loader

Strategia pe termen lung, focusul pe sectoarele de competitivitate si colaborarea stransa dintre mediul economic, universitar si de cercetare - esentiale pentru succesul unui cluster inovativ

Deloitte Cluj-Napoca si Universitatea Babes-Bolyai (UBB) au organizat luni la sediul Facultatii de Studii Europene o dezbatere menita sa analizeze in detaliu provocarile si oportunitatile dezvoltarii clusterelor inovative in Romania, pornind de la proiecte care au stabilit deja precedente de succes in Transilvania si nu numai.

Dezbaterea a avut loc in continuarea sesiunii Care sunt azi interesele nationale ale Romaniei in Uniunea Europeana? sustinuta in cadrul Institutului de Cercetari Europene de catre grupul de lucru UBB.

 

 

„Ne-am bucurat sa colaboram cu o facultate de prestigiu atat pe plan local, cat si international, pe un subiect de actualitate mai ales in Transilvania”, spune Adriana Lobda, Partener Audit & Servicii de Risc (Audit Enterprise Risk Services) Deloitte Romania si coordonator al biroului local. „Nevoia unui cadru larg de dezbatere pe tema clusterelor s-a conturat de la sine, in ultimul an. Aceste modele economice au inregistrat deja succes, setand asteptari ridicate pentru initiative viitoare. In plus, capacitatea de a inova este fara indoiala unul dintre principalele avantaje competitive ale mediului economic din Cluj”.

 

Gandite si proiectate strategic, clusterele reprezinta concentrari geografice cu rol de catalizator al cooperarii internationale si maximizare a potentialului local. Romania are deja cateva proiecte de succes, care inspira initiative similare la nivel national, ca rezultat al deschiderii pe care o au fata de aceste proiecte atat oamenii de afaceri, cat si reprezentantii mediului politic si universitar.

 

„Dezvoltarea acestor modele economice aduce noi capacitati inovative in regiune si creeaza noi piete”, continua Adriana Lobda. „Exista, insa, o serie de provocari despre care am discutat in detaliu in cadrul evenimentului: piata fragmentata, lipsa unor politici nationale adecvate acestor noi modele de afaceri, finantarea problematica, alinierea insuficienta la obiectivele Uniunii Europene, activitatea de cercetare-inovare aflata inca la inceput, dar cu potential, entitatile de management al clusterelor inca in formare, necorelarea dintre nevoile din industrie si mediul universitar. Aproape toti vorbitorii au revenit in prezentarile lor asupra acestui din urma punct: accentul pe colaborarea dintre companii si universitati, deschiderea catre modificarea programei universitare, in functie de nevoile semnalate de companii”.

 

Mircea Cotoros, EU funds Manager, Deloitte Romania, a adaugat: „Cel mai important aspect pentru succesul unui astfel de model economic reprezinta strategia pe termen lung, pe de o parte, si corelarea acestor strategii cu agenda europeana legata de acest subiect, pe de alta parte. La nivel european, ariile de interes au in vedere domenii nationale competitive ca ICT, dezvoltarea IMM-urilor, dezvoltarea rapida a infrastructurii legate de cercetare si inovare. Privite din acest unghi, prea putine dintre initiativele clusterelor deja existente si-au conturat din timp un plan eficient de dezvoltare”.

 

El a continuat: „Rolul unui consultant cum este Deloitte devine esential, in aceasta perspectiva. Ca parte a unei retele internationale cu 200.000 de consultanti si prezenta in 150 de tari, Deloitte dispune de resurse extraordinare pe acest palier, la nivel de experienta internationala, metodologie si know how. Cu aceasta ocazie, Deloitte Cluj a semnat un acord de colaborare cu Clusterul Inovativ al Biomasei Green Energy, in baza caruia vom oferi consultanta pe toate palierele noastre de specializare, precum atragerea de finantare, promovare internationala, asistenta la nivelul membrilor prin servicii de audit financiar, sprijin in clarificarea aspectelor legislative, consultanta fiscala si pe legislatia muncii, sprijin in relatia cu autoritatile publice nationale si locale, consultanta in management si consultanta pe resurse umane”.

 

Dezbaterea de luni si-a propus sa aduca la aceeasi masa experti europeni si reprezentanti ai clusterelor locale, oficiali cu functii de decizie si reprezentanti din mediul de afaceri, care au analizat cadrul legislativ, provocarile concrete si solutiile optime, oportunitatile si metodele eficiente de implementare a viitoarelor proiecte - toate canalizate catre creionarea unor proiecte de viitor cu viziuni integrate ce se disting printr-un obiectiv comun: orientarea catre piata, competitivitate economica si sociala.

 

La eveniment au participat, alaturi de reprezentanti ai autoritatilor locale si ai clustere-lor din Romania, Prof. dr. Vasile Puscas, Director al Institutului de Cercetari Europene Cluj-Napoca; George Mucibabici, Presedinte Deloitte Romania; Christiana Leucuta, Director Directia de Politici Industriale, Ministerul Economiei; Vajda Lajos, vicepresedinte al Asociatiei Clusterelor din Romania, Prof. dr. Mihaela Lutas, Prodecan Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor; Gergely TÖRÖK, Expert tehnic, ADR Nord-Vest; Prof. Dr. Stelian Brad – Prorector Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca; Arh. Mihaela Vrabete – coordonator program Competitivitate si Inovare, Universitatea Tehnica din Cluj Napoca; Leonard Cornoiu - Director Departament programe europene, Banca Transilvania.

 

Deloitte Cluj-Napoca aniverseaza in 2013 cinci ani de activitate, fiind primul birou regional deschis de Deloitte dupa sediul central de la Bucuresti . 

 

 

Numele Deloitte se refera la organizatia Deloitte Touche Tohmatsu Limited, o companie cu raspundere limitata din Marea Britanie, la firmele membre ale acesteia, in cadrul careia fiecare firma membra este o persoana juridica independenta. Pentru o descriere amanuntita a structurii legale a Deloitte Touche Tohmatsu Limited si a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

 

Deloitte furnizeaza servicii clientilor din sectorul public si privat in urmatoarele domenii profesionale - audit, taxe, consultanta, consultanta financiara – deservind numeroase industrii. Prin intermediul retelei sale globale de firme membre, care activeaza in peste 150 de tari, Deloitte pune la dispozitia clientilor sai resursele internationale precum si priceperea locala pentru a-i ajuta sa exceleze indiferent de locul in care acestia isi desfasoara activitatea. Obiectivul celor 200.000 de profesionisti din Deloitte este acela de a deveni un standard de excelenta.

 

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL