Pandemia ne-a dat ocazia descoperirii unor intrebari pe care doar situatiile limita le impun. Posibilitatea contactarii virusului a condus la crize existentiale. Ne-au cotropit intrebarile: Ce pot sa fac cu timpul pe care il mai am in cazul unei fatale contaminari? Ne-a fost stimulata recunostinta in cazul unui final fericit: Cum pot sa-mi aloc mai bine timpul si banii pentru cauze sustenabile la nivel personal si comunitar?
Se contureaza astfel mai intens sentimentul responsabilitatii fiecarui individ in calitate de consumator fata de viata sanatoasa intr-un mediu curat. Sustenabilitatea se auto-impune, prin numarul tot mai mare al sustinatorilor ei, ca o chestiune de importanta foarte mare pe agenda publica.
Accelereaza adoptarea politicilor de sustenabilitate
Sub presiunea in crestere a adeptilor temei sustenabilitatii, mediile politice, sociale si de afaceri se mobilizeaza sa includa pe agenda lor subiecte precum schimbarea climatica, saracia si justitia sociala.
Manifestari extreme ale vremii in tari foarte influente economic si politic muta accentele spre adoptarea unei politici cu o pregnanta componenta de sustenabilitate la nivelul Uniunii Europene.
Fondul general de transformare se coreleaza cu asteptarile schimbate ale consumatorilor cu privire la branduri, cu un comportament schimbat al companiilor cu privire la sustenabilitate, dar si felul nou in care directorii generali se pozitioneaza in legatura cu sustenabilitatea.
Odata ce restaurarea economica va fi o realitate, intentia consumatorilor va fi sa plateasca chiar mai mult pentru produsele sau serviciile companiilor care sustin sanatatea, mediul, comunitatile defavorizate, educatia si alte cauze care aduc beneficiu societatii.
Companiile vad aceasta tendinta ca pe o oportunitate
Putini au insa reflexul instalat al actiunii concrete care sa sprijine aceste cauze altfel decât cu portofelul. Apare astfel o oportunitate pentru companiile care inteleg aceasta tendinta de sustenabilitate in rândul consumatorilor si care se transforma ca sa le valorifice.
Ce pot sa faca companiile? Sa creeze produse care sa adreseze preocuparile nuantate ale consumatorilor avizati si sa se asigure ca lantul de valoare care le sustine brandurile poate sa raspunda relevant asteptarilor acestora.
Ce pot sa faca directorii generali? Sa adopte sustenabilitatea ca factor care genereaza valoare. Sa fie autentici si s-o demonstreze. Sa-si regândeasca modelul de business pentru sustenabilitate.
Contextele viitoare vor remodela sistemele de valori
Dincolo de pasagere relaxari ale restrictiilor impuse de pandemie, tot mai multe tari trag semnale de alarma privind urmatorul val al pandemiei. Oamenii din intreaga lume sunt inca profund ingrijorati de viitorul lor, iar in aceste momente dificile, este important sa privim interesul crescut al consumatorilor pentru problemele de sustenabilitate ca pe o oportunitate de crestere, nu doar ca pe un alt risc sau cost.
Trebuie sa intelegem ca experienta pandemiei a remodelat atitudinile in legatura cu sustenabilitatea. In functie de magnitudinea pandemiei, impactul in plan economic, educatia, generatia, venitul si valorile comunitare putem sa intuim diferente de la o tara la alta in legatura cu ceea ce valorizeaza consumatorii.
Multe dintre acestea premize sunt validate de studiul McKinsey privind sentimentul de consum. Studiul, realizat in vârf de pandemie, afirma ca prin diferite comportamente de cumparare, peste 65% dintre consumatori exprima o intentie ridicata sa incorporeze aceste comportamente in viitor.
Dincolo de sensibilitatea in legatura cu pretul si mutarea obiceiurilor de achizitie online, valoarea adaugata si misiunea brandului sunt principalele motive de cumparare pentru consumatori. Prin misiunea brandului centrata pe sustenabilitate se inteleg patru aspecte principale: 1. sa sustina sanatatea; 2. sa sustina mediul de afaceri local; 3. sa sustina mediul social; 4. sa sustina mediul natural.
In concluzie
Multi consumatori doresc sa cumpere ghidati de criterii de sustenabilitate, dar au nevoie de companii care sa le faca posibil acest lucru.
Chiar daca ar vrea, consumatorii nu isi permit sa plateasca mai mult pentru sustenabilitate; pretul ramâne criteriul lor de cumparare numarul unu. Si multi dintre acei consumatori care sunt dispusi sa faca o alegere apropiata sustenabilitatii nu au acces la produse care reflecta valorile lor in schimbare.
Ca sa faca accesibile consumatorilor produsele relevante sustenabilitatii, companiile pot:
- Sa lanseze produse care genereaza mai putine deseuri sau emisii si dureaza mai mult reducându-si astfel costurile si facându-le mai accesibile.
- Sa conceapa produse, servicii si noi modele de afaceri care sa serveasca in mod profitabil clientii si mediul ca parte din economia circulara.
- Sa coopereze chiar si cu concurenta pentru combaterea chestiunilor cu impact asupra intregii industrii, gasind solutii rapide care sa scada costurile de productie.
Despre Constantin Magdalina
Constantin Magdalina are o experienta profesionala de peste 10 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atât in tara cât si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiatsi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile in România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendintesi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.