loader
2017- ultimul an de preturi reglementate la electricitate; concurenta intre furnizori devine acerba

2017- ultimul an de preturi reglementate la electricitate; concurenta intre furnizori devine acerba

Concurenta dintre furnizorii de energie va fi acerba in acest an, in conditiile in care, de la 31 decembrie 2017, piata va fi complet liberalizata.

"In 2017, competitia intre furnizori va creste foarte mult. Si acum este acerba, se duc adevarate lupte intre furnizori. Marjele sunt foarte mici, asa ca toti furnizorii se vor lupta sa creasca volumul de electricitate prin atragerea de noi clienti", a declarat Ion Lungu, presedintele Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER), la finele lunii decembrie.


Potrivit acestuia, consumatorii sunt din ce in ce mai sofisticati, odata cu cresterea gradului de informare, iar pretentiile lor cresc. "Preturile vor fi destul de apropiate si feelingul meu este ca nu vor fi volatile. Consumatorii nu se vor uita doar la preturi, iar furnizorii trebuie sa le ofere si altceva, servicii de calitate si amabilitate. Trebuie construita o relatie de incredere cu clientul. Foarte importanta va fi etica in afaceri", a mai spus presedintele AFEER.


Ce inseamna liberalizarea


Consumatorii casnici din Romania nu sunt obisnuiti cu ideea de liberalizare, concept care in alte tari europene este implementat de 10-15 ani. Romanii au un furnizor traditional, in functie de zona geografica (Electrica, CEZ, Enel, E.ON) si li se pare o noutate faptul ca primesc oferte din partea altor companii.


Teoretic, fiecare roman a fost liber sa-si schimbe furnizorul de electricitate inca din 2007, cand activitatea de distributie a energiei au fost separata de cea de furnizare, odata cu implementarea unei directive europene. Practic, lumea nu a fost prea interesata sa-si schimbe furnizorul traditional de energie, pentru ca nimeni nu-i oferea un pret mai bun decat cel reglementat.
In 2012, Guvernul Romaniei a convenit cu Fondul Monetar International si cu Banca Mondiala un calendar de liberalizare totala a pietei, lucru care se va intampla la 31 decembrie 2017.


Odata cu apropierea acestui termen, furnizorii vin cu oferte din ce in ce mai atractive, unele dintre ele mai mici decat pretul reglementat din prezent. In acelasi timp, pe langa furnizorii traditionali, pe piata au intrat si alte companii care nu se ocupau pana acum cu livrarea de energie si au inceput sa isi atraga clienti prin preturi scazute.


Atentie la ofertele prea atractive


Unele oferte includ chiar perioade in care compania promite factura zero. Consumatorii trebuie sa stie, insa, ca asa ceva nu este posibil. In factura, pe langa pretul energiei, consumatorul plateste contributia pentru cogenerare si cea pentru certificatele verzi, precum si acciza, asa ca, cel mult, doar pretul propriu-zis al energiei este zero, nu factura finala. Astfel de oferte sunt ilegale, deoarece compania este obligata sa informeze consumatorii despre aceste lucruri.


Pe de alta parte, promotiile sunt pe perioade limitate de timp si niciun furnizor nu explica ce se va intampla dupa acea perioada, care va fi pretul de furnizare.


Aceste aspecte au fost subliniate si de presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE), Niculae Havrilet, intr-un interviu acordat AGERPRES in luna mai a anului trecut.
El a aratat ca, desi unele oferte sunt atractive la o prima vedere, este bine sa ne asiguram ca acestea au conditii avantajoase pe intreaga perioada a contractului si ca respecta prevederile legale in domeniu. Este vorba despre posibile oferte in care nu sunt cuprinse informatii privind valoarea certificatelor verzi sau contributia de cogenerare. Iar orice promisiune de neplata a unor astfel de taxe venita din partea vreunui furnizor nu trebuie luata in consideratie, pentru ca nu respecta legislatia in domeniu. Furnizorul nu poate scuti clientii finali casnici de la plata acestor taxe, deoarece acestea sunt obligatii stabilite prin lege, a sustinut seful ANRE.


Havrilet recomanda consumatorilor ca, in cazul in care aleg sa incheie un contract cu un nou furnizor, sa fie atenti la pret, la durata contractului, la conditiile si modalitatile de plata, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile si obligatiile, inclusiv la clauzele penalizatoare. Alte clauze contractuale care necesita atentie sunt si conditiile in care partile pot renegocia clauze din contract, conditiile de incetare a contractului, precum si clauze care pot produce efecte si dupa incetarea contractului.


Consumatorii nu sunt obligati sa incheie noi contracte


Competitia dintre furnizori genereaza si un alt gen de tertipuri, de data aceasta din partea furnizorilor traditionali, care nu vor sa piarda clienti. Unii dintre acesti furnizori au informat consumatorii ca trebuie sa incheie noi contracte, odata cu liberalizarea pietei. Nimic mai fals, spun autoritatile. Consumatorii nu trebuie sa faca nimic, ei au dreptul de a ramane alimentati de aceeasi companie, cu acelasi contract.

 


Marian Cernat, director general in cadrul ANRE, a explicat, la mijlocul lunii decembrie, ca nimeni nu este obligat sa treaca in piata libera sau sa semneze noi contracte cu furnizorii, nici macar cu actualul furnizor.


"Am vazut ca in media se vehiculeaza foarte mult ideea ca toti clientii casnici sunt obligati sa treaca in piata libera din 2018, deci cu alte cuvinte trebuie sa faca ceva. Eu va spun ca nu trebuie sa faca nimic, pentru ca mecanismul pe care l-a implementat Autoritatea de Reglementare pentru clientii finali casnici care beneficiaza de serviciul universal permite ca ei sa fie furnizati cu doua componente de energie: o componenta de energie achizitionata la pret reglementat si o componenta de energie achizitionata la pretul de piata. In momentul in care dispare componenta reglementata, clientul casnic nu simte nimic, pentru ca toata energia lui va fi achizitionata pe acel mecanism de achizitie din piata libera", a explicat oficialul ANRE.


Potrivit lui Cernat, liberalizarea pietei nu ii va afecta cu nimic pe consumatorii casnici care raman la furnizorii unde sunt acum. "Un client casnic poate sa ramana linistit la furnizorul de ultima instanta la care se afla, pentru ca nu pateste nimic", a completat oficialul ANRE.


Pe de alta parte, ofertele atat de atractive pe care le vedem acum in piata din partea furnizorilor nu vor putea dura mult, pentru ca este clar ca aceste preturi sunt sub costurile pe care le suporta compania pentru a cumpara acea energie, mai spune Ion Lungu, presedintele AFEER.


"Este posibil sa vedem in curand insolvente chiar si la furnizorii mari, daca pretul cu care vand energia continua sa fie mai mic decat cel cu care o cumpara. Este clar ca nu pot supravietui foarte mult daca merg in pierdere", a argumentat el.
Nu ramane nimeni fara curent


Totodata, Marian Cernat de la ANRE a subliniat si faptul ca toti clientii sunt protejati prin lege de riscul de a ramane fara curent, cu exceptia celor rau-platnici. In cazul in care un anumit furnizor nu mai poate livra energie catre clientii sau, din cauze precum falimentul, acei consumatori sunt preluati de alti furnizori, numiti "de ultima instanta".


"Nu numai clientul casnic, ci orice client final este protejat de riscul de a ramane nealimentat, prin mecanismul de trecere la furnizorul de ultima instanta. Numai in situatia in care nu-si plateste factura si este deconectat pentru neplata, atunci ramane nealimentat. El va trebui, ca sa fie realimentat, sa-si plateasca facturile din urma, precum si costurile cu deconectarea si cele cu reconectarea", a spus Cernat.


In schimb, legea prevede ca un consumator poate sa-si schimbe furnizorul inainte de a-si achita ultima factura. "In acest caz, furnizorul vechi se poate adresa instantei, daca respectivul consumator nu a platit ultima factura", a mai spus oficialul ANRE.


AGERPRES/(AS — autor: Florentina Cernat, editor: Andreea Marinescu, editor online: Anda Badea)
 

 


http://www.agerpres.ro/economie

Autori

foto
AGENTIA NATIONALA DE PRESA AGERPRES