Similar modului in care Amazon a schimbat regulile jocului in sectorul de retail si Netffix a modificat felul in care vizionam clipurile video, este randul unor companii precum AirBnB si Uber sa zguduie din temelii industriile hoteliere si de transport.
Un studiu recent, efectuat de consultantii companiei KPMG International care lucreaza indeaproape cu organizatii ce ofera servicii pe scara larga, au descoperit ca majoritatea companiilor sunt ingrijorate cu privire la revolutia digitala la care asistam in zilele noastre, insa foarte putine sunt pregatite intr-un mod adecvat sa o adreseze.
“In timp ce revolutia digitala poate ameninta afacerile existente, aceasta poate creea in acelasi timp oportunitati”, spune Mihai Rada, Director in cadrul departamentului Tehnologie, Media si Comunicatii din cadrul KPMG Romania. “Organizatiile care stau de-o parte si nu adopta aceste tehnologii revolutionare risca sa piarda avantajul competitiv si vor vedea ulterior ca este mult mai dificil sa recupereze distanta pierduta odata ce aceste tehnologii avanseaza.”
Strategia digitala
Foarte multe organizatii afirma ca cea mai mare provocare cu privire la transformarea digitala este determinarea punctului de plecare. Fara un plan strategic, poate fi foarte usor pentru o companie sa mearga in mod gresit in mai multe directii simultan, diluand efectul investitiilor facute si tensionand abilitatile deja limitate existente in cadrul organizatiei.
Doar 36% dintre companiile prezentate in studiul de caz efectuat de KPMG au o strategie vis-a-vis de operarea afacerii in mediul digital, care se aplica unuia sau mai multor departamente din cadrul organizatiei. Doar 8 procente dintre organizatiile analizate au o strategie digitala aplicabila intregii companii.
Elaborarea unei astfel de strategii presupune in primul rand definirea conceptului de “revolutie digitala” pentru fiecare nivel al intreprinderii, identificarea amenintarilor si oportunitatilor generate de acest concept si in ultima instanta punerea la punct a unui plan cu privire la administrarea provocarilor aparute pe parcursul implementarii.
“Elaborarea strategiei reprezinta o oportunitate pentru directorii IT si pentru clientii lor interni, de a incepe sa analizeze toate beneficiile pe care noile tehnologii le pot aduce afacerii”, continua Rada.
Utilizarea unui process de dezvoltare agil
Cand vine vorba despre transformarea digitala, un factor crucial este viteza de reactie. Directorii IT trebuie sa faciliteze trecerea rapida de la stadiul de idee la punerea pe piata a produsului sau serviciului si la lansarea unor noi produse si sisteme.
Ca urmare, folosirea procesului de dezvoltare agila pare sa prinda din ce in ce mai mult in piata. Aproape jumatate dintre companiile reprezentate in studiu utilizeaza procese de dezvoltare agile in cadrul a 25% sau mai mult dintre proiectele lor din zona IT.
“In procesul de dezvoltare agil, departamentul IT si cele de business lucreaza impreuna la initiativele digitale, intr-un incubator sau intr-un mediu de laborator, unde ideile pot fi dezvoltate si testate intr-un mod rapid”, spune Gheorghe Vlad, Senior Manager Advisory, la KPMG Romania. “Din moment ce procesul de invatare se bazeaza de multe ori pe invatatul din greseli, procesul de dezvoltare agila iti permite sa “treci rapid peste greseli” si sa faci trecerea de la idee la realitate, mult mai rapid”.
Dobandirea competentelor digitale reprezinta o provocare critica
Reactia la revolutia digitala implica implementarea unor tehnologii inovative, care necesita noi seturi de competente, care sunt foarte cerute in zilele noastre. Majoritatea companiilor indica lipsa de competente critice ca fiind cea mai mare provocare in acest domeniu.
“Existenta unei concurente acerbe pe piata muncii forteaza organizatiile sa fie inteligente cu privire la modul in care achizitioneaza abilitatile necesare”, continua Vlad. “Unele imbunatatiri pot veni din interior, prin dezvoltarea si pregatirea personalului IT existent, prin recrutarea de la alte departamente sau prin valorificarea centrelor de excelenta care pot exista in cadrul organizatiilor. Companiile pot de asemenea sa recurga la angajarea directa a competentelor necesare, pot externaliza nevoia de personal la alti contractori sau pot recurge la achizitii strategice. De obicei, este nevoie de o combinatie a acestor optiuni pentru a obtine rezultate maxime din eforturile depuse in procesul de transformare digitala.”
Progres prin turbulente
Ce pot face organizatiile pentru a prospera intr-o era a revolutiei digitale? Cel mai important lucru pe care un CIO il poate face este sa-si asume rolul de lider de-a lungul procesului de transformare a intreprinderii intr-o afacere digitala agila.
“Perspectiva unica de ansamblu a unui CIO ofera acestora o privire asupra necesitatilor tehnologice si informationale a fiecarei parti din organizatie”, spune Mihai Rada. Un CIO poate adauga valoare companiei prin imbinarea acestei perspective cu propriile cunostinte despre tehnologiile emergente sub forma unei strategii de afacere digitala clara. In acelasi timp, isi pot imbunatati propriul rol in cadrul organizatiei, facand trecerea de la un furnizor (intern) de servicii IT la un decident in cadrul strategiei de afacere digitala.”