loader
Competitia pentru atragerea de investitii in industria auto – tine Romania pasul?

Competitia pentru atragerea de investitii in industria auto – tine Romania pasul?

Industria auto scade, incet dar sigur, colosii din industrie si-au mutat deja atentia catre noul trend, respectiv motorizarea electrica

Industria auto, unul dintre pilonii economiei romanesti si unul dintre cei mai mari angajatori din economia locala, „franeaza” in fata noilor provocari. Pe de o parte, resimte valul de pesimism dinspre Germania, cea mai mare putere economica europeana bazata pe productia auto, iar pe de alta parte are nevoie de investitii pentru a se adapta la cerintele impuse de noile tehnologii. In aceste conditii, se pune intrebarea fireasca daca Romania ar trebui sau ar putea sa faca mai mult pentru aceasta industrie.

Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, incet dar sigur, avand in vedere ca schimbarile tehnologice transforma profund procesele de productie, dar si preferintele consumatorilor. Colosii din industrie si-au mutat deja atentia catre noul trend, respectiv motorizarea electrica, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizand pe un viitor in care masinile 100% electrice vor domina piata.

Dar ce inseamna dezvoltarea unei masini electrice pentru o industrie care pana acum s-a bazat proponderent pe combustibil fosil? In primul rand, sunt necesare investitii majore in cercetare-dezvoltare. Peste tot in lume, guvernele sunt preocupate de acest aspect si ofera diverse facilitati, cum ar fi fonduri nerambursabile sau deduceri fiscale. In Romania, discutiile referitoare la necesitatea de a dezvolta produse si servicii cu valoare adaugata mare sunt vechi, insa progresele la acest capitol sunt minore, desi exista convingerea unanima ca doar in acest mod s-ar imbunatati deopotriva balanta comerciala si traiul de zi cu zi al romanilor, prin salarii mai mari, sustenabile.

Facilitatile prevazute de lege, ocolite de potentialii beneficiari

In ceea ce priveste facilitatile fiscale, momentan, in Romania exista disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare si pentru angajatii acestora. Este vorba de o deducere suplimentara de 50% a valorii investitiilor si o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, si o scutire de impozit pe venit la nivelul angajatilor, pe de alta parte. Din pacate, insa pana acum nu a existat suficienta claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilitati.

Abia in cursul acestui an s-a clarificat faptul ca aplicarea facilitatilor legate de cercetare-dezvoltare reprezinta masuri generale care nu se incadreaza in categoria ajutorului de stat. Exceptie face scutirea totala de la plata impozitului pe profit pentru companiile care desfasoara exclusiv activitati de cercetare-dezvoltare, in acest sens fiind necesara dezvoltarea unei scheme de ajutor de stat.

De asemenea, tot in cursul acestui an a fost infiintat Corpul Expertilor menit sa analizeze si sa certifice eligibilitatea activitatilor de cercetare-dezvoltare. In lipsa acestui organism de certificare, multi dintre jucatorii care ar fi fost eligibili pentru aplicarea acestor facilitati fiscale se temeau de potentiale interpretari adverse ale autoritatilor fiscale. Cu alte cuvinte, nu aplicau facilitatile prevazute de lege pentru cheltuielile respective, pentru a nu risca respingerea acestora de catre autoritatea fiscala si eventuale penalitati

Avand in vedere dezvoltarile rapide ale legislatiei similare in alte state membre (a se vedea paleta generoasa de facilitati implementate de Ungaria de-a lungul ultimilor ani), daca Romania isi doreste o industrie auto competitiva si cu adevarat relevanta, trebuie sa continue sa introduca si sa aplice facilitati menite sa atraga si sa mentina investitii in activitati cu valoare adaugata mare.

Material de opinie de Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, si Corina Simion, Manager Taxe Directe, Deloitte Romania

Autori

foto
DELOITTE TEHNOLOGIE SRL