loader
Raport PwC: Industria de media si divertisment din Romania isi va contracta rata de crestere in 2020 din cauza pandemiei COVID-19

Raport PwC: Industria de media si divertisment din Romania isi va contracta rata de crestere in 2020 din cauza pandemiei COVID-19

Cu cea mai mare partea a oamenilor acasa, piata de servicii OTT din Romania va avea cea mai mare crestere pe piata media si de divertisment

Rata de crestere a industriei de media si divertisment din Romania se va reduce in acest an la 0,26%, de la peste 8% in 2019, ca urmare a restrictiilor impuse de pandemia COVID-19, valoarea pietei urmand sa atinga 2,613 miliarde euro, conform celei de-a 21-a editii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 (GEMO). Estimarile arata o revenire a cresterii din 2021 la o rata anuala medie de 6,76% pana in 2024.

Romania este cea mai putin afectata de criza COVID-19 dintre pietele din Europa Centrala si de Est incluse in raport si singura care va inregistra crestere in 2020. Se estimeaza ca celelalte tari din regiune vor raporta scaderi in 2020 fata de anul precedent: Ungaria de 7%, Polonia de 5% si Cehia 5%.

Veniturile generate de industrie in acest an reflecta incetinirea economiei declansata de pandemia COVID-19, dar perspectivele pe termen lung raman in ansamblu pozitive. Distantarea sociala si restrictiile de mobilitate au accelerat tranzitia consumatorilor catre consumul digital, care se manifesta deja de cativa ani, astfel ca, in 2020, lumea divertismentului si a mass-media a devenit mai distantata, mai virtuala si mai personala ca niciodata. Ca urmare, cererea consumatorilor pentru o gama variata si extinsa de optiuni media oferite in aceasta perioada va continua sa creasca”, spune Florin Deaconescu, Partener si Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media si Telecom, PwC Romania.

Evolutia pe sectoare. Castigatori vs pierzatori

Cu cea mai mare partea a oamenilor acasa, piata de servicii OTT (ex. Netflix sau HBO Go) din Romania va avea cea mai mare crestere pe piata media si de divertisment, de 32%, comparativ cu 2019, la 29 milioane euro. Si va continua sa creasca in urmatorii ani, cu o rata medie anuala de 16,5%, la 48 milioane euro.

A doua cea mai mare crestere la nivelul pietei este estimata pentru segmentul de jocuri video si e-sports (sporturi electronice), de 19%, atingand 136 milioane euro in acest an si 195 milioane euro in anul 2024. 

Cheltuielile pentru accesul la internet continua sa ramana cel mai mare sector al industriei, cu 47% din piata si respectiv 1,23 miliarde euro, fiind in crestere cu 9,7% comparativ cu 2019. Pana in 2024, acestea vor totaliza 1,89 miliarde euro, cu un avans mediu anual de 11%.

Urmatoarea crestere este estimata pentru publicitatea pe internet, de 7,4%, la 107 milioane euro. Acest segment va continua sa creasca cu o medie de 9% la 153 milioane euro pana in 2024. Piata este foarte sensibila la schimbarea comportamentului consumatorilor, publicitatea pe internet mobil fiind in crestere deosebit de puternica, deoarece smartphone-urile devin din ce in ce mai mult dispozitivul principal de consum media.

Restrictiile determinate de pandemie a avut un efect pozitiv si pentru vanzarile de carte, pentru care este estimat un avans de 5,1% in 2020, mai mare decat in anul precedent, de 3%, pana la valoarea de 69 milioane euro. Pana in 2024, raportul PwC estimeaza o rata medie anuala de crestere de 2,42%.

Pandemia COVID-19 si-a desemnat insa si pierzatorii si aici ne referim la cinema, piata de publicitate outdoor, segmentul ziarelor si revistelor tiparite, piata de evenimente B2B, veniturile din publicitatea TV, segmentul media B2B (Business to business) si radio.

Cu cinematografele inchise si cea mai mare parte a veniturilor provenind din vanzarile de bilete, cea mai mare scadere, de 58%, va fi raportata de industria cinematografica, pana la o valoare de 26 milioane euro. Totusi, pana in 2024 este estimata o revenire treptata a acestui sector pana la 58 milioane euro, dar sub nivelul din 2019, de 62 milioane euro.

Un alt segment care a pierdut din cauza pandemiei este piata de publicitate outdoor (-25%), care va ajunge in acest an la o valoare de 25 milioane euro. Perspectivele pana in 2024 arata insa o revenire pana la 43 milioane euro.

Pentru sectorul media B2B (Business to business), care cuprinde anuarele si cataloagele cu informatii de afaceri si publicitatea din acestea, revistele nisate, cartile profesionale, targurile si expozitiile, este estimata de asemenea o scadere de 13,7%, la 194 milioane euro, dar si o revenire in urmatorii ani cu o rata medie de crestere de 3,27% pe an.

Deja afectat de declin in ultimii ani, segmentul ziarelor si revistelor tiparite din Romania si-a adancit scaderea la 13% in acest an, pana la 62 milioane euro, urmand sa ramana la un nivel similar pana in 2024, cand valoarea pietei este estimata la 61 milioane euro.

Si televiziunea si continutul video consumat acasa vor avea o scadere usoara in acest an, previzionata la 6%, respectiv venituri de 465 milioane euro. Acesta este al doilea cel mai mare segment din Romania in termeni de venituri generate, dupa accesul la internet.

In acest context, si veniturile din publicitatea TV sunt estimate sa scada cu 7%, la 295 milioane euro, dar vor trece pe crestere din anul urmator, urmand sa ajunga la 388 milioane euro pana in 2024.

Dupa ce inregistrase crestere anul trecut, segmentul radio, muzica si podcast este asteptat sa scada cu 9% in acest an, la 27 milioane euro, dar va reveni pe crestere si va ajunge la 38 milioane euro peste patru ani.

Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizeaza 14 segmente ale industriei de media si divertisment din 53 de teritorii si faciliteaza compararea datelor referitoare la consumatori si cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; carti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare si reviste, muzica, radio si podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune traditionala si consum de video acasa, publicitate TV, jocuri video si sporturi electronice, realitate virtuala.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din reteaua PwC ajuta oamenii si organizatiile sa creeze valoarea adaugata de care au nevoie. Suntem o retea de firme prezenta in 157 de tari cu mai mult de 284.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL