loader
Smart City Strategy Index

Smart City Strategy Index

Perspectiva economica este pozitiva pentru companii, cererea pentru solutii de digitalizare a oraselor fiind asteptata sa se dubleze si sa ajunga la 28 mld USD la nivel global pana in 2023.

Subiectul oraselor inteligente ("Smart City") se afla in discutie de mai multi ani, insa majoritatea oraselor nu prezinta o abordare integrata si suficient de cuprinzatoare – piata de miliarde de dolari inca in dezvoltare.


- Roland Berger Smart City Strategy Index este primul studiu sistematic de aceasta anvergura al strategiilor de digitalizare ale oraselor
- Mare parte din cele 87 de orase ce au fost examinate in cadrul studiului nu dispun de o abordare integrata, prezentand potential de imbunatatire
- Primele trei orase provin din continente diferite, Viena conducand topul si fiind urmata la scurta distanta de catre Chicago si Singapore
- Orasele interesate pot gasi un instrument gratuit de auto-evaluare pe website-ul Roland Berger
- Studiul a identificat 10 masuri pentru dezvoltarea unei abordari interconectate in vederea obtinerii unor orase inteligente
- Perspectiva economica este pozitiva pentru companii, cererea pentru solutii de digitalizare a oraselor fiind asteptata sa se dubleze si sa ajunga la 28 mld USD la nivel global pana in 2023

 

Ce este un oras inteligent? De la invatarea programarii de aplicatii mobile in scoli primare la algoritme ce coordoneaza spitalele si capacitatile de vaccinare, "inteligent" nu cunoaste granite. Dar ce se intampla cu adevarat in orasele ce doresc sa adopte digitalizarea? In linie cu misiunea declarata, navigarea complexitatii, aceasta este ceea ce noul studiu inovativ Roland Berger, Smart City Strategy Index, cauta sa adreseze prin analiza detaliata a 87 de orase din lume.

 

Studiul indica aspecte incurajatoare precum faptul ca din ce in ce mai multe orase intreprind o abordare strategica in digitalizare intrucat peste jumatate din strategiile analizate in studiu au fost dezvoltate dupa 2014. Totusi, atrage atentia lipsa unei abordari holistice in strategiile oraselor in vederea implementarii solutiilor de digitalizare. Dintr-un scor maxim de 100, media a fost de 37, iar doar 19 din 87 de orase au obtinut un scor mai mare de 50. Ce a determinat insa acest lucru?

 

Intregul este mai mare decat suma componentelor

 

Studiul analizeaza trei zone: ariile de actiune, abordarea strategica si infrastructura IT, iar orase performante precum Viena (73 de puncte), Chicago si Singapore (cate 72 de puncte), ating rezultate bune in toate cele trei segmente. O strategie de digitalizare acopera in mod ideal 6 arii de actiune intercorelate ce cuprind sistemul de guvernare/ administratie publica, sistemul de sanatate, sistemul educational, energie si mediu, cladiri si transport/ mobilitate. Accentul este pus in mod uzual pe transport/ mobilitate, energie si administratie publica, iar chiar daca aceste zone reprezinta un bun punct de plecare, dezavantajul este reprezentat de faptul ca sistemul de sanatate, sistemul educational si cladirile sunt deseori neglijate.

 

Orasele performante nu sunt in mod necesar extrem de mari sau de bogate, acestea sunt inteligente. De exemplu, capitala Austriei are o strategie de digitalizare bine structurata, diferentiandu-se prin obiective clare de indeplinit pe termen scurt, mediu si lung. Masurile prevazute includ transferul serviciilor publice din ce in ce mai mult in spatiul online, iar orasul incurajeaza in mod activ companiile sa se implice in activitati de tip smart city, cu proiecte pilot derulate in parteneriat in scop demonstrativ atat pentru oras, cat si pentru economia nationala. Al doilea oras clasat, Chicago, are de asemenea o abordare bine definita, cu accent inclusiv pe sistemul educational, cautand sa creasca nivelul cunostintelor digitale in randul locuitorilor sai printr-o retea de 250 de laboratoare IT si centre de instruire in abilitati digitale disponibile gratuit publicului larg. Insa si orase relativ mici, precum Santander in Spania, implementeaza strategii de digitalizare foarte bine echilibrate. Desi orasele mai bogate tind sa dezvolte strategii de digitalizare mai bune, exista exemple de orase cu putere economica mai limitata, precum Rio de Janeiro, ce au dezvoltat strategii eficiente.

 

 

In Romania, oraselor inca le lipseste o viziune integrata de digitalizare, desi majoritatea centrelor urbane principale dispun de o infrastructura IT relativ dezvoltata in anumite aspecte, precum accesul la Internet de mare viteza. Un element pozitiv este reprezentat insa de faptul ca orasele din Romania au inceput sa deruleze proiecte pilot pentru implementarea unor elemente de tip smart city, ce includ digitalizarea administratiei publice, programe de management inteligent al traficului, monitorizarea inteligenta a aerului, parcari si sisteme de iluminat inteligente.

 

Dupa cum subliniaza Szabolcs Nemes, Principal in cadrul Roland Berger: "Implicarea companiilor private este esentiala in acest proces", precum s-a putut observa in cazul diferitelor solutii de digitalizare a orasului Alba Iulia, "si reprezinta o oportunitate semnificativa pentru jucatorii sau grupurile de jucatori ce vor reusi sa ofere solutii holistice adaptabile la nevoile locale. Mai mult, programele de finantare ale unor initiative de tip smart city disponibile din partea Uniunii Europene reprezinta de asemenea o oportunitate pentru orasele interesate din Romania".

 

Perspectiva economica este pozitiva la nivel global, cererea pentru solutii de digitalizare a oraselor fiind in crestere peste tot si fiind asteptata sa se dubleze la 28 mld USD la nivel global pana in 2023.

 

10 masuri in vederea dezvoltarii unor strategii holistice

In vederea dezvoltarii unor planuri cuprinzatoare de tip smart city, Roland Berger a identificat un set de 10 masuri cheie.

Primul pas este reevaluarea rolului orasului si al administratiei sale, anticipand nevoile cetatenilor. De asemenea, este esentiala intelegerea dorintelor acestora. In plus, trebuie dezvoltata o abordare holistica cu privire la serviciile oferite si trebuie stimulate activitatile intersectoriale. Recomandam incurajarea initiativelor si contributiilor mediului privat, precum si dezvoltarea de incubatoare care sa sprijine inovatia. Sunt importante si adoptarea unei abordari deschise privind informatiile publice si asigurarea, in acelasi timp, a securitatii datelor. Implicarea operatorilor de infrastructura in design-ul, finantarea si implementarea initiativelor poate avea o contributie cheie. Dobandirea sprijinului politic si implicarea opiniei publice sunt de asemenea importante, iar pentru a asigura succesul implementarii inca din fazele incipiente este necesara crearea unui organ dedicat de coordonare si a unui sistem de planificare.

 

Firma Roland Berger a dezvoltat un instrument dedicat pentru evaluarea stadiului de evolutie si abordarii curente, precum si pentru elaborarea unor strategii de digitalizare integrate pentru orase inteligente. "Lansam oraselor interesate din Romania invitatia de a accesa in mod gratuit instrumentul Smart City Strategy Index" afirma Szabolcs Nemes, Principal in cadrul Roland Berger.

 

Orasele interesate pot gasi instrumentul gratuit de auto-evaluare la:
http://rb.digital/SmartCityStrategyIndex

 

Studiul complet poate fi descarcat la:
www.rolandberger.com/pressreleases

Autori

foto
ROLAND BERGER SRL