loader
Rezilienta ramane cuvantul cheie pentru viitorul apropiat si mediu

Rezilienta ramane cuvantul cheie pentru viitorul apropiat si mediu

Interviu cu Florin Popa, Director Business to Business, Orange Business Services

Q: Pandemia a generat o crestere exponentiala a ratei de adoptare a tehnologiilor digitale. Cum se vede acest proces din perspectiva Orange Business Services si cum crezi ca vor evolua lucrurile in continuare?

F.P. Asa cum se vede de la noi dinamica, leaderii de business au devenit mult mai pragmatici. Au fost cresteri semnificative pe anumite tipuri de solutii, precum cele de audio/video conferinta sau call si contact center, caci acestea raspundeau unor nevoi imediate, urgente.

Da, vedem un interes crescut pentru tehnologii digitale, insa, cu toate acestea, rata adoptiei pentru solutiile complexe nu a cunoscut o crestere disruptiva. Aceste tipuri de solutii presupun o alocare mai mare de resurse de timp, dar si financiare.

Evaluarea resurselor necesare este o prima etapa de pregatire si validare pe care o facem impreuna cu clientii nostri in ceea ce priveste modernizarea proceselor operationale si a relatiei dintre o firma si clientii sai.

Daca ne gandim la beneficiarii finali, fie ca discutam despre studentii din universitati sau despre angajatii din marile organizatii, este limpede ca piata din Romania, atat la nivel public, cat mai ales in privat, face pasi rapizi pentru a raspunde cerintelor si asteptarilor consumatorilor.

Business-urile sunt inca foarte atente la bugete si actioneaza pe termen scurt. Cred ca masa critica de adoptie digitala va creste si, prin presiunea acesteia, companiile si firmele, care reprezinta poluri informationale, vor demara proiectele de transformare pe termen lung. Atunci cand aceste companii vor face acest pas, vom putea sa discutam despre o transformare sistemica a pietei.

Q: Care sunt industriile care conduc in acest proces de transformare si care au fost rezultatele de pana acum? Care au fost cele mai importante solutii care si-au demonstrat utilitatea?

F.P. Schimbarea este generata de contextul pietei, dar si de utilizatori. Din acest motiv industriile care sunt avangardiste din punctul de vedere al digitalizarii sunt cele ale caror clienti solicita asta. Astfel, exista o efervescenta ridicata in randul industriei de comert pentru produsele de larg consum. Acolo, companiile sunt obligate sa modernizeze sistemele suport si sa ofere alternative digitale clientilor lor, prin implementarea de magazine digitale si prin imbunatatirea interactiunii cu clientul. De bun augur au fost si proiectele lansate la nivelul administratiei, atat locale, cat si centrale. Sustinem aceste eforturi de schimbare si suntem increzatori ca, odata implementate, proiectele de modernizare a relatiei dintre stat si cetateni, vor genera si o imbunatatire a relatiei digitale dintre mediul privat de afaceri si utilizatori.

Cele mai solicitate tehnologii sunt si de aceasta data din zona serviciilor ICT, dar solutiile care vizeaza probleme de eficienta operationala pentru unelte de colaborare (UCC – Unified Collaboration and Communication), documentare, lucru de la distanta, securizare, si automatizare a proceselor (RPA).

Q: Spuneai mai devreme ca schimbarea este generata de utilizator si de contextul pietei. Un exemplu de sector care a resimtit profund criza actuala este cel al educatiei. Cum raspunde Orange Business Services acestei nevoi din piata?

F.P. Orange abordeaza strategic proiectele de educatie, atat dintr-o perspectiva de responsabilitate sociala, prin investitii pentru a ajuta copiii din mediile devaforizate, cat si dintr-o perspectiva de business. Daca pentru orice proces de digitalizare este importanta infrastructura tehnologica, pentru societate educatia, la fel, este baza formarii viitoarelor generatii.

Prin Fundatia Orange, am continuam proiectul Digitaliada, de promovare a educatiei digitale in randul elevilor. Valoarea investitiile in urma a 5 editii a ajuns la 2,6 milioane de euro. Anul acesta, peste 30.000 de elevi, profesori si parinti au inceput anul scolar in platforma gratuita Digitaliada.

De asemenea, am fost alaturi de autoritati in proiectul de dotare a scolilor cu echipamentele si conectivitatea necesare desfasurarii scolii in online in acest an influentat puternic de pandemie. In cadrul licitatiei desfasurate de ONAC, am venit cu cea mai buna oferta posibila si am castigat primele 3 dintre cele 9 loturi disponibile. Ne-am asigurat ca avem, in avans, stocuri pentru a face livrarile in conformitate cu cerintele contractului cu autoritatile.

Mediul educational este unul dintre cele mai afectate de criza sanitara, de aceea felicit toti actorii implicati, profesori, elevi si autoritati, pentru rezilienta si pentru adaptarea la un mod de lucru cu total nou intr-un timp extrem de scurt. Suntem pregatiti sa oferim sprijin in fiecare pas al procesului de transformare digitala a institutiilor de invatamant -  de la audit pana la definirea solutiilor tehnologice necesare.

Q: Din experienta voastra, care sunt principalele activitati dintr-o firma sau dintr-o institutie publica care pot beneficia prioritar de aceasta transformare digitala? Unde se pot obtine rezultate importante imediat?

F.P. Asa cum am mentionat anterior, cele mai importante tehnologii sunt cele care imbunatatesc relatia dintre companie/institutie si clientii sai. Astazi este extrem de facil de implementat un sistem de comunicare care sa nu tina cont de mediul utilizat (internet, telefon, e-mail, mesaj), iar aceste solutii pot fi instalate si gestionate atat direct in infrastructura companiei, dar si intr-un mediu partajat, in care mai multe companii folosesc simultan aceleasi resurse fizice. Implementarea se face desigur, intr-un regim inchis si sigur.

La fel de facil se pot implementa solutii de securizare a perimetrului informatic al unei companii, iar acest lucru se decide impreuna cu organizatiile, fie ca discutam despre securizarea infrastructurii centrale sau a relatiei cu clientii. Fara sa fim limitati de modalitati de acces fizic, aceste tehnologii pot fi instalate si operate extrem de rapid.

Q: Care sunt insa principalele lucruri la care administratiile publice si liderii companiilor ar trebui sa fie atenti in primul rand, in prioritizarea solutiilor tehnologice?

F.P. Pentru a genera o schimbare si a aduce rezultate pozitive ale business-ului, o tehnologie trebuie folosita intr-un mod eficient si implementata in contextul cultural si tehnic al fiecarei companii/institutii. Venim inclusiv cu servicii de consultanta atat comerciale, dar si tehnice, astfel incat clientii nostri sa poata lua o decizie in ceea ce priveste pasii de implementare si mai apoi de adoptie.

Este esential felul in care compania in ansamblul ei –  de la etapa de audit pana la training-ul si engagement-ul angajatilor – isi asuma noile tehnologii si utilizarea acestora. Rezistenta la schimbare este parte din natura umana, de aceea procesul de tranzitie trebuie sa fie axat pe castigarea angajatilor. Incurajam partenerii nostri sa aiba in vedere un proces extrem de riguros de implementare, care sa puna accent pe instruire si suport acordat utilizatorilor. Iata ca ne intoarcem mereu la educatie, doar ca acum vorbim de educarea angajatilor.

Q: O alta componenta importanta, pentru toate sectorele economiei, este IoT, conectarea si comunicarea directa intre dispozitive, dar si interpretarea in timp real a datelor. Care sunt noile solutii pe care le-ai recomanda pentru aceasta zona?

F.P. De mai bine de un an, discutam despre „Data Journey” si punem la dispozitia companiilor produse care sa eficientizeze fiecare pas din aceasta calatorie a datelor. Nu putem vorbi despre o solutie universal aplicabila tuturor cerintelor pe care le intalnim in zona de IoT, insa lucram alaturi de clienti pentru a identifica tehnologia cea mai potrivita.

Suntem primii care am anuntat disponibilitatea nationala pentru LTE-M, in peste 3000 de localitati, si mai recent acoperire 100% LoRaWAN in Bucuresti si Iasi, precum si prezenta in alte orase mari. Sunt doua alternative care au in comun consumul extrem de redus de energie, dar cu focus diferit in ceea ce priveste aplicatiile posibile.

Odata cu introducerea 5G intram intr-o noua era IoT si am inceput sa dezvoltam impreuna cu mai multi parteneri B2B use case-uri care nu erau posibile anterior, cum ar fi fluxuri video de inalta definitie, comunicatii in timp real intre vehicule, conectarea echipamentelor esentiale din hale de productie.

Desigur, conectivitatea data de LTE-M, LoRaWAN sau 5G este doar una din componentele unei solutii IoT care trebuie completata cu solutii de administrare a dispozitivelor si colectare a datelor. Aici suntem deschisi la integrarea cu sisteme terte, dar propunem si solutia proprie, Live Objects, care permite gestionarea datelor si raspunde mai multor nevoi specifice dezvoltatorilor de solutii IoT. Peste toate acestea trebuie sa adaugam un element de securitate cibernetica.

Q: Colectarea acestor volume mari de date necesita solutii de stocare, protejare si totodata posibilitatea de a le prelucra. Trendul este catre solutiile cloud. Cum vezi acest lucru si care crezi ca va fi evolutia?

F.P. Piata se indreapta din ce in ce mai mult spre platforme specializate in acest sens, care sunt mult mai puternice, mai eficiente financiar si mai flexibile decat cele care ar putea fi dezvoltate si gazduite direct de catre clienti. Cand vine vorba de Orange Business Services, pe langa solutiile locale, Flexible Computing, propunem companiilor acces si la cloud-ul nostru global, Flexible Engine. Cloud-ul global poate fi scalat extrem de rapid, indiferent de volumul de date procesat siinclude un portofoliu impresionant de servicii de interpretare si analiza, care pot fi achizitionate direct de catre client, pentru perioada in care le sunt necesare.

Abordarea este una pay per use, ceea ce ajuta companiile sa isi calibreze eficient cheltuielie. In plus, interfata este una prietenoasa si intuitiva, nu sunt necesare cunostinte avansate pentru a opera serviciul, iar clientii pot apela cand au nevoie si la specialistii nostri.

Q: Cum a fost prima jumatate a anului pentru Orange? Cum vezi evolutia pentru cel de-al doilea semestru coroborata cu evolutia intregii economii?

F.P. In acest an, in mod deosebit, industria de telecomunicatii si-a demonstrat importanta ca serviciu de baza pentru societate. Am dovedit agilitate si rezilienta in fata unei situatii fara precedent si ne-am ajutat clientii sa se adapteze cat mai bine noii realitati.

In primul semestru am vazut o crestere de peste 30% pentru solutiile de call center si contact center, dar, asa cum era de asteptat, a crescut si cererea pentru solutiile de securitate cibernetica cu 24%. Cum spuneam mai sus, ne uitam mai atent spre oportunitatile oferite de infrastructura 5G si dezvoltam in paralel mai multe proiecte atat in zona de automotive, cat si in cea de media, de exemplu.

Totodata, contractarea pietelor prezinta provocari pentru toti, iar telecomul nu poate fi privit sau analizat in afara acestui context. Segmentele traditionale din business, precum vanzarea de echipamente, de exemplu, au scazut considerabil, iar o parte dintre proiectele in curs au fost blocate. Suntem, la randul nostru, intr-un continuu proces de adaptare la o situatie cu un nivel scazut de predictibilitate, insa punem accent pe investitii pe termen lung, iar crestere in zona serviciilor ITC ne da increderea ca strategia noastra de integrare a serviciilor IT si de construire a unei oferte convergente este cea corecta. Rezilienta ramane cuvantul de baza pentru multe sectoare, inclusiv telecom, pentru viitoarul apropiat si mediu.

Puteti consulta interviul in varianta EN si in documentul de mai jos:

Autori

foto
ORANGE ROMANIA SA