loader
2021, aventuri in incertitudine sau transformare pragmatica?

2021, aventuri in incertitudine sau transformare pragmatica?

Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente

Lumea este de peste un an sub asediul pandemiei. Virusul pare ca isi accelereaza propagarea intr-un nou val. Tarile cel mai puternic lovite revin la masura limitarii circulatiei cetatenilor. Economia globala a suferit o contractie de aproximativ 4% in acest an. Revenirea la crestere a economiei globale depinde, in 2021, de masuri la nivel macroeconomice, tip stimulente fiscale si monetare, de vaccinarea in masa, dar si de masuri sectoriale si la nivel de companie.

La nivel de companie principalele tendinte se vor evidentia in:

1. Noi conceptii privind munca la distanta

Organizatiile regandesc conceptul locului de munca ca urmare a pandemiei, mai ales ca managerii au observat ca pot mentine un nivel ridicat de productivitate si satisfactie a angajatilor, iar atitudinea lor fata de munca la distanta s-a schimbat. In viitor, este din ce in ce mai probabil ca functiile de suport sa functioneze mai ales de acasa, dar sa foloseasca biroul ca spatiu de colaborare. In teorie, acest lucru ar trebui sa permita angajatilor sa obtina un echilibru mai bun intre viata profesionala si viata personala, cu conditia sa existe un echilibru intre timpul de lucru si timpul personal. Aceasta tendinta va continua probabil pe tot parcursul anului 2021, pana la rezolvarea crizei sanitare. Dar chiar si in urma unui vaccin,chiar si la punerea sub control a virusului, multe organizatii isi vor da seama ca o mare parte din spatiul lor de birouri a devenit inutil.

2. Noi produse si servicii pentru ”noul normal”

Multe organizatii folosesc aceasta perioada pentru a-si regandi afacerea in perspectiva anului 2021. Transformarea sau recalibrarea acesteia trebuie sa includasi dezvoltarea de noi produse sau servicii. Analiza anului 2020 poatedeclansa revizuirea proceselor pentru a face organizatia mai eficace si mai eficienta.Gasirea de noi oportunitati de afaceri, generate de noile comportamente de cumparare ale clientilor B2B si B2C obliga companiile sa dezvolte noi produse/servicii, sa identifice piete sau nise noi, sau sa conceapa noi modele de afaceri. Este asteptata aparitia unor modele de afaceri cu o crestere exploziva dictata de context. Inovatiile deschid oportunitati si creeaza noi piete, iar de cele mai multe ori aceasta inseamna deservirea persoanelor pentru care fie nu exista o oferta de produse sau servicii de un anumit tip, fie accesul era limitat din cauza pretului.

3. Mai multa inovatie pentru un avantaj competitiv

Cele mai inovatoare 100 de companii din lume cheltuiesc si mai mult in cercetare si dezvoltare in timpul unei recesiuni, in timp ce multe alte companii isi ingheata bugetele de investitii. Pe termen lung, aceste investitii dau profitabilitate si crestere. Studii realizate de Gartner sau Bain& Company demonstreaza ca acele companii care au facut astfel de investitii in timpul crizei din 2008 au avut strategii castigatoare in fata celor care au taiat din costuri. Pentru a depasi impasul creat de contractia cererii pentru multe companii va fi importanta incurajarea creativitatii angajatilor si acceptarea anumitor riscuri atunci cand vine vorba de imbunatatirea sistemelor sau a liniilor de produse. Cu cat mai multe companii sunt fortate sa faca schimbari majore in operatiunile lor din cauza COVID-19, cu atat cele care raman in urma s-ar putea adanci intr-o rutina invechita si mai profunda in 2021.

4. Prezenta online ca necesitate

Toate aceste tendinte vin impreuna cu imbunatatirea prezentei online si a profilului digital al companiilor. Companiile trebuie sa se asigure ca au canale digitale pentru a coordona echipele la distanta, pentru a tine intalniri online cu clientii si pentru a achizitiona tehnologie noua. Site-urile web vor trebui sa fie mai interactive, dar sa ramana usor de utilizat. Canalele de comunicare vor trebui sa fie clare, robuste si fiabile. Asistenta online automatizata sub forma unor chatboti trebuie sa fie la fel de eficienta ca o vizita sau un apel live.Oamenii fac cumparaturi online acum mai mult decat oricand. Companiile ale caror produse sau servicii sunt dificil de inteles si de cumparat, vor pierde cota de piata in beneficiul concurentei. Chiar si companiile care s-au bazat pe tehnici de vanzare vechi vor trebui sa accepte o prezenta digitala daca vor sa supravietuiasca in 2021.

In concluzie

Lumea este intr-un proces de transformare profunda. Toate reperele de stabilitate si multe dintre modelele de afaceri consacrate au fost puse la grea incercare. Promisiunea transformarii digitale vine la pachet cu eforturi sustinute, nu doar financiare, ci mai ales de invatare si regandire a proceselor de business in noul context. Daca este sub semnul intrebarii in ce masura anul 2021 va fi un an de revenire pe crestere, stim cu certitudine ca va fi un an al descoperirii, invatarii intense si al inovatiei. Acesta este cadoul pe care anul 2020 il face managerilor, antreprenorilor si oamenilor de afaceri.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 10 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiatsi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.