loader

Reconstruirea modelului de operare al companiilor de servicii comune din energie si utilitati

Industria de energie si utilitati, cunoscuta ca avand castiguri stabile si previzibile, a devenit mult mai volatila. Acest lucru se datoreaza mai multor factori, dar provocarile de baza sunt evidente: costurile cresc, veniturile scad, iar vesti bune nu vin de nicaieri.

In contextul scaderii cererii de energie electrica, ca urmare a economiei stagnante, companiile se confrunta cu o decizie dura: reducerea costurilor sau asumarea consecintelor. Mai mult decat atat, veniturile scazute nu opresc nevoia de investitii. Odata cu deteriorarea infrastructurii si dezvoltarea noilor tehnologii, investitiile sunt necesare astazi mai mult ca oricand. Intre timp, cheltuielile de functionare escaladeaza. Cat timp veniturile nu vor creste, costurile trebuie scazute, altfel castigurile vor fi sacrificate. Este necesara o schimbare sistemica. Modelul de functionare a serviciilor de suport trebuie sa fie restructurat.

 

Reducerea costurilor cu serviciile de suport constituie un bun inceput. In multe cazuri, costurile serviciilor comune pentru functii precum financiar, contabilitate, IT, aprovizionare, juridic si resurse umane cresc de doua-trei ori mai repede decat cheltuielile de operare si intretinere din unitatile de lucru. Mai mult, aceste cresteri de costuri au tendinta de a limita valoarea investitiilor de capital foarte necesare, cum ar fi inlocuirea infrastructurii.

 

In sectorul energiei si utilitatilor, costurile serviciilor de suport din cadrul companiilor de servicii au fost in mod traditional alocate intre liniile de activitate intr-o maniera nediferentiata, ceea ce a condus la o lipsa de transparenta intre costurile generale si administrative (G&A) si costurile produselor finale. Acest lucru inseamna costuri de servicii dificil de previzionat si greu de controlat. Dorind o schimbare fundamentala, multe companii de energie sunt interesate de alocari mai adaptate, care reflecta mai bine nevoile fiecarei afaceri si oportunitatile de profit.

 

Companiile de utilitati ar trebui sa se concentreze pe reducerea costurilor la nivelul tuturor serviciilor de suport din cadrul companiei de servicii. Este esential ca ajustarea sa vina de la top management – conducerea trebuie sa stabileasca obiective adecvate si sa le urmareasca executarea.

 

Companiile de servicii trebuie sa elaboreze raspunsuri durabile la provocarile de costuri pe termen lung, punand in aplicare schimbari la nivel structural pentru a reduce baza costurilor. Acest lucru necesita o intelegere sistematica a costurilor la un nivel avansat de granulatie, precum si o abordare disciplinata pentru a gestiona mai eficient cheltuielile. Iata patru modalitati de a avansa spre un model de ultima generatie a serviciilor de suport:

·          Segmentarea costurilor companiei de servicii. Companiile performante isi aliniaza costurile din companiile de servicii la segmentele de business si la profituri. Ca parte a acestei schimbari fundamentale, companiile isi evalueaza modul de alocare a costurilor cu serviciile comune si le reduc pe cele pe care nu si le pot permite.

·          Imbunatatirea transparentei intre costurile produsului si costurile generale si administrative (G&A). Companiile de servicii oportunitatea de a-si analiza si intelege costurile la nivel de unitate de produs (de exemplu, pe client, kilowatt-ora, megawatt-ora, megawati de capacitate). Companiile ar trebui sa fie capabile sa urmareasca costurile cu serviciile lor pana la consumatorul final.

·          Adoptarea ideii de externalizare.Companiile de servicii ar trebui sa evalueze indeaproape fiecare functie, deoarece multe functii interne pot fi efectuate mai eficient si mai putin costisitor de catre furnizori terti. Piata pentru diverse functii, precum cea de salarizare sau cea a sistemelor informatice pentru resurse umane, este matura, iar solutiile sunt dovedite din punct de vedere al eficientei.

·          Revitalizarea structurii organizationale.O modalitate de abordare este de a reproiecta structura de conducere, astfel incat angajatii valorosi sa avanseze spre pozitiile de top - o structura de tipul “up or out”, cu mai putine niveluri si arii mai largi de control pentru a se asigura ca posturile de management atrag cel mai inalt nivel de competenta.

 

Saulius Adomaitis, Advisory Leader, Ernst & Young Romania spune: „Este timpul ca atat companiile de energie si utilitati, cat si organizatiile lor de servicii comune sa se angajeze in discutii serioase privind modelele lor de functionare. Firmele de utilitati ar trebui sa arunce o noua privire asupra cheltuielilor operationale si de de capital, avand in perspectiva reducerea semnificativa si durabila a costurilor. Dar, cel mai important, optimizarea costurilor trebuie incorporata in cultura organizatiei. Locul cel mai bun pentru a incepe aceasta abordare este in cadrul companilor de servicii, acolo unde costurile cresc cel mai rapid”.

 

 Studiul complet in limba engleza poate fi citi in documentul pdf atasat acestui articol
 

 

Despre Ernst & Young

Ernst & Youngeste una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le acordam clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, fiscalitate, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

Autori

foto
EY ROMANIA SRL