loader
Reducerea impozitului pentru proprietarii de spatii comerciale – o ecuatie cu multe necunoscute

Reducerea impozitului pentru proprietarii de spatii comerciale – o ecuatie cu multe necunoscute

Material de opinie de Andreea Vlad, Manager, Taxe Directe si Cristina Manea, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte Romania

 

Seria de masuri fiscale implementate in contextul pandemiei de COVID-19 a fost completata, recent, prin adoptarea unei noi ordonante de urgenta care contine, printre altele, anumite facilitati de care pot beneficia proprietarii de spatii in anumite conditii. Este vorba de OUG 69/2020, care prevede reducerea impozitului anual pe cladiri cu pana la 50% pentru spatiile comerciale, zona in care piata a demonstrat ca nu poate sustine amanarea sau anularea platii chiriilor, conform actelor normative anterioare. Autoritatile locale vor decide in ce cuantum se va aplica aceasta reducere. Cel mai probabil, de aceasta facilitate vor beneficia, in principal, proprietarii de centre comerciale, insa numai pentru spatiile in care activitatea a fost afectata sau intrerupta de restrictiile impuse in contextul pandemiei de COVID-19.

Dincolo de sprijinul acordat proprietarilor, prin adoptarea acestei masuri, autoritatile au avut in vedere si protejarea chiriasilor, prin inlesnirea mecanismelor de negociere intre parti.

Ce conditii trebuie indeplinite de proprietari?

Decizia de a reduce impozitul pe cladiri a fost lasata la latitudinea consiliilor locale, care au posibilitatea sa adopte masura pana la data de 14 august 2020. In cazul in care autoritatile locale decid acordarea facilitatii, potentialii beneficiari trebuie sa depuna la organul fiscal local competent o cerere de acordare a reducerii insotita de o declaratie pe proprie raspundere, pana in data de 15 septembrie 2020.

Proprietarii care au spatiile inchiriate trebuie sa indeplineasca o conditie suplimentara pentru a beneficia de scaderea impozitului, respectiv sa fi redus chiria cu cel putin 50%, proportional cu diminuarea spatiului destinat activitatilor economice. Aceste conditii vor fi mentionate si in cadrul declaratiei pe proprie raspundere. Totusi, economic vorbind, cel mai probabil, reducerea chiriei cu 50% nu poate fi compensata decat intr-o foarte mica masura de aceasta facilitate.

Pentru cei care au platit deja impozitele datorate pentru acest an, exista posibilitatea restituirii diferentei la cerere. In acelasi timp, ramane aplicabila acordarea bonificatiei de 10% pentru plata impozitului la termen (pana la data de 30 iunie 2020), inclusiv in cazul proprietarilor care vor beneficia de reducerea suplimentara de pana la 50%.

Multe intrebari fara raspuns

Ca orice text de lege adoptat in regim de urgenta in ultimul timp, si OUG 69/2020 lasa loc la numeroase teme de dezbatere. In primul rand, nu se stie pe ce perioada se aplica reducerea impozitului. Este neclar daca vorbim de o reducere cu pana la 50% a impozitului anual pe cladiri sau aceasta reducere ar trebui aplicata proportional cu durata starii de urgenta. Desi se vorbeste despre impozitul anual, la inceput se mentioneaza aplicarea acestei masuri fiscale strict pe durata starii de urgenta.

In al doilea rand, trebuie sa se clarifice daca aceasta masura fiscala este aplicabila doar pentru acei proprietari care au redus chiria cu cel putin 50% pe durata starii de urgenta sau poate fi aplicata si de catre cei care vor lua aceasta hotarare pentru perioadele viitoare. Asa cum reiese din textul de lege, par sa fie indreptatiti doar cei care deja au optat pentru o astfel de masura, ceilalti pierzand acest drept, odata cu incheierea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei.

Nu in ultimul rand, ramane de stabilit in ce masura procentele sunt corelate. In timp ce proprietarii trebuie sa scada chiria cu cel putin 50%, reducerea in cazul impozitului pe cladiri ramane la latitudinea consiliilor locale, care au libertatea sa stabileasca nu doar procentul de reducere, ci si daca acorda sau nu facilitatea.

Asadar, cu toate ca autoritatile au urmarit, prin aceasta masura, sa sprijine atat proprietarii de spatii, cat si chiriasii, facilitatea nu pare a fi suficient de convingatoare pentru a influenta anumite tranzactii in piata. Si asta dincolo de numeroasele semne de intrebare cu privire la aplicabilitatea acesteia.

Mai multe informatii si recomandari pentru companii legate de modul in care se pot pregati in contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile in sectiunea dedicata de pe site-ul Deloitte Romania.

Pentru cele mai recente modificari legislative adoptate in contextul coronavirus, expertii Reff & Asociatii | Deloitte Legal Romania actualizeaza in permanenta o sectiune dedicata, disponibila aici

Autori