loader
Efectele Brexit din perspectiva fiscala

Efectele Brexit din perspectiva fiscala

Efectele exacte ale iesirii Marii Britanii din Uniunea Europeana sunt greu de anticipat, putem identifica insa cateva dintre ele din perspectiva fiscala si juridica.

Deducerea TVA aferenta serviciilor financiar – bancare

Brexit-ul poate genera oportunitati de deducere a TVA, de exemplu, pentru bancile si companiile de asigurari din Romania. In prezent, acestea nu deduc TVA sau deduc intr-o proportie minima. Astfel, prestarile de servicii financiar-bancare realizate de prestatori romani catre clienti din afara Uniunii Europene vor permite deducerea TVA, prin exceptie de la regula generala.

Inregistrarea in scopuri de TVA

Exista in prezent companii stabilite in Marea Britanie si inregistrate in scopuri de TVA in Romania prin procedura directa. Odata cu Brexit-ul, acestea vor trebui sa schimbe procedura de inregistrare in scopuri de TVA si vor fi nevoite sa desemneze un reprezentant fiscal, cu toate obligatiile ce rezulta de aici (de exemplu -  raspunderea reprezentantului fiscal pentru obligatiile de TVA ale companiei britanice, emiterea unei scrisori de garantie bancara etc.).

Inca nu a fost stabilita o procedura de schimbare a formei de inregistrare sau dispozitii tranzitorii pentru a sti cat de complicata sau de usoara va fi aceasta schimbare. Cert este ca prevederile legislatiei de TVA in vigoare nu permit pastrarea formei directe de inregistrare in scopuri de TVA, iar in cazul in care codul de TVA devine invalid, activitatile comerciale ale companiilor britanice din Romania ar putea fi blocate.

Regulile de “use and enjoyment’’ (utilizare si exploatare efectiva) cu privire la prestarea serviciilor

In prezent, serviciile de procesare a bunurilor prestate de o companie din Romania catre o companie din Marea Britanie au loc acolo unde beneficiarul este stabilit. Dupa Brexit, insa, devin aplicabile prevederile de “use and enjoyment” prin care prestatorul este obligat, ca regula generala, sa colecteze TVA din Romania, daca serviciile sunt utilizate si exploatate efectiv in Romania.

Acest lucru, cumulat cu faptul ca inca nu exista declaratii de reciprocitate pentru rambursarea TVA intre Romania si Marea Britanie, va creste costurile beneficiarului din Marea Britanie.

Operatiuni vamale

Livrarile de bunuri expediate din Marea Britanie catre Romania si invers vor face obiectul operatiunilor vamale. Mai mult, in prezent nu este cunoscut cuantumul taxelor vamale dupa Brexit. Astfel, cel putin pentru perioada imediata post-Brexit, se pot inregistra intarzieri in lantul logistic si o crestere a costurilor pentru bunurile importate din Marea Britanie.

Impact asupra scutirii impozitului cu retinere la sursa pentru platile externe

In domeniul impozitarii directe sunt cateva zone importante ce vor fi afectate de iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana. Este vorba, in special, de Directivele Europene privind dividendele, dobanzile si redeventele ce ofera un tratament fiscal favorabil si care, post-Brexit, nu vor mai putea fi aplicate in relatiile dintre o societate din Romania si o societate din Marea Britanie. In acelasi spectru, tratamentul fiscal favorabil prevazut de Directiva privind fuziunile nu va mai putea fi invocat in actiuni de restructurare si reorganizare intreprinse intre societati din Romania si societati din Marea Britanie.

In baza Directivelor, distribuirea de dividende, precum si platile de dobanzi si redevente efectuate de catre o companie din Romania catre o companie din Marea Britanie nu sunt impozitate cu retinere la sursa in Romania, in anumite conditii. Odata cu iesirea din Uniunea Europeana, acest beneficiu nu va mai fi disponibil.

In lipsa aplicabilitatii Directivelor, cotele de impozit prevazute de Codul Fiscal (5% pentru dividende, respectiv 16% pentru dobanzi si redevente) sau cele prevazute de conventia de evitare a dublei impuneri (10% sau 15% in functie de natura platii), in anumite conditii, vor fi aplicabile. Acestea pot genera un cost suplimentar la nivelul companiilor.

O modificare a conventiei de evitare a dublei impuneri intre Romania si Marea Britanie prin pastrarea unui tratament similar cu cel prevazut de Directive ar putea reduce povara fiscala. O discutie privind renegocierea conventiei este pe agenda Guvernului Britanic in 2019, totusi, ramane de vazut in ce directie vor merge aceste potentiale modificari.

Dreptul de sedere in Romania, post-Brexit

Pentru a favoriza un Brexit cat mai ordonat, Uniunea Europeana acorda Marii Britanii o prelungire flexibila a termenului pana la care poate parasi blocul comunitar. Daca acordul de Brexit negociat cu UE va fi aprobat de Parlamentul britanic, atunci Regatul Unit va putea parasi Uniunea incepand de luna urmatoare, dar nu mai tarziu de 31 octombrie 2019.

Desi un scenariu “no deal” devine din ce in ce mai putin probabil, State Membre precum Elvetia sau Republica Ceha au implementat deja in legislatia locala proceduri specifice pentru cetatenii britanici care au rezidenta in aceste state, in cazul iesirii din Uniune fara acord.

Inclusiv Guvernul Romaniei a aprobat in data de 19 martie 2019 un Memorandum care cuprinde Planul de masuri privind reglementarea statutului cetatenilor britanici in contextul unui scenariu “no deal”. Masurile au ca scop lamurirea unor aspecte importante cu privire la asigurarea continuitatii drepturilor dobandite de cetatenii britanici din Romania. Documentul trateaza cele mai fierbinti subiecte in contextul Brexitului “no-deal”, cum ar fi: dreptul de sedere, accesul la piata muncii, dreptul de proprietate asupra terenurilor, securitate sociala si, nu in ultimul rand, accesul la educatie. In prezent, actul normativ care ar transpune masurile din Memorandum se afla in procedura de avizare si aprobare, conform prevederilor legale.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SERVICE SRL