loader
Studiu Deloitte: implementarea tehnologiei 5G, furnizarea de servicii integrate si dezvoltarea biroului virtual, printre tendintele anului 2021 in imobiliare la nivel global

Studiu Deloitte: implementarea tehnologiei 5G, furnizarea de servicii integrate si dezvoltarea biroului virtual, printre tendintele anului 2021 in imobiliare la nivel global

In domeniul comercial se contureaza un nou model de afaceri – Real Estate-as-a-Service (REaaS)-, o inovatie derivata din transformarea digitala si din dezvoltarea sectorului cladirilor inteligente

Piata imobiliara globala se afla intr-un permanent proces de adaptare la evolutiile din economie, la cadrul de reglementare in schimbare si la mediul tehnologic aflat in plina expansiune. Implementarea tehnologiei 5G, adoptarea unui nou model de afaceri, care presupune transformarea companiilor din domeniu din furnizori de spatii in furnizori de servicii, si dezvoltarea biroului virtual sunt doar cateva din predictiile desprinse din studiul Deloitte Real Estate Predictions 2021, realizat pe baza informatiilor colectate din mai mult de zece tari din intreaga lume. Conform studiului, care prezinta un set de 13 previziuni pentru piata de profil, digitalizarea nu mai poate fi evitata, iar investitorii in domeniul imobiliar sau managerii de fonduri, active, proprietati fie o implementeaza, fie risca sa fie marginalizati de piata.

In privinta adoptarii tehnologiei 5G, care are capacitatea de a conecta toate dispozitivele, cladirile si orasele intre ele, astfel incat sa permita modalitati noi si mai inteligente de lucru, anul 2020 a incetinit procesul, in oarecare masura, dar a evidentiat, o data in plus, necesitatea imbunatatirii conectarii, cresterii vitezei din retelele de date si a capacitatii infrastructurii necesare pentru a sprijini transformarea digitala. Pe de alta parte, desi exista provocari in implementarea 5G, beneficiile economice si sociale vor depasi costurile, iar sectorul imobiliar are „largimea de banda” necesara pentru a obtine beneficii importante din implementarea acestei tehnologii, arata studiul.

In domeniul comercial se contureaza un nou model de afaceri – Real Estate-as-a-Service (REaaS)-, o inovatie derivata din transformarea digitala si din dezvoltarea sectorului cladirilor inteligente. Conform noului concept, importanta spatiului fizic este diminuata in favoarea celei a setului de date la care are acces utilizatorul, iar serviciile care ajuta la imbunatatirea activitatii angajatilor iau locul spatiului traditional de lucru. Beneficiile modelului REaaS nu se limiteaza doar la realizarea de economii pentru compania care il implementeaza, ci se manifesta si prin generarea de venituri, datorita imbunatatirii experientei si a productivitatii utilizatorilor.

Modul in care muncim se va schimba in era post-pandemie. Desi nu mai suntem legati strict de un spatiu fix al biroului, nevoia de zone de co-working, de socializare a crescut. Astfel, rolul imobiliarelor evolueaza spre crearea unui habitat, a unui ecosistem complex de petrecere a timpului. Toate indiciile duc catre un viitor dominat de modul de lucru hibrid, in care angajatii beneficiaza de mai multe optiuni pentru desfasurarea activitatii, iar angajatorii reexamineaza necesitatile lor in materie de spatiu de lucru. Companii mari din intreaga lume, dar si societati medii si mici, inclusiv din Romania, au anuntat deja ca implementeaza un sistem de lucru hibrid pe termen lung, astfel ca diversificarea ofertei de spatii de lucru si dotarea cu tehnologie care sa permita munca la distanta devin esentiale”, a declarat Alexandra Smedoiu, Partener Deloitte Romania, Lider al Serviciilor de Consultanta pentru sectorul Imobiliar.

Anul 2020 a consemnat dezvoltarea comunitatii locale, un trend care pare de viitor, avand in vedere ca oamenii economisesc timpul pe care il petreceau facand naveta si se bucura de sansa de a petrece mai mult timp conectati la zona in care locuiesc. Acest aspect ofera organizatiilor sansa de a reinventa rolul biroului intr-un nou model de operare in imobiliare – biroul virtual. Si sediul fizic va fi diversificat, astfel incat sa contina atat spatii de birouri intr-un sediu central, cat si zone de co-working sau birouri mai mici la periferia oraselor ori in alte regiuni. Astfel, angajatii vor avea la dispozitie spatii de lucru mai aproape de casa, ceea ce le va permite o mai buna separare intre munca si viata personala si sa se conecteze social cu colegii, in timp ce evita naveta lunga la birou.

Studiul Deloitte Real Estate Predictions 2021 analizeaza cele mai recente evolutii care influenteaza viitorul pietei imobiliare la nivel global si ofera o perspectiva ampla cu privire la piata muncii, sustenabilitate, digitalizare si inovare in acest domeniu.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesionisti ai sai.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL