loader
Strategia si creativitatea, alianta succesului

Strategia si creativitatea, alianta succesului

Autor: Alina Fanita, Partener, PKF Finconta

Trecerea strategiei de la teorie la practica nu este o sarcina usoara. Acest demers cere contrast, creativitate, constrangere, context. Contrast ca sa identifici si sa testezi ipotezele pe care se sustine transformarea. Creativitate ca sa conectezi produsele si/sau serviciile aparent disparate si sa pivotezi spre noi modelele de business cu succes. Constrangeri ca sa stii care sunt limitele si cum sa le convertesti in puncte tari. Context descris de similaritatea provocarilor depasite in contexte diferite din care sa-ti iei abordari care au functionat.

Pentru a aduce toate aceste elemente sa functioneze impreuna liderii si echipele de conducere ale companiilor au nevoie sa stapaneasca instrumente diverse, de la tehnologie la gandire critica si de la intuitie la viziune. Iata care sunt aspectele relevante pentru fiecare dintre cele patru ingrediente mentionate mai sus.

Contrast pentru distinctivitate

Simplu profesionist sau decident in cadrul unei companii, fiecare ne putem intreba daca putem schimba in mod relevant succesiunea activitatilor pe care le facem pentru a obtine rezultate mai bune. Sau poate e cazul unei testari a consacratei repartizari de furnizori si clienti in lantul de aprovizionare. Inversarea lantului de valoare ar putea sa dea la iveala noi modele de business.

Sunt industrii care, tinand la status-quo, au propus pachete de produse care se vand la preturi mari. Construirea unei strategii care sa vanda produsele individual este exemplul unui contrast adeseori insuficient valorificat in anumite industrii.

La baza oricarui model de afaceri stau ipoteze incorporate in toate procesele. Acestea dau companiilor predictibilitate. Schimbarea cursului nu este usoara. Chiar daca este greu sa disloci practici bine ancorate, este bine ca acest proces totusi sa se intample.

Creativitate pentru inovare

Miscarile creative si de succes pot rezulta din combinarea lucrurilor care, in mod traditional, au fost separate. Adesea, aceste oportunitati apar la produse si servicii complementare. De exemplu, produsele si sistemele de plati au fost in mod traditional chestiuni separate in lanturile valorice, dar care au fost aduse impreuna de magazinele online si adoptate in numeroase tipuri de modele de afaceri SaaS.

Alteori chiar competitorii aleg sa se uneasca pentru a face fata competitiei din partea unei companii puternice care devine dominanta. Sau exista cazuri cand companii din industrii diferite isi unesc eforturile, modifica lantul de valoare si ofera clientilor o noua perspectiva prin combinarea ofertelor. Tehnologii precum Blockchain sau Inteligenta Artificiala sunt convocate sa contribuie la noile strategii de dezvoltare ce transcend industrii, conectand un produs de un serviciu, doua tehnologii complementare sau alte elemente.

Constrangeri convertite in oportunitati

Inerentele constrangeri interne si externe sau chiar auto-impuse ale unei companii aprind gandirea creativa a gasirii solutiilor, convertindu-le in oportunitati. O astfel de abordare este diferita de modelul clasic sugerat de analiza SWOT, in care strategii trebuie sa identifice punctele tari, punctele slabe, oportunitatile si amenintarile care afecteaza o companie si apoi sa gaseasca modalitati de a exploata punctele forte si oportunitatile si de a atenua punctele slabe si amenintarile.

O abordare bazata pe constrangeri ar analiza modul in care aceste puncte slabe ar putea fi transformate in avantajul competitiv al companiei. Constrangerea plus imaginatia pot oferi o oportunitate unica. Aceasta abordare a strategiei intoarce instrumentul SWOT cu susul in jos. Asa cum o slabiciune aparenta poate fi transformata intr-o forta, o forta aparenta se poate dovedi a fi o slabiciune. Probabilitatea acestui lucru creste adesea in timp, deoarece activele care initial permiteau unei companii sa reuseasca devin pasive atunci cand mediul se schimba si reperul ramane fix.

Contextul ca sursa de solutii noi

Un intreg domeniu, bio-mimetica, este dedicat gasirii solutiilor in natura la problemele care apar in inginerie, stiinta materialelor, medicina si in alte domenii. Strategia axata pe context poate implica transferul unei solutii dintr-un cadru in altul. Poate insemna, de asemenea, sa descoperi o perspectiva complet noua despre probleme (sau oportunitati) prin gasirea de pionieri care sunt inaintea pietei. Pana la urma, este vorba de a nu fi prins in cadrele fixe ale unei povesti.

Presiunea companiilor de a se concentra asupra proceselor interne pentru a-si indeplini obiectivele pe termen scurt si mediu poate impiedica invatarea din diferitele contexte in care opereaza alti jucatori. Asadar, incepeti cu o problema intr-un context, gasiti un alt context in care a fost deja rezolvata o problema similara si vedeti cum puteti sa importati solutia. 

In concluzie

Observam o tendinta strategiei de a se uni cu inovatia. Distinctia dintre cele doua este tot mai dificil de facut. Caracterizata prin structura si instrumente de analiza care sa genereze valoare prin diferentiere, strategia isi propune sa identifice bresele de crestere care rup cu abordarile conventionale. Daca distinctia dintre strategie si inovatie este mai putin clara decat a fost odata, oare nu ar fi de ajutor sa ne gandim cu atentie la rolul creativitatii in procesul de elaborare a strategiei?    

Despre PKF Finconta

De peste 26 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL