loader
Dezvoltarea alaturi de clienti si parteneri, un plan pe termen lung pentru SAP Romania

Dezvoltarea alaturi de clienti si parteneri, un plan pe termen lung pentru SAP Romania

Interviu cu dna DIANA DAVID, Managing Director, SAP Romania

Citat: Lucram cot la cot cu clientii nostri in procesul de digitalizare. Scopul nostru este de a proiecta viitorul - impreuna.

I: SAP este prezenta in Romania de 20 de ani si a sarbatorit, tot in 2022, prima jumatate de secol de existenta. Cum au fost primii 20 de ani in Romania? Care au fost principalele industrii care au profitat de avantajele de a fi clientii SAP? Cum se pozitioneaza Romania in lumea SAP?

DIANA DAVID: De-a lungul istoriei noastre, am facilitat inovatia si diferentierea. Am ajutat companiile sa se pozitioneze in fruntea schimbarii la fiecare punct de inflexiune majora din economia globala, sprijinindu-le sa treaca prin fiecare tranzitie fara perturbari.

Profitam de faptul ca avem 20 de ani de experienta in Romania si jumatate de secol la nivel mondial pentru a contribui la agilitatea companiilor, nu doar prin tehnologii orientate spre viitor si spre business, ci si prin expertiza oamenilor nostri, a expertilor SAP.

In ultimii 50 de ani, la nivel global, ne-am ghidat pornind de la ideea ca nu exista o abordare unica pentru toti clientii nostri. Prin urmare, am dezvoltat solutii care acopera 25 de industrii, domenii in care fiecare client are o dimensiune diferita, de la intreprinderi mici la intreprinderi medii si mari. Acesta este motivul pentru care nu pot numi anumite industrii care au beneficiat de solutiile noastre mai mult decat altele, deoarece am invatat sa raspundem nevoilor clientilor nostri intr-un mod individualizat si personalizat.

Romania reprezinta cel mai mare contribuitor la succesul SAP in clusterul de Est - Europa de Sud-Est si Ucraina, fiind o tara cu un potential extraordinar pe piata tehnologica. Prin urmare, SAP va continua sa investeasca in aceasta piata strategica, care are toate elementele necesare pentru a sustine tendintele viitoare. SAP Romania si-a deschis portile pentru 5 angajati in 2002, iar acum, doua decenii mai tarziu, ne bucuram sa avem peste 750 de colegi care lucreaza in cele 3 birouri din Bucuresti, Timisoara si Cluj-Napoca.

I: Puteti rezuma pentru cititorii nostri calatoria din trecut spre prezent si viitor?

DIANA DAVID: Cred ca, inainte de a intelege trecutul SAP Romania, este important sa intelegem mai intai trecutul SAP la nivel global. In 1972, un grup de cinci fosti angajati ai IBM a fondat SAP. De atunci, obiectivul nostru este si ramane acela ne ajuta clientii sa faca fata celor mai presante provocari de business.

Cu toate acestea, o conceptie eronata frecventa este aceea ca procesul de transformare digitala a facut ca munca noastra sa devina mai putin complexa de-a lungul timpului. Eu cred ca a facut-o mai simplu de realizat, dar nu mai putin complexa. Pe masura ce ne deplasam in timp, natura problemelor cu care se confrunta clientii nostri se schimba, iar noi trebuie sa ne adaptam fara intarziere la noile provocari si situatii. Trecerea la cloud, asa cum o facem astazi, elimina unele dintre provocarile din prezent. Asadar, in timp ce in prezent ajutam clientii sa fie mai agili si sa proceseze datele in timp real pentru a crea informatii utile - noi ne confruntam cu o complexitate din ce in ce mai mare a sarcinilor noastre.

Astazi, industrii intregi se confrunta cu lipsa fortei de munca, cu schimbarea hardware-ului de altadata, cu nevoia de procese de afaceri agile, de deschidere catre alte sisteme, cu nevoia de a gandi in afara tiparelor si de a fi rezilient. Si, uneori, se confrunta cu toate acestea in acelasi timp.

Prin urmare, atunci cand privim in viitor si luam in considerare circumstantele care se schimba rapid, stim ca vom continua sa ne ajutam clientii sa isi dezvolte afacerile, luandu-le complexitatea de pe umeri.

I: Cum au fost ultimii doi ani pentru dumneavoastra si pentru clientii dumneavoastra? Cum vedeti iesirea din perioada pandemica?

DIANA DAVID: Cred ca toata lumea a fost afectata de pandemie si, mai tarziu, de razboi, intr-un fel sau altul. In ceea ce priveste piata si nevoia de a ne sprijini clientii, am incercat sa facem procesul de transformare digitala cat mai usor posibil.

In primul rand, clientii nostri din intreaga lume au inceput sa se concentreze pe transformarea afacerilor in cloud. SAP merge mult mai departe de o simpla migrare tehnica. Le permitem clientilor nostri sa isi adapteze afacerile la mediul provocator de astazi, sa adopte noi modele de afaceri si sa creasca gradul de automatizare prin intermediul tehnologiilor inteligente. De asemenea, oferim repere si cele mai bune practici pentru fiecare dintre cele 25 de industrii pe care le acoperim.

In al doilea rand, clientii nostri au lucrat si sunt inca in procesul de construire a unor lanturi de aprovizionare rezistente. Prin intermediul SAP Business Network - cea mai mare retea B2B in cloud - putem spune ca SAP creeaza LinkedIn-ul lumii business-to-business, deoarece conectam intreprinderile inteligente din lanturile de aprovizionare, astfel incat toata lumea sa poata reactiona in timp real la orice perturbare.

In al treilea rand, crearea de afaceri sustenabile a devenit, de asemenea, o prioritate. 9 din 10 depozite la nivel global utilizeaza solutii SAP. Alimentam cele mai importante procese din lume, care au o misiune critica si consuma multa energie. De aceea, credem ca este de datoria noastra sa oferim cu adevarat transparenta si portofoliul de solutii end-to-end pentru a transforma toti clientii in intreprinderi sustenabile.

I: Care sunt cateva exemple de clienti ai SAP Romania si cum i-ati sprijinit in calatoria lor spre digitalizare?

DIANA DAVID: Asa cum am mentionat anterior, clientii pe care ii reprezentam la nivel local activeaza intr-o gama larga de industrii, de la retail, la banci si utilitati publice.

PROFI a fost unul dintre clientii care au beneficiat de SAP SuccessFactors, de exemplu. Procesul lor de transformare digitala a urmarit doua obiective. Primul a fost dezvoltarea si imbunatatirea relatiei cu cei peste 15.000 de angajati ai sai. Al doilea a fost cresterea eficientei sarcinilor administrative ale departamentului de resurse umane. In urma implementarii SAP SuccessFactors, PROFI a observat o crestere semnificativa a eficientei sarcinilor deja existente, cum ar fi gestionarea resurselor umane (inclusiv generarea de documente), recrutarea sau procesul de onboarding.

Urmatorul exemplu ar fi Rompetrol, care a inceput sa utilizeze SAP Ariba pentru achizitii, e-procurement si gestionarea furnizorilor. In plus, Rompetrol foloseste si SAP Business Network pentru a comunica digital cu furnizorii.

Un alt exemplu este cel al Azomures, companie care a implementat RISE with SAP pentru a-si imbunatati activitatile curente de afaceri. Cel mai mare producator roman de ingrasaminte agricole utilizeaza procesele de afaceri integrate, optimizarea productiei, imbunatatirea agilitatii in lantul de aprovizionare si executarea transporturilor, aproape in timp real. Toate acestea contribuie la reducerea volumului de munca pentru angajati, care se pot concentra, in schimb, pe gasirea de idei noi si inovatoare sau pe testarea mai rapida a noilor produse si servicii.

Acestea sunt doar cateva dintre companiile care au avut incredere in SAP atunci cand au implementat solutii pentru afacerile lor. De asemenea, sustinem si alte nume importante de pe piata locala, precum Obsentum, Carrefour, HABAU, BCR, eMAG si Hidroelectrica, printre altele.

I: Care este principalul mesaj pe care il transmiteti clientilor dvs. cu privire la provocarile si oportunitatile pe termen scurt si mediu?

DIANA DAVID: Putem ajuta. Cel mai important obiectiv al nostru este si ramane transformarea clientilor nostri in companii inteligente si sustenabile.

Suntem constienti de faptul ca acest proces se dovedeste adesea a fi unul complex, dar tocmai acesta este rolul nostru - sa luam greutatea de pe umerii clientilor si sa o mutam pe ai nostri. Nu vedem implementarea solutiilor noastre ca pe ceva ce trebuie realizat de catre client, ci ca pe ceva ce trebuie realizat impreuna, ca o echipa - o abordare care ne-a dovedit de-a lungul anilor ca lucrurile cu adevarat bine facute se intampla atunci cand exista colaborare si sprijin. Ceea ce am inceput deja si vom continua sa facem este sa ne adaptam solutiile in functie de nevoile pietei, ale clientilor si ale partenerilor nostri. Acest lucru este evidentiat si de faptul ca oferim solutii in diferite moduri de implementare, pentru, cum am mentionat si mai devreme, companii de diferite dimensiuni.

I: Cum au continuat companiile romanesti procesul de transformare digitala? Ce mai este de facut?

DIANA DAVID: Vom continua sa ne mentinem concentrarea pe solutiile cloud, deoarece acestea au devenit o necesitate pura in mediul actual in continua schimbare. Ceea ce am observat pe piata este ca firmele romanesti tind sa fie de acord cu noi. Un studiu realizat impreuna cu Kantar a aratat ca 75% dintre companiile romanesti intervievate folosesc solutii cloud pentru cel putin un domeniu de activitate. In cadrul aceluiasi sondaj, 7 din 10 respondenti romani au declarat ca se asteapta la o crestere a investitiilor in cloud in urmatorii doi ani. Acest sentiment a fost cel mai des raportat de expertii romani (76%) - in comparatie cu alte tari din Europa Centrala si de Est. 

Sa luam ca exemplu solutia noastra RISE with SAP: exista o deschidere clara pe piata fata de RISE with SAP si ne bucuram sa vedem reactii pozitive la implementarile deja finalizate. Am observat ca, pentru un proces eficient de transformare digitala, companiile au nevoie de un singur pachet care sa abordeze toate provocarile cu care se confrunta, simplificand astfel drumul lor spre digitalizare. RISE with SAP este exact acest lucru: o oferta holistica de transformare a afacerii ca serviciu, care le permite clientilor sa stabileasca cursul evolutiei lor catre o intreprindere inteligenta si sa realizeze transformarea operationala in mod independent si in ritmul propriu, indiferent unde se afla la momentul actual. Impreuna cu reteaua noastra de parteneri, le oferim clientilor nostri tot ceea ce au nevoie - de la reproiectarea proceselor de afaceri, servicii de migrare tehnica si infrastructura cloud pana la Business Technology Platform, acces la Business Network si la solutia noastra ERP inteligenta lider de piata, SAP S/4HANA Cloud.

I: Una dintre problemele aparute dupa o criza provocata de pandemie si in timpul razboiului este cea a blocajelor din lanturile de aprovizionare. Cum puteti ajuta?

DIANA DAVID: Ultimii ani au aratat ca lanturile de aprovizionare rezistente sunt mai importante ca niciodata pentru a aduce bunurile si serviciile necesare consumatorilor finali intr-un mod previzibil si consecvent. SAP contribuie la asigurarea rezilientei lantului de aprovizionare, concentrandu-se, in acelasi timp, pe patru piloni importanti: agilitate, productivitate, conectivitate si sustenabilitate.

Ajutam companiile sa devina agile pentru a simti, a prezice si a raspunde la potentialele amenintari care ar putea duce la intreruperi ale lantului de aprovizionare. Conexiunile trebuie realizate nu numai intre departamentele din cadrul unei organizatii, ci si cu ecosistemul de clienti, producatori contractuali, furnizori de servicii logistice si alti parteneri. Oferim sprijin la toate nivelurile lantului de aprovizionare: de la proiectarea de produse noi, mai inteligente, la productie si livrare si, in cele din urma, la intregul ciclu de viata al produsului pe teren.

Clientii nostri reusesc sa ramana productivi prin trecerea digitalizarii de la mici initiative IoT la strategii de afaceri la nivel de intreprindere. Ca urmare, acestia pot combina automatizarea productiei cu executia afacerilor la nivel de intreprindere si sa ramana conectati digital la clientii si partenerii lor.

Si, deoarece implementarea unor practici de afaceri sustenabile este mai relevanta ca niciodata, obiectivul nostru este de a ne sprijini clientii in intelegerea si reducerea la minimum a amprentei de carbon, a deseurilor in toate domeniile de activitate si protejarea sanatatii si sigurantei angajatilor.

I: Ati mentionat mai devreme lipsa fortei de munca. Ce parere aveti despre deficitul de forta de munca de pe piata IT din Romania? Credeti ca se va reduce in timp?

DIANA DAVID: Cred ca aceasta este o problema care ar trebui luata foarte in serios, participand in acelasi timp in mod activ la reducerea ei. Haideti sa ne asiguram ca oferim cel mai bun context si cel mai bun mediu pentru cei care lucreaza deja in aceasta industrie, pentru a-i pastra. Acest lucru depinde de noi. Daca noi, in calitate de angajatori, nu intreprindem tot ceea ce ne sta in putere pentru a oferi beneficiile si oportunitatile de crestere pe care le cauta candidatii, cu siguranta o va face altcineva. Vorbim despre o piata a locurilor de munca foarte activa, atat la nivel local, cat si international.

In al doilea rand, trebuie sa contribuim la cresterea volumului si a calitatii specialistilor din domeniu, astfel incat sa putem stimula si o crestere suplimentara a numarului de talente. Prin urmare, SAP investeste masiv in ecosistemul de parteneri - cum ar fi universitatile - pentru a sprijini si acoperi nevoia de specialisti in domeniul tehnologiei. Un exemplu este parteneriatul cu Red Point Software Solutions si inaugurarea unui laborator de ultima generatie la Universitatea Al. I. Cuza din Iasi. De asemenea, suntem parteneri ai Meet & Code Romania, o serie de evenimente menite sa introduca copiii si adolescentii in lumea coding-ului, initiativa extinsa anul acesta si in Republica Moldova.

I: Reprezinta sectorul public o industrie de interes pentru SAP Romania?

DIANA DAVID: SAP are o vasta experienta in sprijinirea guvernelor din Europa si din intreaga lume pentru o mai buna functionare prin implementarea cu succes a tehnologiilor digitale in scopul de a oferi o experienta excelenta cetatenilor si de a simplifica procesele administrative. SAP a implementat cu succes solutiile sale software pentru a sprijini transformarea digitala a serviciilor publice in tari precum SUA, Canada, Germania, Austria, Israel, Croatia si nu numai. SAP este, de asemenea, un partener strategic si un consilier de incredere al fortelor de aparare occidentale, deoarece, de exemplu, majoritatea tarilor NATO utilizeaza sisteme SAP. DEIG (Defense Interest Group) este institutionalizat de SAP ca un grup voluntar de utilizatori de produse SAP din organizatiile de aparare, format nu numai din membri NATO, ci si din Israel, Singapore, Australia si Noua Zeelanda. DEIG este principalul motor de inovare pentru producerea de software ERP de aparare.

Pe piata locala, SAP a participat activ la toate consultarile publice organizate recent de guvern pentru a stabili un cadru solid pentru Cloud-ul guvernamental si pentru a sprijini solicitarile institutiilor publice si ale ministerelor pentru puncte de vedere si idei inovatoare care sa conduca la un progres accelerat al transformarii digitale. Credem cu tarie ca SAP poate oferi Romaniei toate elementele de baza necesare pentru a atinge initiativele de transformare digitala in toate domeniile de interes guvernamental.

I: Ce ne puteti spune despre conceptul "Pledge to Flex" al SAP?

DIANA DAVID: Trecerea globala la munca de acasa a dus la noi preferinte ale angajatilor si la o mai buna intelegere a modului in care productivitatea si colaborarea pot continua cu succes in ciuda muncii de la distanta. La jumatatea anului 2021, a fost infiintata o organizatie dedicata HR Future of Work, cu scopul de a evolua in continuare transformarea de varf a locului de munca, in conformitate cu strategia de afaceri si de personal a SAP. Pledge to Flex este angajamentul global al SAP fata de un program de lucru flexibil si bazat pe incredere. Modelul de lucru hibrid al SAP le permite angajatilor sa echilibreze cand, cum si unde lucreaza cel mai bine, tinand cont de cerintele de afaceri si de legislatia locala.

Sondajele noastre recente cu privire la stilul de lucru al angajatilor, realizate in perioada post-COVID-19, arata ca aceasta flexibilitate continua a muncii este dorita. La nivel global, 79% dintre toti angajatii ar dori sa utilizeze flexibilitatea oferita la locul de munca si sa ia in considerare posibilitatea de a lucra pana la doar doua zile pe saptamana intr-un birou SAP.

Astazi si in viitor, SAP se angajeaza sa ofere o configuratie care sa se potriveasca fiecarui rol, stil si sarcina cu: un loc de munca flexibil si bazat pe incredere ca norma, nu ca exceptie, un mediu incluziv in care oamenii pot lucra de acasa, la birou sau de la distanta, programe de lucru flexibile, astfel incat angajatii sa poata decide cand lucreaza, aliniate la nevoile de business, designuri de birouri adaptate pentru creativitate, colaborare si munca concentrata, cladiri de birouri care acorda prioritate sustenabilitatii si sanatatii si o abordare care respecta reglementarile locale din numeroasele regiuni in care lucreaza angajatii nostri.

Puteti consulta interviul si in documentul in limba EN de mai jos:

Autori

foto
SAP ROMANIA SRL