• Romania a coborat 6 locuri in cea de-a 4-a editie a studiului "EV Charging Index" realizat de Roland Berger, pana pe locul 25, cu 39 de puncte din 100. In editia anterioara, realizata in vara anului 2022, tara noastra ocupa locul 19, cu un total de 40 de puncte
• Mobilitatea electrica a atins un nivel record, atat la nivel international, cat si in Romania. Numarul de vehicule electrice si hibride creste rapid pe plan local – ponderea acestora in total vanzari de masini noi a atins 13% in 2022, aproape de ponderea inregistrata la nivel global de 16%
• Infrastructura de incarcare a masinilor electrice trebuie sa accelereze ritmul de expansiune, concentrandu-se in special pe statiile de incarcare rapida si ultra-rapida, pentru a tine pasul cu dezvoltarea parcului de masini electrice si hibride. In Romania, numarul mediu de masini pe punct de incarcare este de 13,7, un raport marginal mai bun comparativ cu media globala de 15,9; anxietatea privind distanta parcursa („range anxiety”) este insa la un nivel mult mai ridicat in Romania decat in celelalte tari din Uniunea Europeana
• Satisfactia generala a clientilor este in crestere – In Romania, 75% dintre proprietarii de vehicule electrice intervievati declara ca sunt multumiti de experienta generala de incarcare. 84% dintre ei considera ca incarcarea la statiile publice a devenit mai usoara in ultimele 6 luni
• Viteza de incarcare ramane un punct sensibil, doar 51% dintre respondentii din Romania au declarat ca sunt multumiti de viteza de incarcare la statiile publice
Romania a coborat 6 locuri, pana pe pozitia 25, cu 39 de puncte din maximum de 100, in cea de-a 4-a editie a studiului "EV Charging Index", realizat de compania de consultanta strategica Roland Berger. Studiul analizeaza tendintele in sectorul electromobilitatii, acopera 30 de piete din cinci regiuni si se bazeaza pe 31 de indicatori, fiind rezultatul interviurilor cu experti din industrie, analizei celor mai recente date si unui sondaj de piata la care au participat peste 16.000 de persoane din toate tarile analizate.
In editia anterioara, realizata in vara anului 2022, tara noastra ocupa locul 19, cu un total de 40 de puncte.
La varful clasamentului se afla China, cu un total de 82 de puncte, urmata de Germania (74), Statele Unite ale Americii (73), Olanda (69) si Norvegia (65). Aproape toate cele 30 de tari incluse in clasament au inregistrat o crestere a indicelui comparativ cu editia anterioara. Mai multe evenimente recente de pe piata e-mobilitatii au contribuit la aceasta evolutie, atat pe plan local, cat si international.
Mobilitatea electrica a ajuns la un nivel record, atat pe plan global cat si in Romania
Numarul de vehicule electrice si hibride creste rapid in Romania. In 2022, acestea au avut o pondere de 13% in 2022, un nivel apropiat de cota inregistrata la nivel global de 16%. “Evolutia favorabila de pe piata locala s-a datorat in mare masura programului Rabla Plus – Romania ofera in prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achizitia de masini electrice”, a declarat Dragos Fundulea, Principal, e-mobility expert, Roland Berger Romania.
Raportul evidentiaza si la nivel global o accelerare a fenomenului mobilitatii electrice: in anul 2022 s-a inregistrat cel mai mare numar de masini electrice vandute la nivel mondial, in ciuda fluctuatiilor preturilor energiei in unele piete. Norvegia a avut cea mai buna performanta anul trecut. Cota de piata a vehiculelor electrice si hibride in total autovehicule noi a fost de 87% in 2022, conform datelor studiului. Pe locul doi se afla Suedia, unde vehiculele electrice si hibride au atins o cota de piata de 60%. Podiumul este completat de Olanda si Germania, unde cota de piata a acestor autovehicule se apropie de 40%.
In termeni absoluti, cele mai multe masini electrice si hibride au fost vandute in China, peste 5,9 milioane in 2022. Consumatorii chinezi pot in prezent sa aleaga din peste 300 de modele de vehicule electrice sau hibride, si se estimeaza ca diversitatea acestora va creste si mai mult in perioada urmatoare.
Privind in viitor, se estimeaza ca in 2030 peste jumatate din totalul masinilor vandute la nivel global vor fi vehicule electrice sau hibride.
Infrastructura de incarcare a masinilor electrice trebuie sa accelereze ritmul de expansiune
Cresterea recenta a vanzarilor de masini electrice si hibride a stimulat piata statiilor de incarcare pentru acest tip de vehicule. Retelele publice de incarcare s-au extins rapid in ultima perioada, paralel cu implementarea tehnologiei de incarcare (ultra) rapida. Conform rezultatelor studiului Roland Berger, combinatia celor doua a facut ca incarcarea vehiculelor electrice la statiile publice de incarcare sa fie mult mai convenabila in 2022 decat inainte.
"La finalul anului 2022, in Romania aveam 13,7 vehicule per punct de incarcare, un raport marginal mai bun comparativ cu media globala de 15,9. Pe de alta parte, anul trecut, numarul statiilor de incarcare a crescut in Romania cu doar 5%, fata de 21% pe plan global si 158% fata de cele mai dezvoltate trei tari din punct de vedere al infrastructurii electromobilitatii", noteaza Szabolcs Nemes, Managing Partner
Roland Berger Romania.
"Anxietatea privind distanta parcursa ("range anxiety") este la un nivel mult mai ridicat in Romania decat in celelalte tari din Uniunea Europeana. Faptul ca avem o penetrare relativ mare a statiilor de incarcare rapida si ultrarapida este incurajator, insa numarul lor absolut este inca la un nivel scazut. Infrastructura de incarcare a masinilor electrice trebuie sa accelereze ritmul de expansiune, cu accent in special pe statiile de incarcare rapida si ultrarapida, pentru a tine pasul cu dezvoltarea parcului de masini electrice si hibride", a mai declarat Szabolcs Nemes.
Romania s-a angajat, prin Planul National de Recuperare si Rezilienta (PNRR), sa tripleze numarul actual de statii de incarcare, pana in 2026. Daca tendinta actuala de a instala predominant statii de incarcare rapida si ultrarapida continua, aceasta va oferi un impuls major pietei locale de vehicule electrice.
Satisfactia generala a clientilor este in crestere, insa viteza de incarcare ramane o preocupare
Conform studiului Roland Berger, in Romania, trei sferturi dintre proprietarii de vehicule electrice intervievati au declarat ca sunt multumiti de experienta generala de incarcare, iar 84% dintre ei considera ca incarcarea la statiile publice a devenit mai usoara in ultimele 6 luni. Aceste valori sunt in linie cu media globala, dar sub media celor mai dezvoltate tari.
Viteza de incarcare ramane o preocupare: doar 51% dintre respondenti sunt multumiti de viteza de incarcare la statiile publice, o pondere usor mai scazuta decat media globala de 56%. "Ne asteptam la o imbunatatire semnificativa pe acest subiect, deoarece instalarea statiilor rapide si ultrarapide a castigat avant in ultima perioada. De asemenea, anumite aspecte legate de utilizarea statiilor de incarcare ar putea fi imbunatatite, cum ar fi, de exemplu, vizualizarea in timp real a disponibilitatii acestora sau aspecte care tin de plata. Insa pe masura ce profesionalismul operatorilor statiilor de incarcare se imbunatateste, ne asteptam ca experienta clientilor si satisfactia generala sa continue sa creasca," declara Dragos Fundulea, Principal si expert in e-mobilitate la Roland Berger Romania.
Studiul international disponibil aici:
Informatii suplimentare cu privire la Romania sunt disponibile aici:
Link expert zoom-in pentru Romania
Abonarea la publicatiile noastre se poate face aici:
https://www.rolandberger.com/en/Notifications.html
Roland Berger, infiintata in anul 1967, este singura companie globala de consultanta de management de top cu origini europene. Cu 3.000 de angajati in 35 de tari, are o prezenta de succes in cele mai importante piete internationale, cele 50 de birouri ale firmei fiind localizate in toate centrele de afaceri globale majore/ In Romania, Roland Berger este prezenta inca din anul 1992 prin biroul deschis la Bucuresti.