loader
Cum sa transformati stocurile din cost in profit

Cum sa transformati stocurile din cost in profit

4 propuneri realizabile in orice companie de productie sau distributie

Cresterea profitabilitatii este o problema care poate fi rezolvata prin doua metode: cresterea vanzarilor sau reducerea cheltuielilor. 2019 nu se anunta un an foarte promitator la nivel de crestere economica, prin urmare iti propunem sa te concentrezi asupra cheltuielilor. In mod evident, nu ne gandim sa reduci salariile si nici cotele de benzina (multumirea angajatilor este un obiectiv crucial) insa avem cateva idei legate de stocuri. Pentru companiile cu activitati de productie, asamblare si distributie, stocurile sunt principalul capitol de cheltuieli. Prin urmare ne concentram asupra managementului inteligent al acestora reusind astfel scaderi considerabile ale costurilor asociate.

Hai sa aflam impreuna cat de inteligenta este abordarea si care pot fi rezultatele:

Propunerea 1.  Include stocurile in calculul profitului

Stocurile sunt generatoare atat de cheltuieli, cat si de venituri. Cand se stabilesc obiectivele de profitabilitate, acestea pot influenta semnificativ rezultatele financiare. In afara de costurile de achizitie, stocurile genereaza si alte costuri: cu depozitarea, cu deteriorarea/expirarea, costuri indirecte date de blocarea sau imobilizarea altor resurse etc.

De asemenea, ia in calcul atat veniturile din vanzarea stocurilor cat si, de exemplu, veniturile din discounturile de la furnizori. Un proces de achizitie inteligent, bazat pe alegerea celor mai rentabili furnizori si pe atingerea unor volume care sa permite obtinerea de discounturi, precum si urmarirea realizarii targetului poate aduce venituri suplimentare comparabile sau chiar mai mari decat marjele de vanzare.

Propunerea 2. Evalueaza corect cererea din piata la momentul aprovizionarii

Piata cunoaste fluctuatii din motivele cele mai diverse si de multe ori, impredictibile: evolutia economiei, evenimentele politice nationale si internationale, tendinte, etc. in functie de pozitia pe lantul de aprovizionare, fluctuatia cererii poate cunoaste o amplificare diferita. Spre exemplu, daca la nivelul consumatorului final cererea creste la un moment dat cu X%, vanzatorii, urmand trendul, vor estima o crestere mai mare in luna urmatoare, luand ca baza rezultatul anterior.

Furnizorii vor estima si ei pe acelasi trend optimist, iar pe lantul de aprovizionare distorsiunile se vor amplifica. SAP Business One spre exemplu permite testarea mai multor scenarii de estimare utilizand premise optimiste / pesimiste / medii.  Utilizarea acestui instrument de estimare,  Material Requirements Planning, care poate fi parametrizate corect si care tine cont de datele istorice, poate reduce considerabil aceste distorsiuni, eliminand astfel achizitiile inutile.

Propunerea 3. Bazeaza-ti achizitiile pe informatiile livrate de ERP

Nu doar informatiile din piata sunt relevante. La fel de mult conteaza si datele istorice pe car ele poti obtine din sistemul ERP: viteza de rotatie a stocurilor pe una sau mai multe perioade anterioare; Stocul minim necesar; Termenul de livrare al furnizorului; Sezonalitate; Furnizori preferati; Stocuri existente in alte unitati, Comenzi intrate in productie etc.  In lipsa unui sistem ERP, astfel de informatii sunt greu de obtinut. Dar va putem ajuta, suntem partener oficial SAP Business One, solutia SAP dedicata companiilor medii.

Propunerea 4. Implementeaza un proces de achizitie standardizat.

Experienta ultimilor 10 ani ne-a arata ca  in companiile cu un numar mare de clienti sau un portofoliu de produse mare, procesul de achizitie poate genera un mic haos. In lipsa unor proceduri bine definite, se pierd informatii la lansarea comenzilor, nu se iau in calcul cele mai bune oferte si conditii comerciale; sunt ignorate  comenzile nelivrate din lipsa stocurilor, ca de altfel si termenele reale de livrare. In final, angajatii de la departamentul de achizitii consuma foarte mult timp pentru a defini necesarul de aprovizionare si furnizorii de la care este cel mai rentabil sa se cumpere, fara sa aiba vizibilitate asupra intregului proces. Daca apar schimbari in conditiile de piata sau unii dintre angajati pleaca, situatia devine un butoi cu pulbere.

Cu SAP Business One poti implementa un proces de achizitie standardizat, adaptat la nevoile companiei, proces care sa poata fi repetat fara efort. Un astfel de  flux va oferi transparenta si flexibilitate achizitiilor si va aduce un castig semnificativ de timp si eficienta la nivel operational. Pentru configurarea acestui proces integram cele mai bune practici existente in domeniul dvs de activitate, precum si experienta noasta de lucru pe piata din Romania.

 

Autori

foto
SYSTEM INNOVATION RO SRL