Din cele aproape 9,7 milioane de aplicari inregistrate de la inceputul anului si pana acum, 2,8 milioane au venit din partea candidatilor cu varsta cuprinsa intre 18 si 24 de ani, aceasta fiind a doua cea mai activa categorie de varsta in ceea ce priveste aplicarile. Si din punctul de vedere al joburilor postate in piata exista o deschidere importanta pentru acest segment de candidati, in conditiile in care mai mult de 50% din joburile postate de la inceputul anului se adreseaza candidatilor entry-level (care au intre 0 si 2 ani de experienta). Cu toate acestea, potrivit celui mai recent sondaj derulat de eJobs, doar 22,1% dintre angajatori se declara pe deplin multumiti de felul in care lucreaza cu angajatii din Gen Z. Lor li se alatura alti 32% care nu pot da un verdict ferm, dar sunt mai degraba multumiti. 18% nu sunt multumiti, 21,3% nu se pot pronunta, dar sunt mai degraba nemultumiti si 6,6% nu vad nicio diferenta intre acesti angajati si cei din alte categorii de varsta.
„Si cei multumiti, si cei mai putin multumiti cad, insa, de acord asupra faptului ca exista o serie de abilitati pe care acesti candidati foarte tineri le au si care se manifesta mai pregnant decat in alte categorii de varsta. Spre exemplu, aproape 7 din 10 respondenti au mentionat ca Gen Z sta foarte bine la capitolul abilitatilor digitale. 50,9% au adaugat lejeritatea cu care lucreaza cu tool-urile de social media si 35,7% sunt impresionati de usurinta cu care vorbesc o limba straina. Nu au primit, in schimb, un scor la fel de bun pentru abilitatile de comunicare pe care le au, pentru gandirea critica, pentru multitasking sau pentru capacitatea de a se adapta la situatii noi”, spune Ana Calugaru, Head of Communications in cadrul eJobs.ro, cea mai mare platforma de recrutare online din Romania.
La nivel de abilitati soft, respectiv cele care tin mai degraba de atitudine si comportament, candidatii si angajatii din aceasta generatie impresioneaza cel mai mult angajatorii prin increderea pe care o au in ei insisi (trasatura mentionata de 45,9% dintre respondenti). Curajul, ritmul rapid in care acumuleaza informatii noi, dorinta de a invata lucruri noi si spiritul antreprenorial sunt alte aspecte punctate de angajatori. Totusi, 30% dintre angajatori spun ca nu apreciaza nimic in mod deosebit.
In acest context, peste 60% dintre angajatori evalueaza performanta lor generala, comparativ cu alte generatii de varsta, ca fiind sub medie sau chiar mult sub medie. 24,3% cred ca nu este o diferenta intre generatii si doar 15,6% ii vad peste medie sau mult peste medie.
„De-a lungul timpului, au existat o serie de mituri cu privire la felul in care se raporteaza tinerii la piata muncii, in special cei care se afla la prima angajare. Cel mai important mit a fost legat de salariile pe care le cereau in ciuda faptului ca nu aveau deloc experienta. Desi, in ultimii ani lucrurile au inceput sa se mai regleze si tinerii au devenit mai informati si mai adaptati la piata, in continuare 78,5% dintre angajatori spun ca principala provocare in lucrul cu Gen Z este legata de asteptarile salariale nerealiste. Lipsa rabdarii, rezistenta scazuta la stres, nivelul scazut de concentrare si dificultatile in acceptarea feedback-ului sunt alte aspecte la care tinerii ar trebui sa lucreze, potrivit angajatorilor”, spune Ana Calugaru.
Pentru a-i motiva, angajatorii cred ca salariul si beneficiile sunt argumentele care reusesc sa-i stimuleze cel mai mult pe tineri. Urmeaza flexibilitatea programului, munca remote si oportunitatile de dezvoltare in cariera. Observatiile pe care ei le fac asupra candidatilor si angajatilor din Gen Z arata ca par destul de putin motivati de cultura organizationala a companiei pentru care lucreaza sau de scopul muncii lor si impactul pe care aceasta il are la nivel extins.
Cele mai apreciate beneficii de acestia sunt programul flexibil, zilele libere suplimentare si munca remote. La distanta mare de acestea se afla tichetele de masa – beneficiu care, pentru toate celelalte segmente de varsta, este pe primul loc, dar si abonamentele la salile de sport sau asigurarile medicale private.
Un sfert dintre angajatorii participanti la sondaj spun ca mai putin de 10% dintre angajatii din compania pe care o reprezinta fac parte din Gen Z. 30% au intre 10% si 25% din totalul angajatilor reprezentanti ai Gen Z. Doar 5,4% au intre 50% si 75%. 3,8% au peste 75% angajati Gen Z, iar 13,8% nu au deloc.
Sondajul a fost realizat in luna noiembrie, pe un esantion de 190 de respondenti.
***
Despre eJobs
eJobs este platforma de locuri de munca din Romania care verifica manual toate anunturile si companiile. Pe eJobs ai anunturi cu salarii afisate, joburi din toate domeniile si industriile, locuri de munca remote si in strainatate. In plus, pe platforma noastra gasesti o multime de articole si sfaturi de cariera, dar si un calculator salarial numit Salario unde iti poti compara salariul actual si prin care poti vedea daca esti platit corect. Pentru recrutori si angajatori, eJobs ofera acces la o baza de peste 5 milioane de CV-uri, precum si o multime de solutii de recrutare eficiente. Pe langa anunturi de angajare si cautarea in baza de date, prin eJobs poti avea acces in plus la campanii de recrutare digitalizata sau chiar la solutii super personalizate prin agentia de recrutare Skilld. Mai mult, tot datorita eJobs, expertii in resurse umane au acces la We Are HR, platforma de continut dedicata specialistilor in HR si managerilor.