Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Studiu EY: ritmul de adoptare a inteligentei artificiale depaseste implementarea mecanismelor de guvernanta, iar nivelul de constientizare a riscurilor in randul liderilor executivi este redus | DoingBusiness.ro
loader
Studiu EY: ritmul de adoptare a inteligentei artificiale depaseste implementarea mecanismelor de guvernanta, iar nivelul de constientizare a riscurilor in randul liderilor executivi este redus

Studiu EY: ritmul de adoptare a inteligentei artificiale depaseste implementarea mecanismelor de guvernanta, iar nivelul de constientizare a riscurilor in randul liderilor executivi este redus

Directorii generali manifesta o preocupare mai accentuata fata de riscurile asociate cu inteligenta artificiala decat alti conducatori executivi

• Doar o treime dintre companii dispun de masuri de control adecvate pentru modelele actuale de inteligenta artificiala, desi aproape trei sferturi integreaza inteligenta artificiala in initiative desfasurate la nivelul intregii organizatii

• Liderii executivi sunt, in medie, de doua ori mai putin ingrijorati decat consumatorii in privinta respectarii principiilor utilizarii adecvate a inteligentei artificiale

• Directorii generali manifesta o preocupare mai accentuata fata de riscurile asociate cu inteligenta artificiala decat alti conducatori executivi

EY a publicat studiul Responsible AI Pulse, care au relevat un decalaj semnificativ intre increderea conducatorilor executivi din companii cu privire la sistemele lor de inteligenta artificiala si nivelul actual al masurilor de guvernanta implementate.

72% dintre liderii executivi sondati au declarat ca organizatiile lor au „integrat si implementat la scara larga inteligenta artificiala” in majoritatea initiativelor sau in toate, iar aproape toti (99%) sunt cel putin pe cale de a face acest lucru, insa doar o treime dintre companii dispun de protocoale adecvate pentru a respecta toate aspectele cadrului EY pentru utilizarea adecvata a inteligentei artificiale.

Acest studiu este primul dintr-o serie care isi propune sa evalueze modul in care companiile percep si integreaza practicile adecvate in materie de inteligenta artificiala in modelele de afaceri, in procesele decizionale si in strategiile lor de inovare. Informatiile au fost colectate in intervalul martie – aprilie 2025, de la 975 de conducatori executivi din 21 de tari.

Concluziile au mai evidentiat o diferenta substantiala de perceptie intre liderii de companii si populatia generala. Aproape doua treimi dintre conducatorii executivi (63%) considera ca sunt pe aceeasi lungime de unda cu consumatorii in ceea ce priveste perceptiile referitoare la inteligenta artificiala si utilizarea acesteia. Totusi, aceasta perspectiva contrasteaza puternic cu concluziile recentului studiu EY AI Sentiment Index Study, care a constatat ca, in medie, consumatorii sunt de peste doua ori mai preocupati decat executivii in privinta unor aspecte legate de inteligenta artificiala.

Printre preocuparile exprimate se numara masura in care organizatiile nu isi asuma responsabilitatea in situatiile de utilizare negativa a inteligentei artificiale (58% dintre consumatori, fata de 23% dintre executivi), precum si nerespectarea de catre organizatii a politicilor si reglementarilor privind inteligenta artificiala (52% dintre consumatori, fata de 23% dintre executivi). Desi exista un consens general in anumite privinte, cum ar fi valoarea utilizarii inteligentei artificiale pentru automatizarea activitatilor de rutina (63% dintre consumatori, fata de 57% dintre executivi) si pentru simplificarea activitatilor ce necesita pregatire tehnica sau formare academica (67% dintre consumatori, fata de 59% dintre executivi), diferentele nete in multe dintre domeniile esentiale produc un decalaj semnificativ, pentru care liderii de companii trebuie sa gaseasca solutii.

Desi, la nivel individual, majoritatea companiilor dispun de principii privind utilizarea adecvata a inteligentei artificiale, in medie, organizatiile detin masuri de control solide doar pentru trei dintre cele noua aspecte, printre care se numara responsabilitatea, conformitatea si securitatea.

Alte concluzii importante:

Directorii generali reduc decalajul dintre atitudinile executivilor si cele ale consumatorilor

In randul liderilor executivi, directorii generali (CEO) manifesta un scepticism si o prudenta mai pronuntate, fiind constant cel mai putin inclinati sa afirme ca organizatiile lor dispun de masuri de control solide cu privire la inteligenta artificiala. Sub doi din zece directori generali (18%) declara ca organizatia lor dispune de masuri de control robuste pentru echitatea si impartialitatea inteligentei artificiale, comparativ cu media de 33% la nivelul tuturor executivilor. In plus, doar 14% dintre directorii generali sunt de parere ca sistemele lor de inteligenta artificiala respecta reglementarile, comparativ cu 29% dintre colegii lor din conducerile executive.

Esential de remarcat este faptul ca directorii generali se apropie cel mai mult de perceptiile si atitudinile consumatorilor in ceea ce priveste inteligenta artificiala, in comparatie cu ceilalti lideri executivi. Nivelul mediu de preocupare in randul directorilor generali fata de principiile utilizarii adecvate a inteligentei artificiale este de 38%, sub nivelul mediu in randul consumatorilor (53%), dar semnificativ mai ridicat decat cel inregistrat in cazul celorlalte functii de conducere, care variaza intre 23% si 28%.

Guvernanta ramane in urma inovatiei

Desi liderii executivi cred pe deplin in potentialul tehnologiei, aproximativ jumatate dintre acestia recunosc ca este dificil sa elaboreze sisteme de guvernanta pentru actualele tehnologii de inteligenta artificiala si ca sistemele existente nu sunt pregatite pentru urmatoarea generatie de tehnologii de inteligenta artificiala. Aceasta situatie este totusi cunoscuta, iar 50% dintre organizatii realizeaza investitii semnificative sau ample in elaborarea unor cadre de guvernanta pentru riscurile si provocarile asociate acestor tehnologii emergente in domeniul inteligentei artificiale.

Planurile viitoare de adoptare a inteligentei artificiale depasesc gradul de constientizare a riscurilor

Aproape toti liderii executivi se asteapta sa utilizeze tehnologii emergente de inteligenta artificiala in urmatorul an. Desi trei sferturi (76%) dintre companiile intervievate folosesc in prezent sau intentioneaza sa utilizeze inteligenta artificiala autonoma in urmatorul an, doar 56% sunt familiarizate cu riscurile asociate. Discrepante si mai mari se inregistreaza in alte domenii emergente, cum ar fi generarea de date sintetice, unde 88% dintre companii utilizeaza deja aceasta tehnologie, insa doar 55% sunt constiente de riscuri.

Raj Sharma, EY Global Managing Partner – Growth and Innovation, a declarat: „Ingrijorarile consumatorilor legate de responsabilitatea in utilizarea inteligentei artificiale afecteaza increderea in brand, ceea ce ii plaseaza pe directorii generali in prima linie a acestor dezbateri. Conducatorii executivi trebuie sa abordeze aceste probleme prin elaborarea unor strategii adecvate menite sa atenueze riscurile asociate cu inteligenta artificiala si prin manifestarea de transparenta in ceea ce priveste utilizarea si protejarea acestei tehnologii in cadrul organizatiei lor”.

                                                                                                                  ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.

Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com

Metodologie

In intervalul martie – aprilie 2025, EY a realizat un sondaj in randul a 975 de conducatori executivi dintr-o gama de sapte functii, printre care directori generali, directori financiari, directori de resurse umane, directori de tehnologia informatiei, directori operationali, directori de marketing si directori de risc. Toti respondentii aveau un anumit nivel de responsabilitate in ceea ce priveste utilizarea inteligentei artificiale in cadrul organizatiei lor. Respondentii au provenit din organizatii cu venituri anuale de peste 1 miliard de USD, din toate sectoarele economice importante si din 21 de tari din regiunile America, Asia-Pacific (APAC) si Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa (EMEIA).

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences