Regulamentul Comisiei Europene 1115/2023 privind produsele provenite din defrisari (European Union Deforestation Regulation - EUDR) care interzice comercializarea, in spatiul comunitar, de produse provenite din zone defrisate, dar si exportul acestora catre alte piete, intra in vigoare la sfarsitul acestui an, in prima faza pentru contribuabilii mari si mijlocii implicati in tranzactii cu astfel de produse, si prevede o serie de obligatii de verificare si de raportare pentru acestia. Concret, operatorii si comerciantii din lantul de aprovizionare vor fi obligati sa intreprinda toate demersurile necesare („diligente”) pentru a verifica daca produsele receptionate provin din zone defrisate si, daca da, sa evite introducerea lor pe piata. In caz contrar, risca sanctiuni consistente.
Printre produsele vizate de regulament se numara cafeaua, cacao, palmierii pentru ulei, cauciucul, soia, lemnul, bovinele, dar si produsele obtinute din acestea, precum ciocolata, mobila din lemn, anvelopele din cauciuc, pieile de bovine, uleiul de soia, uleiul de palmier, celulozele sau hartia, extrase de pe terenuri care au fost defrisate dupa data de 31 decembrie 2020.
Conform EUDR, comerciantii implicati in operatiuni cu produse din categoria celor mentionate vor avea obligatia sa depuna, intr-un portal dedicat al Comisiei Europene, o „declaratie de diligenta”, din care sa reiasa ca au verificat provenienta produselor si care sa contina, printre altele, descrierea tipului de produs, cantitatea, tara de origine, localizarea geografica a parcelelor de teren de unde au fost obtinute produsele, datele de identificare a furnizorului, precum si masuri de evaluare a riscurilor ca produsele sa fie neconforme.
O alta obligatie pe care operatorii trebuie sa o indeplineasca este aceea de a prezenta anual rapoarte publice (accesibile pe internet) cu privire la sistemul lor de diligenta, respectiv de verificare a provenientei produselor, si masurile adoptate in vederea respectarii obligatiilor aferente.
Dovezile referitoare la efectuarea diligentei trebuie sa fie pastrate pentru eventuale verificari pentru o perioada de cinci ani de la momentul introducerii produselor pe piata sau al exportului.
Din punct de vedere vamal, pentru a permite importul sau exportul de pe teritoriul UE de produse din categoria celor mentionate, importatorii si exportatorii vor fi obligati sa completeze in declaratia vamala de import sau export numarul de inregistrare al declaratiei de diligenta din portalul dedicat al Comisiei Europene.
Pentru a asigura functionarea acestui sistem de control si de monitorizare, regulamentul prevede dezvoltarea de catre Comisia Europeana, pana la 30 decembrie 2024, a unui sistem de informatii prin care operatorii se pot inregistra si pot depune declaratia privind diligentele necesare. Ulterior, pana la 30 iunie 2028, urmeaza sa fie creata o interfata electronica, in cadrul ghiseului unic al Uniunii Europene pentru vami, care sa permita transmiterea de date, in special notificarile si verificarile prevazute de regulamentul privind produsele provenite din defrisari intre sistemele vamale nationale si sistemul de informatii care contine declaratiile privind diligenta necesara.
Termene si sanctiuni
Termenul de la care se aplica prevederile regulamentului este stabilit in functie de dimensiunea operatorilor. Astfel, pentru intreprinderile mijlocii si mari, termenul de aplicare este 30 decembrie 2024, in timp ce, pentru microintreprinderi si companiile mici, data de aplicare este 30 iunie 2025.
Odata cu intrarea in vigoare a regulamentului, operatorii si comerciantii care desfasoara activitati cu produsele mentionate trebuie sa se asigure ca respecta pe deplin prevederile acestuia, intrucat, in cazul in care autoritatile competente identifica abateri, acestea pot aplica sanctiuni precum amenzi de cel putin 4% din cifra de afaceri totala anuala, confiscarea produselor sau a veniturilor obtinute din vanzarea acestora, excluderea companiilor de la achizitiile publice si de la finantarea de stat, interdictii privind importul si exportul produselor, dar si acces restrictionat la intocmirea diligentelor in procedura simplificata (aplicabila pentru produsele care provin din tari cu grad scazut de risc).
In concluzie, avand in vedere implicatiile semnificative care pot decurge din aplicarea regulamentului, companiile implicate in comertul cu produsele vizate ar trebui sa isi analizeze cu atentie lantul de aprovizionare si furnizorii pentru a identifica potentialele riscuri, iar cele afectate, sa adopte masurile necesare pentru a fi pregatite sa se conformeze noilor cerinte.