Companiile puse in dificultate de situatia creata de pandemia de COVID-19 cauta, in aceasta perioada, modalitati de a-si imbunatati fluxurile financiare. In acest scop, acestea au la dispozitie, pe langa facilitatile anuntate de autoritati, exclusiv pentru perioada starii de urgenta ori specific pentru lupta impotriva COVID-19, si alte instrumente, prevazute si anterior de legislatie, dar mai putin utilizate in conditii normale de business.
Printre acestea se numara si certificatul de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata (TVA), ce elimina necesitatea de a finanta TVA la momentul importului.
Facilitati recente
Guvernul a aprobat, recent, Ordonanta de Urgenta 33/2020 care permite amanarea platii in vama a TVA pentru importurile de medicamente, echipamente de protectie, alte dispozitive sau echipamente medicale si materiale sanitare care pot fi utilizate in prevenirea, limitarea, tratarea si combaterea COVID-19.
Facilitatea este valabila pentru importurile realizate de companii (altele decat cele care importa in numele unor organizatii de stat) in perioada starii de urgenta si in urmatoarele 30 de zile calendaristice de la data incetarii acesteia. Importurile de produse medicale realizate in numele statului ar putea beneficia de scutirea de la plata TVA si a taxelor vamale in baza Deciziei UE nr. 491/2020 din 3 aprilie 2020, ulterior implementarii in legislatia nationala.
Astfel, organele vamale nu solicita plata TVA pentru importurile acestor produse, iar taxa aferenta se evidentiaza de catre importatori in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila (respectiv prin mecanismul de taxare inversa).
Avantajul principal al acestei masuri este ca TVA aferenta produselor importate nu se mai plateste la autoritatile vamale, ci se inregistreaza prin taxare inversa in decontul de TVA, fara a mai genera iesiri de fluxuri financiare din companie (evident, atat timp cat TVA respectiva este deductibila).
Cine mai poate obtine amanarea platii TVA in vama?
Posibilitatea amanarii platii TVA in vama nu este limitata doar la importurile din lista de produse medicale aprobata de Guvern. Facilitatea poate fi accesata si pentru importuri din alte domenii, insa cu conditia ca importatorul sa detina un certificat de amanare de la plata in vama a TVA.
Pot beneficia de amanarea platii TVA in vama companiile care, in anul 2019 sau in ultimele 12 luni anterioare celei in care solicita certificatul, au realizat importuri de cel putin 100 de milioane de lei (aproximativ 21 de milioane de euro). Totodata, mai pot solicita acest certificat companiile care detin statutul de Operator Economic Autorizat din perspectiva vamala ori care sunt autorizate pentru realizarea procedurilor de vamuire la domiciliu.
Pentru a obtine certificatul, companiile solicitante trebuie sa indeplineasca, cumulativ, mai multe conditii si sa parcurga anumite proceduri administrative. Insa rezultatul este favorabil pentru finantele unei companii, mai ales in aceasta perioada dificila din numeroase puncte de vedere. Spre exemplu, in cazul unor importuri de produse electrocasnice destinate revanzarii in valoare de 100 de milioane de lei, rezultatul ar fi ca TVA de 19 milioane de lei (aproximativ 4 milioane de euro) nu ar necesita finantare imediata pentru realizarea importurilor.
Mai multe informatii si recomandari pentru companii legate de modul in care se pot pregati in contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile in sectiunea dedicata de pe site-ul Deloitte Romania.
Pentru cele mai recente modificari legislative adoptate in contextul coronavirus, expertii Reff & Asociatii au creat si vor actualiza in permanenta o sectiune dedicata, disponibila aici.