57% dintre antreprenorii din turism considera promovarea ca cea mai importanta nevoie de politica publica, iar procentul celor care isi gestioneaza riscurile prin asigurari a crescut cu 15%, dezvaluie a doua editie a barometrului turismului, „Carta Alba a Turismului din Romania”, realizata de Consiliul IMM-urilor din Romania (CNIPMMR) si Groupama Asigurari.
Asemenea primei editii a studiului, lansata in iulie 2018, cercetarea actuala analizeaza unitatile de cazare si agentiile de turism cu scopul de a identifica performantele turismului autohton, alaturi de perspectivele pentru anul urmator, precum si provocarile si oportunitatile acestei piete.
Datele prezentate in „Carta Alba a Turismului din Romania” arata ca piata turistica din Romania se afla pe un trend ascendent, peste 60% dintre organizatiile participante la studiu raportand o crestere a veniturilor intre 2018 si 2019. O alta evolutie pozitiva inregistrata priveste dezvoltarea serviciilor de tip all-inclusive, dar si gradul de ocupare a unitatilor economice din turism, preconizat sa creasca in 2020.
Pe de alta parte, rata medie de revenire a clientilor la agentiile de turism si unitatile turistice a scazut in 2019 cu aproximativ 6% fata de nivelul inregistrat in anul anterior. Conform cercetarii, numarul de clienti sau vizitatori repetitivi reprezinta cel mai important factor pozitiv, cu impact major asupra afacerilor din turism.
Studiul arata, de asemenea, o schimbare importanta in ceea ce priveste riscurile percepute de operatorii de turism. Comparativ cu editia precedenta, cand cele mai importante riscuri erau considerate cele legate de cadrul legislativ, clasamentul este condus in prezent de riscurile asociate cu personalul. Astfel, lipsa personalului calificat in domeniu si costurile asociate cu retentia personalului sunt percepute de respondenti ca fiind cele mai stringente riscuri in acest moment. Infrastructura este si pentru operatorii din turism un punct critic – calitatea infrastructurii de transport se afla pe locul 3 in topul riscurilor mentionate.
Totodata, barometrul realizat de CNIPMMR si Groupama Asigurari indica un interes ridicat fata de produsele de asigurare, ca instrumente de gestionare a acestor riscuri, pe langa campaniile de marketing si programele de training pentru angajati. Astfel, pe primul loc in top se afla asigurarea de cladiri si bunuri, urmata de asigurarile auto (RCA si CASCO).
„Turismul din Romania este un domeniu cu un potential foarte ridicat, anual inregistrand cresteri semnificative. Totusi, in ultimii ani, politicile publice nu s-au fundamentat pe analize stiintifice adaptate situatiei de fapt, acestea nevenind in sprijinul dezvoltarii sectorului. Pentru ca toate propunerile CNIPMMR se bazeaza pe cercetari si studii aprofundate, Carta Alba a Turismului din Romania, aflata deja la editia a doua, reprezinta prima cercetare reala care isi propune sa ofere o perspectiva cu privire la performantele turismului din anul 2019 prin identificarea principalelor caracteristici, riscuri si vulnerabilitati, analizand, totodata, factorii interni si externi ce influenteaza dezvoltarea companiilor din domeniu, oferind o serie de informatii cu privire la provocarile si oportunitatile acestei piete.
Rezultatele barometrului de anul acesta reflecta faptul ca turismul din Romania se gaseste pe un trend ascendent, veniturile si numarul de turisti fiind in continua crestere, aproximativ 60% dintre respondenti previzionand o crestere in anul 2019 fata de 2018, cresterea profitului fiind obiectivul strategic principal al companiilor din turism. De asemenea, numarul de clienti sau turistii repetitivi sunt vazuti precum cel mai important factor pozitiv cu impact asupra activitatii lor, rata medie de revenire a acestora in randul firmelor analizate fiind de 70%. Totusi, lipsa personalului calificat, costurile asociate cu pastrarea personalului si calitatea infrastructurii de transport persoane au fost identificate ca principalele obstacole in calea dezvoltarii afacerii lor. In plus, sprijinul acordat de catre institutiile publice a fost apreciat de majoritatea drept unul de nivel mediu, observandu-se o imbunatatire semnificativa a perspectivei agentilor economici din domeniu cu privire la sustinerea primita din partea autoritatilor”, a mentionat Florin Jianu, presedinte CNIPMMR.
„Groupama Asigurari este astazi un partener de incredere al IMM-urilor care opereaza in domeniul turismului, iar preocuparea noastra pentru a raspunde si a le depasi asteptarile face ca implicarea noastra in lansarea Cartei Albe a Turismului sa fie fireasca. Mai mult, acest studiu este un demers unic intr-o piata cu potential economic major si util, speram, atat pentru domeniul Horeca si autoritati, cat si pentru domeniile conexe.
Studiul ne arata anul acesta ca antreprenorii si managerii din turism devin tot mai constienti de riscurile asociate domeniului si interesati de gestionarea lor, inclusiv prin instrumente de asigurare. Cum numarul calatoriilor peste hotare a crescut in randul romanilor, ajunsi inapoi in tara, acestia se asteapta sa gaseasca servicii de acelasi nivel si in Romania, astfel ca operatorii din turismul autohton trebuie sa fie pregatiti sa gestioneze orice situatie neprevazuta si sa castige increderea clientilor”, a declarat François Coste, CEO Groupama Asigurari.
Studiul „Carta Alba a Turismului din Romania” a fost realizat la nivel national, pe un esantion reprezentativ de 909 respondenti, reprezentanti ai agentiilor de turism, unitatilor de cazare si unitatilor de servire a mesei (restaurante), din fiecare regiune de dezvoltare a Romaniei si din toate categoriile de marime (micro-intreprinderi, intreprinderi mici, medii si mari).
Despre Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a fost infiintat in anul 1992 si este cea mai mare confederatie patronala din Romania.
Misiunea CNIPMMR este de a reprezenta unitar si eficace interesele IMM-urilor si a miscarii patronale a IMM-urilor din Romania la nivel national si international, de a promova si sustine dezvoltarea si cresterea competitivitatii si performantelor sectorului de IMM-uri.
Membrii CNIPMMR, prezenti in fiecare judet al tarii, contribuie cu peste 15% la Prodului Intern Brut al Romaniei, insumand o cifra de afaceri de 25 de miliarde de euro.
Mai multe informatii pe www.cnipmmr.ro.
Despre Groupama Asigurari:
Groupama Asigurari, lider pe piata de asigurari din Romania, este recunoscut pentru calitatea serviciilor si solutiile flexibile de asigurare oferite celor peste 1 milion de clienti individuali si peste 80,000 de companii. Parte a unui grup international de asigurari si servicii financiare, mutualist si cu o istorie de peste 100 de ani, cu 32.600 de angajati deservind peste 13 milioane de clienti la nivel global, Groupama Asigurari isi orienteaza strategia de dezvoltare in jurul celui mai important partener al sau, clientul, pentru care dezvolta produse si servicii simple si flexibile, adaptabile nevoilor acestuia, care sa ii asigure continuitatea planurilor atunci cand apar evenimente neprevazute.Mai multe informatii pe www.groupama.ro.