loader
Studiu EY: Exigentele clientilor plaseaza securitatea si sustenabilitatea pe radarul riscurilor din sectorul de telecomunicatii

Studiu EY: Exigentele clientilor plaseaza securitatea si sustenabilitatea pe radarul riscurilor din sectorul de telecomunicatii

Raportul anual EY analizeaza principalele amenintari cu care se confrunta companiile de telecomunicatii, pe baza unei analize a sondajelor efectuate in randul consumatorilor si organizatiilor din domeniu

  • Securitatea urca pe locul al doilea in clasamentul principalelor zece riscuri in telecomunicatii
  • Sustenabilitatea, considerata prioritate strategica, intra pentru prima data in top cinci riscuri
  • Asigurarea rezilientei infrastructurii retelei si extinderea acoperirii raman principalul risc, pe masura ce creste importanta calitatii retelelor

Schimbarea atitudinii consumatorilor fata de utilizarea datelor mobile si sanatatea digitala, odata cu intensificarea atacurilor cibernetice, reconfigureaza topul principalelor riscuri din sectorul telecom. Imperativele legate de confidentialitate, securitate si incredere urca astfel de pe locul al cincilea pe locul al doilea in noul Clasament EY al principalelor 10 riscuri din sectorul telecomunicatiilor in 2021. Raportul anual EY analizeaza principalele amenintari cu care se confrunta companiile de telecomunicatii, pe baza unei analize a sondajelor efectuate in randul consumatorilor si organizatiilor din domeniu.

Pe fondul cresterii continue a cererii pentru servicii de conectivitate, 75% dintre operatori au raportat o intensificare a atacurilor cibernetice in ultimul an,  in timp ce 47% nu au fost niciodata mai preocupati de capacitatea lor de a gestiona amenintarile de acest tip.

In acelasi timp, un nou risc intra in Top 10 direct pe locul al cincilea: gestionarea deficitara a agendei de sustenabilitate. Aceasta evolutie este din nou alimentata de atitudinea consumatorilor fata de raportarile de mediu, sociale si de guvernanta. De exemplu, 75% dintre consumatorii din Regatul Unit asteapta din partea companiilor sa faca mai mult pentru a se asigura ca furnizorii lor adopta practici durabile sau etice. 

"Chiar daca industria telecomunicatiilor nu reprezinta principala sursa atunci cand vorbim despre emisiile de CO2 eliberate in atmosfera sau despre cantitatea de deseuri generate, companiile de telecomunicatii trebuie, de asemenea, sa se concentreze pe reducerea impactului lor asupra mediului si pe sustenabilitatea operatiunilor, produselor si serviciilor lor. De exemplu, companiile de telecomunicatii pot genera o cantitate semnificativa de deseuri electronice, care pot contine metale grele, cum ar fi plumbul, mercurul si cadmiul, ce pot polua mediul daca sunt gestionate necorespunzator. In plus, aceste metale grele sunt dificil de obtinut. Pentru abordarea acestor probleme, practicile de economie circulara sunt esentiale, de la programe de trade-in si buy-back, la programe care vizeaza repararea, reconditionarea si revanzarea electronicelor vechi. O alta provocare este cresterea consumului de energie, care are ca rezultat nu numai costuri mai mari, ci si o amprenta de carbon mai mare. Acordurile de achizitie de energie verde pot reprezenta un pas in directia potrivita”, spune Laura Ciobanu, Manager, Schimbari Climatice si Sustenabilitate, EY Romania.

                                                  

Acest aspect devine prioritar si pentru consiliile de administratie. 74% dintre directorii generali din sectorul de tehnologie, media si divertisment si telecomunicatii (TMT) asteapta din partea companiilor sa isi asume din proprie initiativa responsabilitatea pentru efectele sociale si asupra mediului ale propriilor operatiuni.

Notabil este faptul ca industria telecomunicatiilor poate activa sustenabilitatea in alte sectoare, deoarece digitalizarea va juca un rol esential in atingerea obiectivului de zero emisii nete pana in 2050. Oferind conectivitate la nivel mondial prin simpla apasare a unui buton, telecomunicatiile au transformat modul in care interactionam. Cantitatea de emisii evitata prin folosirea tehnologiilor bazate pe telecomunicatii este cu mult mai mare fata de emisiile proprii ale acestei industrii. Dispozitivele de economisire a energiei, senzorii IoT, aplicatiile inteligente si chiar munca de la distanta sunt exemple in acest sens, in timp ce transportul poate fi un alt exemplu excelent pentru rolul semnificativ pe care telecomunicatiile il joaca in reducerea emisiilor globale de carbon”, spune Massimo Bettanin, Partener Schimbari Climatice si Sustenabilitate, EY Romania.

                                                   

Esecul in imbunatatirea performantei retelelor ramane principalul risc

Pentru al doilea an consecutiv, incapacitatea de a mentine rezilienta infrastructurii retelei si de a extinde acoperirea ramane principalul risc din acest sector. In contextul in care clientii acorda mai multa atentie conectivitatii pe fondul pandemiei provocate de COVID-19, imbunatatirea acoperirii si a calitatii retelelor se mentine drept cea mai mare problema cu care se confrunta operatorii de telecomunicatii.

37% dintre consumatorii din Europa si America de Nord au declarat ca nu sunt disponibile in zona lor  retele de banda larga ultrarapida in timp ce considerentele economice aferente implementarii retelelor in zonele izolate fac dificila realizarea ambitiilor decidentilor politici de a construi o societate digitala.

Pe de alta parte, incapacitatea de a scala initiativele interne de digitalizare a coborat de pe locul al doilea pe locul al saselea in clasament. Raportul subliniaza ca pandemia a fortat multi operatori de telecomunicatii sa isi accelereze planurile de transformare digitala, iar directorii generali din sectorul TMT continua sa vina cu noi initiative si planuri de investitii de transformare. Cu toate acestea, riscurile raman, avand in vedere ca multe dintre programele de transformare se lupta sa castige atentia consiliilor de administratie, iar dificultatile legate de acceptarea instrumentelor digitale din partea clientilor persista. De exemplu, 54% dintre consumatorii de la nivel global au declarat ca inca prefera liniile telefonice traditionale in detrimentul solicitarilor de informatii pe internet.

"In timp ce vedem riscuri comune care se mentin la niveluri importante pe radar, studiul nostru a aratat ca securitatea, confidentialitatea si increderea cresc in importanta. Situatia pandemica si atacurile cibernetice sporite i-au facut pe consumatori mult mai preocupati de confidentialitatea si securitatea datelor", spune Carmen Adamescu, Partener, Consultanta, Government & Public Sector Leader, Head of Technology Transformation, Solution Delivery and Cybersecurity, EY Romania.

                                               

Criza sanitara continua sa puna probleme lanturilor de aprovizionare

Pe locul al patrulea in clasamentul riscurilor debuteaza esecul in limitarea perturbarilor lanturilor de aprovizionare. Conform raportului, pandemia a pus o presiune fara precedent asupra lanturilor de aprovizionare a retelelor si echipamentelor pentru clienti, in conditiile in care restrictiile de circulatie au limitat disponibilitatea tehnicienilor si au contribuit la cresterea deficitului de cipuri. Restrictiile aplicate de autoritati furnizorilor continua sa perturbe planurile de implementare a tehnologiei 5G pe termen lung, in timp ce noile cicluri tehnologice dezintegreaza lanturile de aprovizionare consacrate.

Clasamentul complet al principalelor zece riscuri in telecomunicatii in 2021 este urmatorul:

1. Incapacitatea mentinerii rezilientei infrastructurii retelei si de a extinde acoperirea

2. Subestimarea asteptarilor legate de confidentialitate, securitate si incredere

3. Incapacitatea restructurarii fortei de munca si a redefinirii seturilor de abilitati necesare

4. Esecul in limitarea perturbarilor lanturilor de aprovizionare

5. Gestionarea deficitara a agendei de sustenabilitate

6. Incapacitatea de a scala initiativele interne de digitalizare

7. Interactiunea lipsita de eficienta cu ecosistemele externe

8. Neexploatarea la maximum a valorii activelor de infrastructura

9. Nevalorificarea noilor modele de afaceri

10. Incapacitatea de adaptare la schimbarile cadrului legislativ

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 40 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2021. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

Despre raport

Raportul „Principalele zece riscuri in sectorul telecomunicatiilor in 2021” face parte dintr-o serie permanenta de rapoarte, menite sa identifice cu exactitate cele mai critice riscuri cu care se confrunta sectorul telecomunicatiilor. Analiza se bazeaza pe un program de cercetare a sectorului, facand apel la concluziile studiilor realizate de EY in randul consumatorilor si companiilor din domeniu si exploatandu-le prin intermediul perspectivelor profesionistilor din domeniu. Riscurile sunt clasificate prin intermediul radarului de riscuri EY, care organizeaza factorii de risc pe patru domenii:

1. Amenintari legate de conformitate: care isi au originea in politici, reglementari legale sau guvernanta corporativa

2. Amenintari operationale: care au un impact asupra proceselor, sistemelor, angajatilor si lantului valoric general al afacerii

3. Amenintari strategice: care au legatura cu clientii, concurentii si investitorii

4. Amenintari financiare: care rezulta din volatilitatea pietelor, ecosistemelor si a investitiilor

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL