loader

Banii n-aduc fericirea angajatilor

Esti antreprenor sau top manager si crezi ca banii motiveaza cel mai mult angajatii? Daniel Pink, unul dintre cei mai mari 15 ganditori de business din lume, demonstreaza ca satisfactia nu poate fi cumparata, iar cel mai puternic factor motivator trebuie cautat in alta parte.

In bestsellerul sau, Drive - Ce anume ne motiveaza cu adevarat, dezvaluie de ce motivarea traditionala nu mai functioneaza in cele mai multe organizatii.

 

Oamenii care fac ce le place dau rezultate mai bune azi decat cei motivati de recompense externe, asa cum demonstreaza studii stiintifice facute in ultimii 50 de ani.


Astfel, paradigma recompensa versus pedeapsa esueaza lamentabil cand vine vorba despre creativitate, angajament sau implicare dincolo de cerintele standard ale jobului, spune Pink.

 

Secretele motivarii


Motivarea fara bani apare abia atunci cand angajatii castiga cel putin decent, cand platesti oamenii indeajuns ca acestia sa nu se mai gandeasca la bani, ci la munca, la ceea ce fac. Odata ce realizezi asta, stiinta a dovedit ca exista 3 factori care conduc catre o si mai buna performanta si satisfactie personala: Autonomie, Perfectionare (Maiestrie) si Scop, adauga Daniel Pink.


Instinctul de a ne auto-guverna este unul natural, dupa cum sustin psihologii Eduard Deci si Richard Ryan. Astfel, apare si autonomia asupra activitatii, a timpului, asupra echipei si a cum alegi sa rezolvi task-urile profesionale. De altfel, echipele in care managerii au oferit colegilor ajutor pentru a progresa, feedback constructiv, incurajari si posibilitatea de a alege modul in care sa faca lucrurile, au avut rezultate mai bune si o mai mare satisfactie la job, arata un studiu realizat pe angajatii unei companii de investitii, descoperit de cei doi cercetatori.


Avem in vedere si faptul ca toti ne dorim sa devenim cei mai buni in ceea ce facem. Sentimentul de progres, in ce priveste abilitatile noastre, contribuie la motivarea interioara. Astfel se naste perfectionarea sau maiestria.


Totodata, angajatorii trebuie sa dea oamenilor sarcini pe care le pot duce la bun sfarsit. Daca task-urile sunt prea dificile, oamenii vor deveni ingrijorati si se vor simti depasiti. Daca sunt prea usoare, se vor plictisi. Astfel, activitatile “obligatorii” trebuie adaptate fiecaruia, dar la un nivel usor superior capacitatilor sale, astfel incat angajatul sa beneficieze de spatiu si suport pentru crestere, pentru dezvoltarea maiestriei. Acest lucru presupune ca angajatorii sa fie mai atenti la modul in care angajatii performeaza si la sentimentele privind activitatile pe care le intreprind.


Cum obtii super motivarea


Oamenii au nevoie de un scop pe care sa-l urmareasca. Esti cu adevarat motivat atunci cand crezi intr-o cauza si te straduiesti sa-ti pui crezul in practica. Este o diferenta intre ce stie stiinta si ce se intampla in afaceri. Iar ceea ce ma ingrijoreaza, in timp ce stam in molozul colapsului economic, este ca prea multe organizatii iau deciziile privind politicile lor despre talente si oameni bazandu-se pe presupuneri depasite, ne-examinate, care sunt inradacinate mai mult in folclor decat in stiinta. Si, daca vrem intr-adevar sa iesim din aceasta incurcatura economica, si daca vrem intr-adevar performanta inalta in acele sarcini emblematice ale secolului 21, solutia nu este sa insistam in greseli. Sa stimulam oamenii cu o recompensa mai dulce sau sa-i amenintam cu o pedeapsa mai aspra. Avem nevoie de o abordare complet noua, adauga Pink.


Da-le angajatilor tai o cauza pe care s-o imbratiseze voluntar si vei avea super motivarea pe care o cauti. Mai multe poti afla chiar de la Daniel Pink, care vine pentru prima data in Europa de Est la Bucuresti, la conferinta HR DRIVE, din 14 octombrie. Afla aici mai multe detalii.