loader
Schimbarile legislative franeaza accesarea facilitatii fiscale 20%

Schimbarile legislative franeaza accesarea facilitatii fiscale 20%

Companiile sunt tot mai responsabile fata de problemele comunitatii, dar schimbarile legislative reduc dramatic numarul celor care ar putea utiliza facilitatea fiscala de directionare a pana la 20% din impozitul pe profit catre sectorul neguvernamental.

EY Romania in parteneriat cu Asociatia pentru Relatii comunitare si HOSPICE Casa Sperantei, in perioada octombrie – noiembrie 2018, in demersul comun de promovare a Legii sponsorizarii, a derulat un sondaj in perioada octombrie – noiembrie 2018 pentru a evalua notorietatea si gradul de accesare a facilitatii fiscale de 20% in randul companiilor locale care inregistreaza anual o cifra de afaceri de minim 1 milion de euro.

La intrebari au raspuns 59 de companiil platitoare de impozit pe profit, dintre care 58% cu o cifra de afaceri mai mare de 10 milioane euro si 42% intre 1 si 10 milioane euro.

Principalele concluzii ale cercetarii:

  • Facilitatea fiscala este tot mai cunoscuta in randul companiilor, un procent semnificativ mai mare de respondenti a auzit despre acest mecanism in 2018 (97%) comparativ cu 2015 (87%).
  • Principala motivatie a celor care au directionat fonduri ONG-urilor prin acest mecanism in anul fiscal 2017 este responsabilitatea fata de problemele comunitatii (75%).
  • Domeniile catre care s-au directionat fondurile in 2017 sunt: educatie (68%), sanatatea (64%), servicii sociale (55%), cultura (41%), mediu (11%), sport (9%).
  • Cele mai multe dintre companii au ales sa directioneze fondurile catre ONG-uri (94%), dar si catre scoli (30%), spitale (26%), persoane fizice (21%), biserici (11%) sau alt tip de entitate (23%).
  • 84% dintre reprezentantii companiilor au declarat ca sustin constant una sau mai multe organizatii neguvernamentale prin sponsorizari.

Cu toate acestea, doar una din doua societati comerciale impozitate pe baza profitului pe tot parcursul anului 2017 a ales sa utilizeze facilitatea fiscala 20%. Aceasta estimare a fost facuta de Asociatia pentru Relatii Comunitare pe baza analizei datelor privind cifra de afaceri si profitul net pentru peste 124 de mii de companii si extrapolarea rezultatelor obtinute la datele furnizate de ANAF.

Conform datelor de la ANAF, in 2017, 27.784 de societati comerciale au inregistrat cheltuieli cu sponsorizarea, mecenatul sau bursele private, directionand catre entitati cu scop nelucrativ, printre care si organizatii neguvernamentale, suma totala de peste 1,27 miliarde de lei (280 milioane de euro).

Daca toate companiile ar fi directionat catre sectorul neguvernamental, suma maxima prevazuta de lege – peste 2,25 miliarde de lei (494 milioane de euro) ar fi putut sutine domenii cheie precum sanatatea, educatia si mediul, estimeaza Asociatia pentru Relatii Comunitare.

Trei ordonante care franeaza accesarea si beneficiile Legii sponsorizarii

Desi Romania acorda facilitati fiscale pentru sponsorizari, conform legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea si legii nr. 227/2015 – Codul Fiscal, modificarile legislative din ultimii doi ani reduc dramatic numarul companiilor care ar putea folosi facilitatea acordata de stat si, mai ales, fondurile care ar putea fi directionate in dezvoltarea comunitatilor in care isi desfasoara activitatea.

Ordonanta 3/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care limita maxima a cifrei de afaceri care defineste microintreprinderile a fost crescuta de la 100.000 euro la 500.000 euro, scade cu 63% numarul companiilor care pot utiliza facilitatea fiscala si cu 10% suma care se poate directiona. Aceste firme, care avusesera un potential total de sponsorizare de peste 50 de milioane de euro, au devenit supuse impozitului pe venit, si nu pe profit, fara posibilitatea de a directiona un procent din impozitul pe profit catre cauze sociale.

Ordonanta nr. 79/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care incepand de la 1 ianuarie 2018 toate companiile cu cifra de afaceri pana la 1 milion de euro sunt impozitate pe baza cifrei de afaceri si nu a profitului, duce la o scadere cu 78% a procentului de companii care nu mai pot face sponsorizari deductibile si genereaza o scadere de aproximativ 17% a sumei totale de bani care s-ar putea directiona la nivel national. Potentialul de sponsorizare estimat de Asociatia pentru Relatii Comunitare este de 82 de milioane de euro.

In plus, cele doua ordonante genereaza un mediu neechitabil pentru zeci de mii de societati comerciale care pentru un comportament identic nu beneficiaza de aceleasi facilitati fiscale precum companiile impozitate pe baza profitului.

Conform Ordonantei 25/2018, sunt eligibile pentru sponsorizari doar organizatiile neguvernamentale care sunt furnizori acreditati de servicii sociale cu cel putin un serviciu social licentiat, in timp ce alte organizatii, din domenii cheie cum ar fi  educatie, mediu sau chiar si unele organizatii din domeniul medical, sunt restrictionate. Organizatiile eligibile reprezinta aproximativ 5% din totalul organizatiilor neguvernametale active din Romania.

Impactul negativ al acestor schimbari se rasfrange astfel asupra majoritatii organizatiilor neguvernamentale, mai cu seama asupra celor de dimensiuni mici si medii, care nu mai pot accesa finantarile marilor corporatii sau fondurile publice si depindeau tocmai de sponsorizarile pe care aceste firme le-ar fi putut oferi.

Prevederile OUG 25/2018 permit microintreprinderilor, impozitate pe baza cifrei de afaceri, sa sprijine prin aceasta facilitate fiscala doar organizatiile neguvernamentale care ofera servicii sociale licentiate, insa toate ONG-urile, indiferent de domeniu, ar trebui sa beneficieze de ea. In Romania sunt peste 40.000 de organizatii neguvernamentale active care ofera servicii absolut necesare in multe domenii cheie, in care statul nu intervine deloc sau nu intervine suficient de rapid. De aceea, activitatea acestor organizatii, care depinde in proportie foarte mare de aceasta facilitate fiscala, este esentiala. Aceste organizatii de multe ori reusesc sa rezolve problemele societatii mai eficient in termeni de timp si de bani fata de stat”,  declara Laszlo Bodor, NGO Capacity Building Manager, Asociatia pentru Relatii Comunitare.

“Toate serviciile oferite de HOSPICE Casa Sperantei sunt gratuite pentru pacienti si familiile lor. Pentru a-si desfasura activitatea in continuare, HOSPICE Casa Sperantei are nevoie de implicarea comunitatii, iar campania de directionare a 20% din impozitul pe profit/venit este una dintre cele mai importante modalitati de atragere de fonduri utilizate de organizatia noastra. In anul 2017, suma colectata de HOSPICE prin acest mecanism a fost de 3.345.935 lei (712.000 EUR) si a reprezentat 19% din veniturile obtinute de noi prin fundraising”, a declarat Patricia Puschila, director de fundraising si comunicare al HOSPICE Casa Sperantei.

„Incepand din 2018, si microintreprinderile pot folosi aceasta facilitate fiscala, daca directionarea se face catre un ONG acreditat ca furnizor de servicii sociale, ca in cazul HOSPICE. Asistenta sociala este unul dintre pilonii ingrijrii paliative, iar modificarile legislative din acest an permit sponsorizarea serviciilor sociale acreditate asigurate de fundatie. Aproape 50% din companiile care ne sustin prin acest mecanism sunt incadrate acum in categoria microintreprinderilor, de aceea contributia lor este esentiala pentru HOSPICE. IMM-urile pot directiona in continuare 20% din impozitul catre HOSPICE Casa Sperantei. Detalii pe www.romaniafarahospice.ro, completeaza Patricia Puschila.

Binele se face in Romania discriminand. In anul 2018, cel mai mare proiect de responsabilitate sociala a fost eliminat de pe lista celor 80% dintre companiile din Romania care ar fi putut sa se implice in constructia lui”, afirma Carmen Uscatu, presedinte al Asociatiei Daruieste Viata. „In prezent, 2% dintre ONG-urile din Romania mai pot beneficia de facilitatea fiscala adresata celor 80% dintre companiile din Romania care din 2018 au devenit platitoare de impozit pe venit, a precizat Carmen Uscatu.

„Dintr-un calcul pe care Asociatia Daruieste Viata l-a facut in house a reiesit ca 43% dintre companiile care ne-au sustinut in 2017 nu ne mai pot oferi sponsorizare si in 2018. Potentialul de sponsorizare al acestor companii este de aproximativ 500.000 Euro. Cu acesti bani, Asociatia ar fi putut renova complet sectia de oncologie a Spitalului de copii Sfanta Maria de la Iasi”, a mai spus Carmen Uscatu.

Conform legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea și legii nr. 227/2015 – Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile comerciale platitoare de impozit pe profit pot directiona sub formă de sponsorizare pana la 20% din impozitul pe profit de plata catre organizatii din anumite domenii printre care si organizatiile neguvernamentale. Daca valoarea sponsorizarii nu depaseste 0,5% din cifra de afaceri intreaga suma a sponsorizarii se deduce din impozitul pe profit de plata.

Societatile comerciale cu cifra de afaceri pana la 1 milion de Euro (microintreprinderile) vor putea face sponsorizari deductibile in limita a 20% din impozitul pe venit, similar cu companiile platitoare de impozit pe profit.

 

 

 

Documente

Autori

foto
ERNST & YOUNG SERVICE SRL