loader

Conferinta Preturi de Transfer Mazars Romania

Prima conferinta Mazars Romania dedicata Preturilor de Transfer, Planului de Actiune BEPS si Directivei anti-evaziune fiscala a avut loc joi, 20 octombrie la Bucuresti.

Concluziile principale:


- Oportunitatile oferite de preturile de transfer pot aduce beneficii precum un control mai bun al costurilor si imbunatatirea fluxului de numerar.

 

- Planul de Actiune BEPS va contribui la maturizarea auditului fiscal.

 

- Este esential pentru contribuabilii din Romania sa inteleaga elementele cheie care urmeaza sa fie prezentate in documentatia preturilor de transfer, in special pentru a putea sustine cu succes in fata autoritatilor fiscale preturile de transfer aplicate.

 

- Colaborarea societatilor romane cu entitatile responsabile de raportarea la nivelul grupului este cruciala in vederea furnizarii de explicatii fundamentate despre informatiile incluse in raportul tara cu tara (i.e. ”CbC report”).

 

Edwin Warmerdam, Partener, Head of Tax Advisory: "Mediul actual de afaceri la nivel mondial a ridicat probleme pentru grupuri, cum ar fi fluxul de numerar restrictionat, castiguri scazute si reducerea disponibilitatii creditelor. Solutiile oferite de preturile de transfer, precum restructurare eficienta, regandirea preturilor sau refinantarea tranzactiilor pot juca un rol important in abordarea acestor probleme. Este necesar sa existe o abordare integrata, scopul nostru fiind acela de a oferi o imagine de ansamblu completa asupra modificarilor cu privire la preturile de transfer, dar si de a impartasi din experientele birourilor noastre din Germania si din Ungaria. Intreprinderile trebuie sa ia masuri pentru a aborda riscurile de conformitate privind preturile de transfer, sau daca se confrunta cu o expunere la impozite suplimentare, penalitati si cerinte cu privire la managementul timpului.  O strategie eficienta de gestionare a riscurilor ar trebui sa ofere certitudinea ca expunerile aferente preturilor de transfer sunt gestionate in mod eficient si sa dea asigurari directorilor, auditorilor si altor parti interesate ca politica de preturi de transfer poate fi sprijinita in situatia unei contestatii."

 

Ioana Botez, Senior Manager Tax Advisory, Mazars Romania: “Modificarile aduse de Planul de Actiune BEPS din punct de vedere al preturilor de transfer vizeaza cateva elemente cheie, pe care contribuabilii din Romania trebuie sa le ia in considerare la intocmirea documentatiei de preturi de transfer.


Aceste elemente cheie se refera, in primul rand, la substanta tranzactiei si faptul ca analiza de preturi de transfer va fi axata pe comportamentul partilor implicate in tranzactie in vederea generarii de valoare adaugata la nivelul grupului ca intreg. Un al doilea element cheie este controlul asupra riscului. Analiza asupra riscurilor asumate de partile grupului in cadrului lantului creator de valoare devine un aspect foarte important pentru a justifica remuneratiile sau profitabilitatea obtinuta de fiecare entitate a grupului.


Este esential pentru contribuabilii din Romania sa inteleaga aceste elemente cheie pentru a le prezenta in documentatia preturilor de transfer, dar si pentru a putea sa sustina cu succes in fata autoritatilor fiscale preturile de transfer aplicate in tranzactiile cu afiliati.”

 

Georgiana Caprita, Assistant Manager Tax Advisory, Mazars Romania: “O Piata Unica sanatoasa necesita un sistem de impozitare a intreprinderilor echitabil, eficient si favorabil cresterii economice, pornind de la principiul ca intreprinderile ar trebui sa plateasca impozite in tara in care sunt generate profiturile. Planificarea fiscala agresiva submineaza acest principiu.


In vederea combaterii evaziunii fiscale si pentru a asigura transparenta in domeniul fiscal, Uniunea Europeana, pornind de la Actiunea 13 din Planul de Actiune BEPS al OCDE, a propus modificarea a doua Directive Europene in vederea implementarii in legislatia Comunitara a rapoartelor de tara (Country-by-Country Reports). Comisia Europeana a mers mai departe de atat, propunand chiar publicarea anumitor informatii privind impozitul pe profit platit de catre membrii grupurilor multinationale.


Rapoartele de tara vor fi utilizate de autoritatile fiscale pentru a evalua riscul general in materie de preturi de transfer, dar si alte riscuri fiscale legate de erodarea bazei de impozitare si mutarea profiturilor in jurisdictii mai favorabile din punct de vedere fiscal, prin urmare este esential ca societatile romane sa colaboreze cu entitatile ce se vor ocupa de raportare la nivelul grupului si sa furnizeze explicatii fundamentate ale informatiilor incluse in raportul de tara.”

 

 


Elena Geageac, Senior Manager Tax Advisory, Mazars Romania: “Noua Directiva Europeana pentru evitarea non-taxarii este raspunsul firesc pe care Uniunea Europeana trebuia sa il ofere pentru o aplicare uniforma a unor masuri anti-BEPS la nivelul celor 28 de State Membre ale sale. Continutul Directivei este vizibil redactat in graba, dar cuprinde o serie de concepte si termeni nemaiintalniti in fiscalitatea noastra. De altfel, intervalul de aproximativ 6 luni de la emiterea primului draft al Directivei pana la adoptarea acesteia in forma finala, este unul foarte limitat avand in vedere complexitatea masurilor impuse statelor membre.


Chiar daca Directiva va intra, in general, in vigoare incepand cu anul 2019, complexitatea aspectelor rezultand din masurile impuse de Directiva conduce la necesitatea unor analize preliminare a prevederilor.
Astfel, este mai mult decat recomandabil ca marile companii (si nu numai) sa initieze deja analize impreuna cu Grupurile din care fac parte, deoarece masurile impuse de Directiva se refera printre altele la: deductibilitatea dobanzilor rezultand din imprumuturi intra-grup, controlul asupra entitatilor straine, eliminarea neconcordantelor rezultand din folosirea unor instrumente hibride.”


Gabriella Nagy, Head of International Transfer Pricing Center Hungary si Sándor Szmicsek, Partener Mazars Ungaria: “Centrul nostru specializat in preturi de transfer are o viziune mai ampla asupra controalelor fiscale efectuate recent in diferite tari, iar aceasta experienta arata ca Actiunile BEPS au facut auditul fiscal mai matur, pe de-o parte, dar mai agresiv, pe de alta parte. Autoritatile fiscale locale au inceput sa armonizeze interactiunile lor si acest lucru a rezultat si va rezulta intr-un numar mai mare de Proceduri Amiabile intre autoritatile fiscale.

 

Din pacate, procedurile pot fi foarte lungi, iar rezultatul este imprevizibil deoarece nici una dintre autoritatile fiscale nu vrea sa piarda din taxele colectate in trecut. Intrucat incertitudinea este indezirabila in afaceri, autoritatile locale se vor confrunta cu un numar mare de cereri pentru Acorduri de Pret in Avans. Aceste acorduri acopera tranzactiile viitoare. Ambele proceduri implica alocarea de resurse multiple din partea autoritatilor fiscale, iar in prezent, din cauza disponibilitatii limitate a colegilor, experti ai autoritatilor fiscale, procedurile se deruleaza mai dificil decat ar fi de dorit.


Rapoartele finale ale OCDE cer multinationalelor sa-si reconsidere modul in care isi desfasoara afacerile. Structuri care erau acceptabile ieri, nu mai pot fi sustinute. De exemplu, in majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est rata efectiva a impozitului pe profit este relativ similara, dar mai mica decat cea a tarilor din Europa de Vest. In ciuda caracterizarii entitatilor locale (de exemplu, risc de fabricare limitat), grupurile multinationale au alocat un nivel relativ ridicat de profit acestei regiuni. In urma Actiunilor BEPS aceste grupuri si-au reanalizat lantul valoric si au aplicat preturi de transfer care au rezultat intr-o alocare a profiturilor mult mai mica in regiunea CEE. Faptul ca un grup si-a realocat profitul pentru a-l alinia la crearea de valoare, a determinat o scadere uriasa a profitabilitatii locale. Intrebarea care apare se refera la modul in care aceasta situatie va fi explicata autoritatii fiscale locale. Autoritatea locala se va astepta sa pastreze profitul entitatilor locale la nivelul inregistrat in anii anteriori, deoarece nu pot fi identificate schimbari economice. In cazul in care grupul precizeaza ca documentatiile de stabilire a preturilor de transfer din trecut nu au corespuns situatiei reale, grupul s-ar putea confrunta cu pierderea increderii inspectorilor fiscali, lucru ce influenteaza in mare masura rezultatul si durata unui control.”

 

Adrian Cloer, Tax Partner, Mazars Germania a discutat despre particularitatile implementarii celei de-a 13-a Actiuni BEPS "Documentatia preturilor de transfer si Raportarea tara cu tara" din perspectiva Germaniei. "Chiar daca prevederile legale in domeniul preturilor de transfer din Germania sunt, in general, in concordanta cu Liniile Directoare ale OCDE, exista unele dificultati, de care este foarte important sa fim constienti."


In plus, Adrian, profesor in fiscalitate la EBS Business School, in Wiesbaden, Germania, a atras atentia cu privire la evolutiile recente ale dreptului fiscal international german, care ar putea avea, un impact pentru companiile germane care desfasoara activitate in Romania, dar si asupra romanilor care investesc in Germania.


Domnul Gabriel Biris, Fost Secretar de Stat in Ministerul de Finante a discutat pe scurt despre intentiile Ministerului de Finante privind punerea in aplicare a Planului BEPS pe plan local.

Autori

foto
MAZARS ROMANIA SRL