ale preturilor de transfer constituie un instrument foarte bun de conformare fiscala.
Pentru a reflecta ajustarile in mod corespunzator, companiile ar trebui sa efectueze ajustarile atat din perspectiva contabila, cat si din cea fiscala. Emiterea de facturi catre partea afiliata si efectuarea platilor corespunzatoare sunt pasi recomandati, avand in vedere ca legislatia romaneasca nu prevede pentru contribuabili efectuarea de ajustari exclusiv din perspectiva fiscala.
Impactul pozitiv al amnistiei fiscale pentru mediul de afaceri
In contextul in care politica fiscala a Romaniei a fost completata prin emiterea Ordonantei nr. 107 pe data de 4 septembrie 2024, care aduce in prim-plan masuri de gestionare a creantelor bugetare si de echilibrare a deficitului bugetar pentru anul 2024, s-a creat un nou cadru de facilitare a conformarii fiscale in cazul companiilor apartinand grupurilor multinationale. Vorbim aici exact despre ajustarile voluntare de preturi de transfer efectuate proactiv pentru a beneficia de amnistia fiscala.
Aceasta ordonanta instituite o amnistie fiscala, care prevede, printre altele, anularea dobanzilor, penalitatilor si altor accesorii datorate pentru obligatiile bugetare principale restante, inregistrate pana la data de 31 august 2024. Masura vine in sprijinul contribuabililor, oferindu-le posibilitatea, printre altele, de a-si imbunatati situatia fiscala prin scutirea de plata a accesoriilor.
Din perspectiva procedurala, companiile pot beneficia de anularea obligatiilor fiscale accesorii aferente diferentelor de obligatii principale declarate suplimentar prin depunerea declaratiilor rectificative pentru perioada anterioara datei de 31 august 2024. Aceasta procedura presupune corectarea obligatiilor fiscale principale si, implicit, anularea accesoriilor aferente, conditia fiind aceea a finalizarii demersurilor pana la data de 25 noiembrie 2024.
Cazul particular al contribuabililor care au primit Notificari de conformare
In cursul anului anterior, a fost publicat Ordinul nr. 420/2023 care introducea un nou instrument fiscal denumit „notificare de conformare”. Aceasta avea sa fie transmisa acelor contribuabili care, in baza unei analize de risc efectuate de ANAF, erau incadrati ca avand risc fiscal mare de neconformare, motiv pentru care puteau face, ulterior, obiectul unei inspectii fiscale.
Notificarea de conformare confera contribuabililor oportunitatea de a revizui si a corecta la nivel declarativ posibile nereguli comunicate de catre organele fiscale (i.e., atunci cand acestia apreciaza ca neregulile semnalate sunt intemeiate), inclusiv verificarea si alinierea preturilor de transfer la principiul valorii de piata.
In aceste conditii, pentru contribuabilii care in prezent au receptionat notificari de conformare prin care sunt semnalate, printre altele, nereguli in materie de preturi de transfer, iar masurile din cuprinsul acestora apar ca fiind justificate, este foarte oportuna actiunea prin care pot efectua corectiile necesare, prin depunerea declaratiilor rectificative, tocmai pentru a beneficia de anularea obligatiilor fiscale accesorii aferente debitelor principale care sunt datorate.
Nu in ultimul rand, efectuarea corectiilor necesare si, implicit, anularea obligatiilor fiscale accesorii, pot contribui la diminuarea riscului de controale fiscale in viitor, consolidand totodata relatia dintre companii si autoritatile fiscale, precum si imaginea acestora in fata partenerilor de afaceri.
Procedura de anulare a obligatiilor bugetare
Pentru a beneficia de noua amnistie, in cazul efectuarii unor ajustari voluntare de preturi de transfer, contribuabilii trebuie sa urmeze Procedura de anulare a unor obligatii bugetare introdusa prin Ordinul 5521/2024, si-anume:
- Sa determine cuantumul impozitului pe profit suplimentar datorat in urma ajustarilor voluntare de preturi de transfer si sa il plateasca catre institutia sau autoritatea publica care administreaza respectivele obligatii bugetare. Plata impozitului suplimentar se poate face si dupa depunerea notificarii de la pasul urmator.
- Sa depuna prin SPV formularul D11 Notificare privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare disponibil pe site-ul ANAF pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024. Dupa depunerea notificarii, in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, organul fiscal trebuie sa emita si sa comunice debitorului decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii, decizia de amanare la plata si certificatul de atestare fiscala.
- Sa verifice daca exista eventuale neconcordante intre sumele inscrise in certificatul de atestare fiscala si propria evidenta contabila si sa comunice acest fapt organului fiscal pentru ca cele doua parti sa se puna de comun acord.
- In ipoteza in care i) nu exista neconcordante sau neconcordantele sunt inlaturate, ii) nu exista obligatii fiscale principale scadente si datorate Bugetului de Stat, inclusiv pentru perioada ulterioara datei de 31 august 20241 si iii) sunt depuse toate declaratiile potrivit vertorului fiscal, sa depuna prin SPV formularul D11 Cerere de anulare a unor obligatii bugetare disponibil pe site-ul ANAF pana cel tarziu la data de 25 noiembrie 2024. Cererea se solutioneaza de catre institutia sau autoritatea publica care administreaza respectivele obligatii bugetare.
Ajustarile voluntare de preturi de transfer constituie un aspect esential al conformitatii fiscale pentru companiile multinationale. In contextul amnistiei fiscale, companiile au o buna oportunitate de a-si revizui si corecta preturile pentru tranzactiile intragrup, ceea ce contribuie, in primul rand, la optimizarea pozitiei fiscale. In al doilea rand, vor fi semnificativ reduse riscurile in zona preturilor de transfer care pot aparea in cadrul unei inspectii fiscale ce vizeaza si verificarea conformitatii tranzactiilor intragrup cu principiul pretului de piata. Este crucial ca demersurile sa fie initiate fara intarziere, dat fiind termenul limita de 25 noiembrie 2024 pentru depunerea cererii de anulare a obligatiilor fiscale accesorii.
Nu in ultimul rand, pentru contribuabilii care faceau obiectul unei inspectii fiscale la data intrarii in vigoare a amnistiei fiscale, daca, urmare a finalizarii acesteia, sunt efectuate ajustari de preturi de transfer care au generat si obligatii fiscale accesorii, beneficierea de amnistia fiscala cu privire la acestea din urma nu inlatura dreptul contribuabililor de a contesta ajustarile efectuate de organele fiscale (i.e., pentru obligatiile fiscale principale), in masura in care se apreciaza ca acestea sunt nejustificate.
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392,995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com
1 Pentru obligațiile fiscale cu termenele de plată cuprinse între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare, se impun a fi achitate atât obligațiile fiscale principale cât și cele accesorii, dacă acestea din urmă apar ca fiind datorate.