loader
Industria de media si divertisment din Romania va creste cu 2,5% in 2024, la 4,43 miliarde euro

Industria de media si divertisment din Romania va creste cu 2,5% in 2024, la 4,43 miliarde euro

Industria de media si divertisment din Romania ar urma sa creasca cu 2,5% in acest an, comparativ cu 2023, la o valoare de 4,43 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmand sa inregistreze majorari, potrivit celei de-a 25-a editii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028 (GEMO).

Romania va avea anul acesta cea mai mica rata de crestere estimata a industriei de media si divertisment dintre tarile din regiunea Europei Centrale si de Est incluse in raport. Spre exemplu, in Polonia si Cehia sectorul ar urma sa avanseze cu 4,9% in acest an, iar in Ungaria cu aproximativ 3,9%. Previziunile arata ca rata de crestere se va mentine la un nivel redus pana in 2028, intre 2,5% si 1,3%.

”Daca in anii anteriori pandemiei am asistat la cresteri semnificative pe anumite segmente, precum serviciile de streaming si publicitatea pe internet, precum si o revenire puternica pentru cinema, in perioada 2024-2028 vom asista la o temperare a ratelor de crestere. Publicitatea, in special cea pe internet, va ramane in topul celor mai dinamice sectoare in anii urmatori si va deveni o parte importanta a modelelor de afaceri ale companiilor din industria de media si divertisment, chiar si ale celor care nu au accesat anterior aceasta sursa de venituri. Strategic, toti actorii din aceasta industrie vor trebui sa devina mai buni in vanzarea de reclame pe internet si mai eficienti in a le face sa genereze valoare. De asemenea, inteligenta artificiala generativa (Gen AI) isi va creste exponential prezenta si rolul in aceasta industrie, generand noi oportunitati de crestere”, a declarat Florin Deaconescu, Partener si Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media si Telecom, PwC Romania.

Evolutia pe segmente ale pietei

Anul acesta au fost analizate 10 segmente in cadrul raportului pentru Romania, iar cele mai mari cresteri procentuale sunt estimate pentru publicitatea pe internet de 13% si serviciile de streaming Over-the-top - OTT (Netflix, Disney+ etc), de 12%. La polul opus se situeaza ziarele si revistele tiparite, care vor ramane la acelasi nivel.

Industria cinematografica este estimata sa creasca cu 6% in acest an, pana la o valoare de 60 milioane euro, rata usor mai scazuta decat cea inregistrata in 2023, de 7%. 2023 a fost un an foarte bun pentru filmele locale. Spre exemplu, Miami Bici 2 de Jesús del Cerro a depasit blockbusterele Barbie si Oppenheimer in box office-ul din Romania si alte patru filme romanesti, toate comedii, au fost in top zece.

Piata de servicii de streaming - OTT din Romania continua sa aiba o evolutie buna, cu o crestere estimata de 12% in acest an, urmand sa ajunga la o valoare de 206 milioane euro. Romania ramane in continuare cea mai mica piata OTT din regiunea Europei Centrale si de Est, in ciuda ratelor de crestere impresionante din ultimii ani. Cresterea va ramane la nivel similar pana in 2028, segmentul urmand sa ajunga la venituri totale de 272 milioane euro. In acest moment, 98,1% din piata este atribuita platformelor de streaming video, precum Netflix, Disney+, Prime Video, Max). Segmentul OTT a fost limitat de puterea televiziunii pe baza de abonament din Romania, operatorii de pe aceasta piata investind in propriile platforme de streaming.

Previziunile arata ca serviciile de conexiune la internet (fix si mobil) din Romania vor inregistra cea mai scazuta rata de crestere a veniturilor totale din servicii in Europa Centrala si de Est, de doar 0,6% in perioada 2024-2028. In 2024, cresterea prognozata este de 1% fata de 2023, la 2,4 miliarde euro. Pana in 2028, 5G va reprezenta 73,7% din conexiunile de telefonie mobila de pe piata romaneasca.

Publicitatea pe internet va creste cu peste 13% in acest an, la 322 milioane euro, comparativ cu anul anterior. Segmentul va continua sa creasca cu o rata medie de 9% pana in 2028. Categoria cu cea mai rapida crestere din acest sector este publicitatea video pe internet, unde se asteapta o crestere medie de 13% in perioada de prognoza. Cautarile platite si anunturile clasificate vor inregistra cresteri de 11,8% si, respectiv, 11,6%, in timp ce alte tipuri de afisaj vor creste in medie cu 9,3%. Google si Meta conduc piata din Romania, la fel ca in multe alte piete din lume. Google preia majoritatea veniturilor din publicitatea de cautare, in timp ce Meta este principalul jucator in spatiul publicitar social.

Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) va creste cu 2% in acest an fata de 2023, la venituri de 876 milioane euro. Operatorii traditionali vor continua sa inregistreze o crestere semnificativa a veniturilor din abonamente si din publicitate pana in 2028, piata urmand sa depaseasca 900 milioane euro .

Vanzarile de ziare, reviste tiparite si carti vor stagna in acest an si in urmatorii cinci ani la 158 milioane euro Vanzarile de carte din Romania vor ramane constante la 107 milioane euro in perioada 2024-2028, printul reprezentand mai mult de 97% din total. Insa cresterea puternica a pietei digitale, cu o medie de 9,2%, ar putea impulsiona piata. Veniturile din vanzarea ziarelor vor stagna de asemenea la 35 milioane euro in perioada analizata, iar cele din reviste tiparite vor scadea de la 16 milioane euro in 2024 la 15 milioane euro in 2028. Cresterea anuala medie estimata la 6,9% pentru veniturile din tirajul digital si cea de 6,8% pentru veniturile din publicitatea digitala vor fi in mare parte anulate de pierderile din presa scrisa pana in 2028.

Segmentul de radio, muzica si podcast va continua sa creasca si in 2024, avand un avans de 2,8% fata anul trecut, la 36 milioane euro si este estimat sa urce la 39 milioane euro in 2028.

Sectorul media Business to Business (informatii economice, reviste de specialitate, targuri) este estimat la 169 milioane euro in acest an, in crestere cu 7% comparativ cu 2023.  Perspectivele raman optimiste si pentru urmatorii ani, cu o crestere medie anuala estimata la 3% pana in 2028.

Publicitatea outdoor va continua sa urce si in 2024, cu 6,6%, la 43 milioane de euro. Pentru perioada pana in 2028 este estimata o rata medie de crestere de 3,6%, pana la 49 milioane euro.

Veniturile totale din jocuri video si e-sports (sporturi electronice) din Romania vor atinge 238 milioane euro in 2024, plus 6% fata de anul anterior, si se estimeaza ca vor ajunge la 311 milioane euro pana in 2028, dupa o crestere constanta de 6,8%. Piata jocurilor video din Romania este orientata in mod covarsitor catre jocurile de societate  si cele ocazionale. Veniturile din publicitatea in aplicatii - jocuri se vor dubla pana in 2028.

Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizeaza 11 segmente ale industriei de media si divertisment din 53 de teritorii si faciliteaza compararea datelor referitoare la consumatori si cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt: cinema; servicii de conexiune la internet; publicitate pe internet; muzica, radio si podcasturi; ziare, reviste si carti; publicitate outdoor (OOH); servicii de streaming - OTT; televiziune traditionala; jocuri video si esports; realitate virtuala (VR) si realitate augmentata (AR).

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 151 de tari cu mai mult de 360.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.