loader
Raport Deloitte: Vanzarile de masini electrice vor creste anual cu 30% in urmatorul deceniu, iar una din trei masini nou vandute in 2030 va fi electrica

Raport Deloitte: Vanzarile de masini electrice vor creste anual cu 30% in urmatorul deceniu, iar una din trei masini nou vandute in 2030 va fi electrica

Masurile adoptate in contextul COVID-19 pentru sprijinirea pietei auto au favorizat, pe anumite piete, masinile electrice

Vanzarile de masini electrice vor creste anual cu aproape 30% in urmatorii zece ani, astfel incat, la finalul deceniului, una din trei masini nou vandute la nivel global va fi electrica, reiese din raportul Deloitte „Electric Vehicles. Setting a course for 2030”. Astfel, numarul total de masini electrice vandute anual in intreaga lume va creste de la 2,5 milioane in 2020, la 11,2 milioane in 2025 si la 31,1 milioane in 2030.

Raportul previzioneaza ca, pe masura ce economiile lumii isi vor reveni in urma crizei generate de pandemia de COVID-19, vanzarile de masini cu motor pe combustie interna isi vor relua cresterea si vor ajunge la 81,7 milioane in 2025 la nivel global, insa vor inregistra un declin in anii care vor urma.

Expertii Deloitte au identificat un factor cheie in stimularea cresterii cererii de masini electrice in urmatorii zece ani, respectiv schimbarea atitudinii consumatorilor, odata cu disiparea barierelor care au limitat, pana acum, accesul la astfel de masini. Preturile se apropie tot mai mult de cele ale masinilor pe motorina sau benzina, iar gama de modele puse in vanzare se diversifica. Totusi, se mentine preocuparea cumparatorilor cu privire la autonomia unei astfel de masini (distanta care poate fi parcursa cu o singura incarcare) si la lipsa infrastructurii de alimentare.

Masurile pe care guvernele le adopta pentru revenirea economica post-pandemie ar putea influenta atitudinea consumatorilor cu privire la masinile electrice. Spre exemplu, ca parte a planului de redresare economica, Germania a alocat 2,8 miliarde de dolari pentru imbunatatirea infrastructurii de incarcare a masinilor electrice si a anuntat masuri prin care toate statiile de alimentare sunt obligate sa se doteze si cu un punct de incarcare pentru astfel de autovehicule. Romania se poate inspira din acest exemplu, dar si din cele legate de facilitatile oferite de alte state la achizitia unei masini electrice, atat pentru persoane fizice, cat si pentru companii”, a declarat Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania.

Conform raportului, guvernele din numeroase tari au oferit, de-a lungul timpului, stimulente financiare pentru cumpararea de masini electrice, de la subventii directe oferite persoanelor fizice, la reducerea taxelor si cresterea sau mentinerea taxelor pentru masinile cu motor pe combustie interna.

Mai mult, masurile adoptate in contextul COVID-19 pentru sprijinirea pietei auto au favorizat, pe anumite piete, masinile electrice. De exemplu, in Germania, guvernul a diminuat temporar TVA de la 19% la 16% pentru vehiculele cu emisii reduse si a dublat subventiile existente, la aproape 7.000 de dolari, pentru autovehiculele electrice care costa sub 45.000 de dolari. In Franta, consumatorii care cumpara astfel de masini cu preturi de maximum 50.000 de dolari primesc un stimulent de aproape 8.000 de dolari, in crestere de la aproximativ 7.000 de dolari, anterior crizei. Totodata, autoritatile franceze au dublat prima de casare pentru masinile vechi. In acelasi timp, in China, subventiile pentru masini electrice si politicile de reducere a impozitelor, care urmau sa expire in 2020, au fost extinse pana in 2022.

Pe de alta parte, raportul arata ca in SUA piata a evoluat dezamagitor in ultima perioada, in contextul in care benzina si motorina au preturi mici, iar gama de modele disponibile de masini electrice este redusa (modelul Tesla 3 reprezinta aproape jumatate din vanzarile din aceasta nisa). Nici in restul lumii vanzarile de astfel de autovehicule nu sunt relevante, motivele fiind diverse: lipsa implicarii din partea guvernelor in sustinerea pietei, infrastructura de incarcare insuficienta sau inadecvata, indisponibilitatea vehiculelor electrice si diferentele culturale in ceea ce priveste modelele de mobilitate. Spre exemplu, in Japonia, care este un jucator important pe piata auto globala, vanzarile de masini noi sunt dominate de producatorii locali, care inca nu au dezvoltat modele electrice similare celor clasice, asa cum au facut competitorii lor din Europa sau China.

Raportul Deloitte „Electric Vehicle. Setting a course for 2030” se bazeaza pe analiza seturilor de date din industrie, precum si pe anunturile publice ale companiilor producatoare si poate fi consultat integral aici.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesionisti ai sai.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL