Cheltuielile de sarbatori revin pe crestere anul acesta, cu un avans de 5% comparativ cu 2020, dupa un declin de 7% anul trecut, dar 68% dintre consumatori se asteapta la preturi mai mari fata de sezonul precedent, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2021. La randul lor, o treime dintre comerciantii participanti la studiu mizeaza pe o crestere de doua cifre a comenzilor de sarbatori, in timp ce 43% estimeaza majorari sub 10%.
Conform studiului, anul acesta sumele alocate cheltuielilor de sarbatori se vor ridica, in medie, la 1.463 de dolari de persoana, in crestere de la 1.387 de dolari in 2020, evolutie bazata in mare parte pe comportamentul persoanelor cu venituri ridicate. In acelasi timp, 73% dintre comercianti mizeaza pe cheltuieli mai mari sau mult mai mari in acest sezon.
Pe de alta parte, 39% dintre consumatori pun suplimentarea sumelor pentru cheltuielile de sarbatori pe seama cresterii preturilor. Dintre cei care spun ca vor cheltui mai putin anul acesta, 50% dau vina pe scumpirea alimentelor. Totodata, jumatate dintre comerciantii participanti la studiu admit ca produsele vor fi mai scumpe anul acesta, iar promotiile nu vor fi atat de ample incat sa anuleze avansul preturilor.
In schimb, 78% dintre participanti afirma ca situatia lor financiara a ramas stabila sau s-a imbunatatit fata de anul trecut, iar 67% estimeaza ca ritmul economiei va accelera in 2022 sau se va mentine la acelasi nivel ca in 2021.
„Imbunatatirea perceptiei consumatorilor cu privire la siguranta sanitara a determinat cresterea increderii in perspectivele economice si in evolutia situatiei financiare personale, cu impact pozitiv asupra obiceiurilor de consum specifice sarbatorilor. Cu toate acestea, cumparatorii constientizeaza trendul inflationist care se manifesta la nivel global si raman prudenti in privinta cheltuielilor. Spre exemplu, in zona euro, ponderea cetatenilor care estimeaza o inflatie mai mare in 2021 fata de 2020 este de 67%, cea mai ridicata din 2008 pana in prezent, potrivit unui Eurobarometru publicat recent. In Romania, BNR estimeaza o inflatie de 7,5% pentru anul acesta si de 5,6% pentru finalul lui 2022”, a declarat Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, si Liderul industriei de retail si bunuri de larg consum.
Temperarea temerilor cu privire la riscul de imbolnavire ii motiveaza pe unii consumatori sa iasa mai mult pentru cumparaturi sau in alte scopuri. Procentul celor care evita iesirile a scazut la 40%, de la 51% in 2020, aspect care a determinat cresterea cheltuielilor destinate diverselor activitati cu 15%.
Totusi, anumite tendinte accentuate in timpul pandemiei se mentin. Interactiunea cu platformele digitale ramane ridicata - peste 60% din cheltuieli vor fi realizate online anul acesta. In acelasi timp, 40% dintre comercianti estimeaza o crestere de doua cifre a vanzarilor realizate prin intermediul canalului digital.
Pentru 60% dintre consumatori, principalul criteriu in alegerea unui comerciant este reprezentat de amploarea reducerilor acordate, dar cresterea preturilor si scaderea numarului de promotii ar putea sa diminueze impactul ofertelor, arata studiul. Mai mult de jumatate dintre comercianti (57%) estimeaza ca activitatea promotionala va ramane constanta sau se va reduce in acest an fata de 2020.
Studiul Deloitte 2021 Holiday Retail Survey a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.300 de consumatori din SUA si 30 de directori din companii de retail care au, in proportie de 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.
Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 345.000 de profesionisti ai sai.
Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesionisti.
Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.