2024 bate la usa iar un van nu mai poate veni pe piata doar ca o masina buna pentru carat marfa sau persoane cu un diesel care sa consume putin. Un van modern trebuie sa foloseasca tehnologii moderne pentru eficientizarea businessului. Noile vehicule comerciale Transit Custom si Tourneo Custom vin pe piata cu versiuni noi, care incearca sa bifeze la cele mai multe capitole ale eficientizarii permitand IMM-urilor sa atinga noi varfuri de productivitate. Pentru asta inginerii si designerii, au lucrat mai multi ani cu informatiile venite de la clienti pentru a proiecta aceste functionalitati.
Pentru a testa noile modele ne-am deplasat la München unde au avut loc primele teste cu noile versiuni al celui mai vandut van din Europa. Am avut la dispozitie doar versiunile cu motor diesel, dar in curand vor putea fi comandate si in versiunea PHEV si electric. Pentru moment versiunile diesel vor prezenta in continuare un interes crescut pentru firme. Dieselul de 2 litrii vine in patru configuratii de putere 110, 136, 150 si 170 de cai-putere. Cutia de viteze manuala cu sase trepte este standard, optional fiind oferita o noua cutie de viteze automata, avansata, de inalta eficienta, care dispune de opt trepte si permite o capacitate maxima de remorcare de 2.800 kg. Un nou sistem de tractiune integrala vine in premiera pe noul Transit Custom.
TRANSIT CUSTOM
Pentru noul Transit Custom, care sunt convins ca prezinta cel mai mare interes pentru firmele din Romania, a fost conceputa o noua platforma pentru a optimiza transportul si accesul, pentru a imbunatati confortul soferului si pentru a oferi performante si manevrabilitate remarcabile. Acesta este mai usor cu 100 de kg iar ampatamentul a fost marit cu 200 mm, ceea ce il face usor de adaptat pentru propulsiile electrice si PHEV avand loc suficient pentru montarea bateriilor. Versiunea cu motor diesel EcoBlue, care conform celor de la Ford Pro este mai eficienta cu 6% decat cea anterioara, este deja in productie, livrarile putand fi facute de la finalul acestui an. Pentru celelalte versiuni de propulsie livrarile vor incepe din primavara anului 2024.
Designul exterior, cu o parte frontala redesenata, ajuta la scaderea coeficientului de rezistenta la inaintare cu 13%, iar coborarea plafonului aduce inaltimea totala sub doi metri, ceea ce o face ideala pentru intrarile in parcarile subterane crescand astfel versatilitatea.
La interior calitatea materialelor a crescut impreuna cu spatiile de depozitare, iar podeaua plata va face miscarea soferului la interior mai usoara. Plansa de bord este una demna de o masina a anului 2024. Dominant este ecranul multimedia de 13 inchi dublat de un instrumentar de bord complet digital de 8 inchi. Sistemul de operare este Sync4 care ruleaza fluid, cu o grafica destul de simpla si atragatoare. Una dintre cele mai interesante inovatii la interior este volanul inclinabil care printr-o simpla apasare de buton se poate transforma intr-o masuta multifunctionala pentru luat masa, completat acte sau laptop. Apropo de laptop, acesta poate fi stocat intr-un nou spatiu creat in partea din dreapta bordului prin eliminarea airbag-ului si mutarea acestuia in plafon. Volanul inclinabil vine ca parte a unui pachet optional numit Mobile Office. Ce nu mi-a placut insa la interior este aplatizarea in partea de sus si de jos a volanului, ceea ce-i da un aspect patratos si nepractic. De asemenea mi se pare nepotrivita folosirea plasticului lucios intr-o masina dedicata transportului de marfa.
Pe langa volanul inclinabil foarte interesant pentru livratorii de marfa va fi si sitemul Delivery Assist. Cand este pornit, Delivery Assist devine activ atunci cand soferul intra in parcare. Transit Custom va aprinde automat luminile de avarie, va inchide toate geamurile deschise si va incuia usa odata ce soferul paraseste camioneta. La intoarcere, soferul poate intra si porni fara cheie vehiculul, luminile de avarie se vor stinge si ferestrele vor reveni la pozitia anterioara.
Punctul forte al lui Transit Custom este insa capacitatea de incarcare. Aceasta ofera volume de incarcare de la 5,8 la 6,8 m3, pentru inaltimea de caroserie standard, cu sarcina utila de pana la 1.350 kg si o lungime maxima de incarcare de 3.450 mm folosind functia inteligenta de incarcare de sub scaunele pasagerilor. Greutatea maxima a remorcii cu frana este de 2.800 kg, iar clientii pot opta pentru un carlig de tractare pliabil. Pentru prima data, toate versiunile Transit Custom sunt echipate cu un nou design al suspensiei spate independente pentru a contribui la inaltimea redusa a podelei si pentru a imbunatati precizia directiei, manevrabilitatea si tractiunea. Rotile din fata si pozitionarea suspensiei au fost, de asemenea, plasate mai in fata, rezultand un acces mult mai bun in cabina, un spatiu imbunatatit pentru picioare, precum si o consola fata mai scurta pentru o parcare si manevrare mai sigure.
De altfel condusul este unul destul de facil, pozitia la volan fiind una destul de comoda iar vizibilitatea este si ea una foarte buna. Pe autostrada zgomotul la rulare este clar imbunatatit, este adevarat si ca drumurile pe care am condus in Germania erau destul de bune, dar suspensia, desi este destul de confortabila este usor zgomotoasa la trecerile peste denivelarile scurte. Directia se simte mai rapida, mai precisa si putin mai usoara, toate acestea sunt schimbari pozitive, in special pentru o camioneta, unde te-ai putea astepta ca dinamica de condus sa fie secundara. Motorul de 2.0 litri si 150 CP face casa buna cu transmisia manuala, lasand senzatia de vivacitate mai mare fata de cutia automata, care mai are unele sincope in functionare.
Un nou sistem inteligent de tractiune integrala poate fi comandat pentru prima data pe Transit Custom. Sistemul distribuie inteligent cuplul intre punti printr-un cuplaj controlat electronic, cu ajustari care dureaza mai putin de 20 de milisecunde si este disponibil pentru vehiculele echipate cu transmisie automata.
TOURNEO CUSTOM
Acum cativa ani faceam naveta aproape zilnic cu modele Ford Transit pentru pasageri. Acestea nu erau cu mult mai mult decat niste furgonete cu scaune, dar marca Tourneo a incercat sa schimbe aceasta impresie. Ultima generatie de Tourneo s-a dus foarte multe catre elegantul S-Max sau Galaxy. Cea mai recenta versiune insa, este la fel ca si Transit Custom despre care am vorbit mai sus, mai mult masina si mai putin „duba”. Astfel dupa testul din Germania pot spune ca se apropie foarte mult de Mercedes Clasa V sau VW Multivan din punct de vedere, design, confort, calitate interioara. Acest lucru este de bun augur pentru aceasta noua varianta de pasageri, care va fi oferita cu pana la noua locuri, in functie de specificatii. Ca si in cazul Transit Custom, vor exista versiuni PHEV si electrice in 2024, dar deocamdata am testat dieselul de 170 CP cu cutia de viteze automata Ford cu opt trepte, in echiparea destul de bogata Titanium.
Imediat ce te-ai urcat iti vei da seama ca oferta de spatiu este una exceptionala mai ales in versiunea cu ampatament lung, care poate acomoda in confort deplin pana la 9 persoane. Scaunele vin acum pe sine glisante astfel incat exista o gama mai larga de configuratii oferite, iar toate scaunele sunt detasabile, patru din sase fiind locuri individuale. Scaunele pe sine permit clientilor sa gliseze scaunele inainte sau inapoi sau sa scoata complet scaunele. Cele trei scaune din al doilea rand pot fi mutate independent, in timp ce scaunele din al treilea rand au o impartire de 2/3. Noile scaune sunt mai usoare decat cele din modelul anterior, iar al doilea rand are centuri de siguranta integrate, astfel incat reconfigurarea cabinei – inclusiv intr-o configuratie unica de conferinta pentru sase persoane – se poate face mai rapid si mai usor.
Impresionant este plafonul panoramic din sticla care iti da o senzatie si mai mare de spatiu. Peste tot vei gasi prize de incarcare pentru telefon sau alte dispozitive. Despre plansa de bord nu mai vorbesc, pentru ca este la fel ca la Transit Custom, cu ecranele uriase de 13 respectiv 8 inchi si conectivitate 5G, singura diferenta notabila fiind maneta selectorului de viteze care care este situata pe coloana volanului. Aceasta inseamna ca stergatoarele si indicatoarele au fost mutate pe o singura maneta, ceea ce ar putea dura putin sa te obisnuiesti.
La drum lung Tourneo Custom este la fel de usor, rafinat si relaxant de condus ca orice monovolum in ciuda dimensiunilor generoase. Cutia automata cu 8 trepte schimba cam lent, iar uneori are mici probleme cu retrogradarea facand motorul sa para mai zgomotos. Directia este incisiva in afara orasului si usor de manevrat in oras. Per total confortul este de prima clasa mai ales ca Ford ofera o suita de caracteristici premium, cum ar fi: control al temperaturii aerului pe trei zone, sistem audio B&O cu 14 difuzoare si subwoofer, iluminat ambiental interior, incarcare wireless pentru mobile sau incalzire pentru scaunele laterale de pe al doilea rand.
La capitolul sisteme de asistenta ambele modele ofera o suita foarte bogata, unele dintre ele fiind puse in premiera: Control inteligent adaptiv al vitezei de croaziera, Reverse Brake Assist, camera video la 360O.
Conectivitatea super-rapida, oferita prin intermediul unui modem 5G standard ofera suport convenabil si intuitiv pentru serviciile digitale Ford Pro. Proprietarii pot incuia de la distanta usile, pot monitoriza securitatea vehiculului si pot primi alerte specifice vehiculului prin intermediul aplicatiei FordPass sau, pentru operatorii economici, al software-ului Ford Pro care sporeste productivitatea. Modemul permite, de asemenea, actualizari wireless ale software-ului.
Preturile in Romania pornesc pentru Transit Custom de la 32.050 euro fara TVA iar pentru Tourneo Custom de la 43.350 euro fara TVA.