loader
O “banca tech, cu suflet”

O “banca tech, cu suflet”

Interviu cu Dominic Bruynseels, CEO - FIRST BANK

Q: FIRST BANK a anuntat recent preluarea Bank Leumi si alte posibile achizitii viitoare, intr-un context in care sectorul bancar asteapta reduceri semnificative ale profitului. Ce urmeaza?
Dominic Bruynseels: Aceasta achizitie face parte din strategia bancii de a-si creste si consolida prezenta in Romania, pentru a deveni un jucator bancar puternic pe piata locala. Aceasta este a doua achizitie pe care fondul american de investitii JC Flowers & Co. a facut-o pe piata romaneasca in mai putin de un an, demonstrand interesul si angajamentul sau fata de aceasta piata valoroasa. In calitate de achizitori bazati pe valori, ramanem deschisi unor oportunitati similare de crestere. Intre timp vom continua sa facem afaceri in stilul "The American Way", concentrandu-ne pe cresterea prin servicii de calitate pentru clienti, digitalizare si eficienta.

Q: Investitiile bancilor se bazeaza in mare masura pe upgrade-urile tehnologice - in special cele care fac serviciul bancar digital de tip "self-service" mai usor pentru clienti. FIRST BANK va investi 7,5 milioane de euro in tehnologie. Care este acoperirea acestei transformari?
Dominic Bruynseels: Intentionam sa schimbam in mai bine toate procesele si sistemele interne care se bazeaza pe tehnologie pentru a oferi clientilor nostri servicii superioare. Vrem sa avem un timp de raspuns mai rapid prin analiza automata a datelor clientilor, solutii noi de online banking care reduc serios timpul si efortul clientilor de a obtine servicii si produse bancare de calitate. In ciuda acestui ritm natural, mai crescut pentru actualizare a tehnologiilor noastre nu intentionam sa fim complet digitali, deoarece intelegem nevoia clientilor nostri de interactiune umana, in special atunci cand se iau decizii financiare importante, cum ar fi obtinerea unui credit ipotecar, de exemplu. De fapt, FIRST BANK ofera deja solutii bancare unice clientilor sai, dar si plata la distanta a impozitelor, proiecte care au adus bancii o serie de distinctii si recunoasteri. Este cazul platformei LiveShop si integrarea Ghiseul.ro in aplicatia online a bancii - aceasta din urma fiind realizata in colaborare cu Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI). Scopul nostru este de a deveni o "banca tech cu suflet".

Q: Ritmul integrarii economice din intreaga lume a scazut. "Slowbalisation", un termen folosit din 2015, descrie reactia impotriva globalizarii. Cat de grava credeti ca va deveni? Cand a inceput incetinirea?
Dominic Bruynseels: In timp ce slowbalisation pare sa fi aparut cu aproape un deceniu in urma, doar de curand schimbarile pe care le impune au devenit evidente. Din motive geopolitice pentru protectionism, nationalism si reguli comerciale rescrise, se pare ca o noua lume apare atat in ceea ce priveste mediul de afaceri, cat si climatul social. Investitiile transfrontaliere, comertul, imprumuturile bancare si zona de supply chain au fost toate in scadere sau au stagnat in raport cu PIB-ul mondial. Investitiile chineze in Europa si America au scazut cu 73% in 2018. Valoarea globala a investitiilor transfrontaliere ale societatilor multinationale a scazut cu aproximativ 20% in 2018. Referitor la FIRST BANK si Romania, de exemplu, suntem produsul globalizarii capitalului, ceea ce inseamna ca suntem prezenti atat la nivel global, cat si local, aducand cele mai bune beneficii atat pentru clientii, cat si pentru investitorii nostri.

Sunt sceptic ca slowbalisation va reusi sa remedieze problemele create de globalizare, ci cred ca mai degraba poate sa inrautateasca unele dintre ele, inclusiv diferentele dintre societatile bogate si cele mai sarace. In acelasi timp, ma astept ca efectele sale sa fie limitate si nu severe, avand in vedere faptul ca pietele continentale sunt suficient de mari pentru a prospera.

Q: Companiile se pot adapta la globalizare, trecand de la bunurile fizice la cele necorporale. Acum, marea oportunitate o reprezinta serviciile. Ce oportunitati vor vedea bancherii in incetinirea globalizarii?
Dominic Bruynseels: Aceasta noua tendinta obliga companiile sa treaca de la bunuri fizice la servicii. In ce scop, ramane de vazut. Singura oportunitate pe care o vad este ca firmele vor avea tendinta de a se orienta mai mult local sau regional pentru rezolvarea nevoilor de aprovizionare, inclusiv cele bancare, avand in vedere restrictiile comerciale care continua sa apara. Acest lucru are, pe termen mediu, potentialul de a crea bunastare locala si de a mentine banii in cadrul frontierelor locale. Nu cred ca rezultatele acestei paradigme recente sunt 100% previzibile.

Q: V-ati intors in Romania dupa cativa ani in strainatate. Ce ati vrut sa gasiti schimbat, atat in afaceri, cat si la nivel personal?
Dominic Bruynseels: Este bine sa pleci si sa te intorci. Astfel poti vedea schimbarile mai clar. Avand aceasta imagine de ansamblu, cred ca s-au inregistrat progrese, dar au existat si schimbari negative. Din aceasta perspectiva, ar trebui sa subliniem ce este pozitiv si sa lucram din greu la remedierea partii negative. As dori sa vad mai multa incredere, mai multa coeziune in toate straturile.

Intr-un context european, tara se descurca bine din punct de vedere economic si are nevoie de mai mult echilibru in dezvoltarea sa. Tin foarte mult la Romania.
Sotia mea este nascuta in Cluj si ea este indragostita de aceasta tara si de oamenii sai minunati. Copiii nostri vorbesc limba romana si cred ca aceasta tara, care m-a gazduit in trecut cu multa caldura si bunatate, are multe de oferit si multe de spus.

 

 

 

 

Autori

foto
FIRST BANK SA