loader
Studiu ING: trei din cinci romani isi cumpara o locuinta in cel mult trei luni, iar majoritatea vizioneaza cel mult cinci proprietati inainte de achizitie

Studiu ING: trei din cinci romani isi cumpara o locuinta in cel mult trei luni, iar majoritatea vizioneaza cel mult cinci proprietati inainte de achizitie

Peste 60,9% dintre romani si-au gasit locuinta dupa ce au vizionat cel mult cinci proprietati

Desi jumatate dintre romani spun ca le-a fost greu sa gaseasca o locuinta care sa bifeze toate criteriile de selectie, acestia au fost cei mai hotarati si rapizi din Europa in 2020. Trei din cinci romani spun ca si-au gasit locuinta in cel mult trei luni, pe primul loc dintre tarile europene participante la studiu. Mai mult decat atat, peste 60,9% dintre romani si-au gasit locuinta dupa ce au vizionat cel mult cinci proprietati, in timp ce alti 22,8% si-au achizitionat casa dupa ce au vizitat intre sase si zece proprietati.

Situatia locativa din prezent

Romania se afla in top trei al clasamentului de proprietari care nu au credit ipotecar (46,5%), fiind depasita doar de Italia (49,3%) si Polonia (54,1%). De asemenea, romanii se afla pe ultimul loc din Europa in ceea ce priveste achizitionarea unei locuinte prin credit ipotecar (14,9%).

In acelasi timp, putini romani (11,5%) inchiriaza comparativ cu germanii (53,5%) sau austriecii (48,4%), iar unul din patru romani declara ca locuieste impreuna cu prietenii sau familia, cu mult peste media europeana. La polul opus din acest punct de vedere se afla germanii (4,1%) sau francezii (5,9%).

Casa, dulce casa  

Cand au avut de ales intre locuinta de vis si o locuinta pe care si-o pot permite, peste jumatate dintre romani au pus pretul pe primul loc, iar peste 30% sunt de parere ca au pierdut cel putin o proprietate deoarece un alt client a fost dispus sa plateasca mai mult. Asadar, 58,3% dintre romani au oferit exact pretul cerut de vanzator, iar doar 24,8% au negociat pretul pentru a obtine o oferta mai buna.

De asemenea, 57,2% dintre romani si-au achizitionat o locuinta deoarece voiau sa fie proprietari acolo unde locuiesc, iar doar 5,7% dintre romani spun ca au avut in vedere achizitia ca investitie, cea mai mica rata din Europa, unde luxemburghezii (25%), francezii (21,4%) si germanii (19,6%) ocupa primele pozitii. In ceea ce priveste sprijinul financiar, romanii au apelat in primul rand la familie (44,7%), apoi la consultantul bancar (22,1%) sau la prieteni (18,1%).

Noua generatie de proprietari

47,4% dintre romanii intervievati iau in considerare sa se mute sau sa isi achizitioneze o locuinta in urmatorii doi ani, in ciuda faptului ca trei din cinci sunt de parere ca preturile vor creste si ca, din 2015 pana in prezent, a devenit mult mai dificil ca persoanele aflate la inceput de drum sa isi cumpere o locuinta. Romanii care intentioneaza sa cumpere vor avea drept criterii principale mediul linistit si sigur, design-ul si consumul energetic eficient, suprafata generoasa, o gradina proprie sau facilitati precum magazine sau spitale in apropiere.

Insa in acelasi timp, 44% dintre romani spun ca veniturile le-au scazut de la inceputul pandemiei, in fruntea tarilor europene intervievate. La polul opus, doar 17,2% dintre olandezi sau 17,3% dintre luxemburghezi au declarat ca veniturile lor au avut de suferit in aceasta perioada. In acest sens, 65,9% dintre romani spun ca si-au redus cheltuielile pe care nu le considera esentiale. 

Despre studiu

Sondajul international ING pe tema achizitiilor de locuinte a fost efectuat de Ipsos prin chestionare aplicate online. Studiul s-a desfasurat in 14 tari: Austria, Belgia, Cehia, Franta, Germania, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, Romania, Spania, Turcia, Marea Britanie si Statele Unite ale Americii. Chestionarea a avut loc in perioada septembrie 2020.

ING

ING Bank Romania este parte a ING Group, institutie financiara internationala globala, care ofera servicii bancare unui numar de peste 38,8 de milioane de clienti individuali, companii sau institutii din peste 40 de tari.
Infiintata in 1994, ING Bank Romania este in prezent o banca universala, oferind produse si servicii tuturor categoriilor de clienti – companii mari si mici, institutii financiare, mici antreprenori si persoane fizice. ING Bank Romania este a patra banca in top 10 banci locale, conform activelor, si singura banca cu crestere organica, fara achizitii de portofolii de clienti sau alte banci. ING Bank Romania este o banca universala cu peste 1,6 milioane de clienti din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri si Mid-Corporate si Wholesale Banking.

 

Autori

foto
ING BANK N.V. AMSTERDAM SUCURSALA BUCURESTI