loader
Recuperarea dupa criza: Urmatoarele 6-12 luni sunt critice pentru companiile aeriene, in special pentru segmentul low-cost unde riscul de inchidere e crescut

Recuperarea dupa criza: Urmatoarele 6-12 luni sunt critice pentru companiile aeriene, in special pentru segmentul low-cost unde riscul de inchidere e crescut

Autor: Dinu Bumbacea, Partener, Lider Consultanta pentru Afaceri

Urmatoarele sase pana la 12 luni vor fi critice pentru companiile aeriene de transport si productie de aeronave pentru a-si pregati recuperarea dupa criza generata de pandemia COVID-19 care a dus la cea mai mare contractie din istoria acestui sector, dupa cum estimeaza raportul global PwC ”Tendinte in industria aerospatiala 2020: Cum isi poate reveni sectorul comercial dupa criza COVID-19”.

Industria aerospatiala a cunoscut o expansiune puternica in ultimii zece ani care, pe segmentul comercial, s-a datorat in mare masura avantului companiilor aeriene low-cost care au contribuit la cresterea accelerata a cererii de zboruri. Chiar daca este devreme pentru o evaluare completa a impactului pandemiei, devine cert ca tocmai operatorii din acest segment au cel mai mare risc de lichiditate in urmatoarele 6 - 12 luni. Impactul va fi resimtit atat de industria aerospatiala, cat si de alte industrii a caror evolutie depinde de calatorii. Totusi, riscul poate fi atenuat de avantajul pe care s-a fundamentat cresterea, acela de a opera curse scurte si care, in actualul context, ramane important pentru ca reduce expunerea pasagerilor la infectie.

In schimb transportatorii mari au sanse mai mari sa depaseasca criza pentru ca au sprijinul guvernelor sau pentru ca pot face restructurari in cadrul proceselor de insolvente. Chiar si asa, ramane o mare provocare sa gaseasca modalitati de a ajuta pasagerii sa se simta suficient de siguri pentru a zbura.

Recuperarea pana la nivelul anterior crizei poate dura 3-4 ani

Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA) estimeaza ca veniturile globale ale companiilor aeriene vor scadea la aproximativ jumatate in 2020, la 419 miliarde de dolari, iar industria in ansamblu va suferi pierderi de peste 84 miliarde dolari. IATA a prevazut, de asemenea, ca veniturile pe kilometri parcursi de pasageri (RPK) pentru cursele interne nu vor reveni la nivelurile din 2019 decat in 2022, iar RPK pentru cursele internationale abia in 2024.

Aceste prognoze pornesc de la premisa ca suspendarea totala sau partiala a  activitatii in transporturile aeriene au fost la minime istorice in perioada de lockdown. Astfel, in luna aprilie, potrivit datelor Ascend/Cirium, companiile aeriene par sa fi atins apogeul inactivitatii la nivel global, avand aproape 60% din flota aeriana la sol, in timp ce traficul de pasageri a coborat la aproape 10% din nivelurile anterioare. Astfel, in mai, conform raportului PwC ”COVID-19: Impactul asupra flotelor de linii aeriene comerciale”, aproape 18.000 de companii aeriene comerciale erau inactive cu 15.000 mai multe decat in luna ianuarie.

In acest context, incasarile operatorilor aerieni au avut o scadere puternica fata de nivelul planificat acumuland si datorii catre pasagerii carora le-au fost anulate zborurile, dar si catre furnizori. Dupa perioada de lockdown, companiile au reluat zborurile, cu campanii de reduceri ale biletelor si investitii in masuri de igiena pentru a asigura sanatatea si siguranta clientilor si ale echipajului. Cu toate acestea, nivelul zborurilor ramane mult scazut comparativ cu cel dinaintea crizei.

Chiar daca acest nivel dramatic a fost depasit in vara, dificultatile raman din cauza evolutiei impredictibile a pandemiei pe masura ce statele impun sau ridica restrictiile de calatorie. Prin urmare companiile aeriene se confrunta cu mari provocari atunci cand planifica modalitatile de recuperare.

Industria aerospatiala ar putea face acum schimbarile necesare spre eficientizare. In loc sa se concentreze doar pe reduceri, transportatorii, producatorii si furnizorii mari ar trebui sa faca investitii in cinci domenii-cheie: utilizarea tehnologiei pentru a accelera transformarea, stabilizarea lantului de aprovizionare, eficientizarea fortei de munca, concentrarea pe sustenabilitate in ceea ce priveste reducerea emisiilor de CO2 si ajutor de stat, strans corelat insa cu masuri pentru reducerea costurilor si imbunatatirea performantei operationale.

COVID-19 a avut un impact devastator asupra industriei aerospatiale, dar poate fi un catalizator pentru schimbare. Pe masura ce situatia va reveni la normal, castigatorii vor fi doar cei care au luat masurile necesare pentru a iesi mai puternici din aceasta criza fara precedent.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL