loader
Studiu EY: Afacerile de familie se orienteaza catre noile tehnologii, insa diversitate de gen lipseste in consiliile de administratie

Studiu EY: Afacerile de familie se orienteaza catre noile tehnologii, insa diversitate de gen lipseste in consiliile de administratie

Creste numarul afacerilor de familie din sectoarele bazate pe tehnologie

Veniturile totale generate de cele mai mari 500 de afaceri de familie din lume au crescut cu 9,9% in ultimele 24 de luni, conform clasamentului global- Global Family Business Index 2019 realizat de EY si Universitatea din St. Gallen, Elvetia. In acelasi timp, numarul afacerilor de familie din sectoarele bazate pe tehnologie a crescut semnificativ ca reprezentare in acest clasament in aceeasi perioada, de la 28% in 2017 la 38% in editia din acest an.

„In Romania, multe dintre firmele de familie au ajuns la momentul tranzitiei de la prima la a doua generatie, iar media celor care reusesc tranzitia este mai mare in Romania fata de media la nivel global, conform estimarilor noastre. Totodata, merita observat faptul ca tanara generatie adopta cu mai multa usurinta noile tehnologii, multe dintre firmele nou aparute fiind din domenii legate de tehnologie, care necesita investitii mai mici in prima faza”, arata Alexandru Lupea, Partner, Assurance, EY Romania.

Cea de a treia editie bienala a Global Family Business Index (indicele global al afacerilor de familie) cuprinde o analiza a celor mai mari 500 de afaceri de familie din lume in functie de venituri, in conducerea carora sunt implicate cel putin doua generatii.

Pentru prima data, clasamentul detaliaza componenta consiliului de administratie si profilul conducerii executive ale afacerilor de familie cuprinse in acesta, oferind informatii despre guvernanta corporativa, influenta celor care nu sunt membri ai familiei asupra strategiei de afaceri si diversitatea consiliului de administratie.

Astfel, indicele indica o tendinta de crestere a reprezentarii persoanelor din afara familiei in consiliile de administratie, 78% dintre nou intratii in aceste organisme de conducere nefacand parte din familie.

Cu toate acestea, diversitatea de gen la nivelul consiliilor de administratie inca lipseste. Membrii familiilor care activeaza in consiliile de administratie ale companiei lor sunt, intr-o majoritate coplesitoare, barbati.

Companiile mai noi au astfel tendinta sa atraga mai mult din expertiza si perspectiva directorilor externi, din afara familiei. In acelasi timp, au mai putine sanse sa selecteze astfel de oameni de conducere din randul membrilor de familie fata de afacerile de familie aflate la a treia sau la a patra generatie. Prin introducerea acestui nou standard de referinta atat pentru guvernanta corporativa, cat si pentru diversitatea de gen, se urmareste identificarea tendintelor de crestere a participarii persoanelor din afara familiei in managementul companiilor respective. In acelasi timp, in ce masura se inregistreaza in viitor o crestere a implicarii femeilor.

Potrivit indicelui, companiile nou intrate in editia din acest an au o istorie un pic mai scurta, sunt mai mari si cu o probabilitate mai mare de a fi listate public. Se observa astfel o scadere a varstei medii a firmelor, de la 80,38 de ani in 2017 la 79,92 de ani in 2019 si o crestere a veniturilor medii ale companiilor de familie, la 14,96 miliarde de dolari in 2019 fata de 13,62 miliarde de dolari in 2017.

In functie de zonele geografice, Europa se situeaza pe primul loc, cu 46% dintre cele mai mari afaceri de familie din lume cu sediul pe continent, urmata de America de Nord, unde isi au sediul 30% dintre companiile analizate. Numarul firmelor din Europa cuprinse in indice a crescut de la 224 in 2017 la 230 in editia din acest an a indicelui, amplificat de noile companii intrate in clasament, provenind din Germania (11 companii). In America de Nord s-a inregistrat o usoara scadere de la 154 de firme in 2017 la 150 in acest an, cu doar 7 companii noi in clasament, fata de 49 in 2017.

Fata de editia anterioara, indicele a inregistrat cresteri semnificative ale numarului afacerilor de familie din sectoarele bazate pe tehnologie. Astfel, 68 de firme activeaza in domeniul infrastructurii inteligente (fata de 35 in 2017), iar 122 de firme opereaza in sectorul productiei avansate si in cel al mobilitatii (in comparatie cu 103 firme in 2017).

Pe de alta parte, numarul firmelor din domeniul serviciilor financiare a scazut cu 34% (de la 61 de firme in 2017 la 40 de firme in editia din acest an a indicelui). De asemenea, numarul firmelor din sectorul produselor de consum si comert cu amanuntul a inregistrat o scadere cu 22% in acest an, desi ramane domeniul principal de activitate al afacerilor de familie, in acest sector activand aproape una din trei (31%) companiile cuprinse in clasament.

Indicele complet poate fi accesat aici: http://familybusinessindex.com/

Autori

foto
ERNST & YOUNG SERVICE SRL