La jumatatea lunii noiembrie 2025, autoritatile fiscale din Romania au demarat o campanie de informare, dedicata entitatilor constitutive ale grupurilor multinationale (MNE), prin care acestea sunt indemnate sa se conformeze cerintelor privind raportarea pentru fiecare tara in parte (CbCR).
OUG 42/2017 a introdus obligatia pentru societatile-mama finale ale grupurilor MNE rezidente in Romania sau pentru anumite entitati constitutive, atunci cand sunt indeplinite anumite conditii, de a depune raportul CbCR si a reglementat conditiile schimbului automat de informatii intre autoritatile fiscale.
Principalele obiective urmarite prin aceasta ordonanta sunt:
• Cresterea transparentei fiscale si combaterea planificarii fiscale agresive a grupurilor MNE, prin furnizarea de informatii detaliate autoritatilor fiscale din statele membre;
• Implementarea recomandarilor OECD – BEPS Actiunea 13, care prevad raportarea la nivel de tara pentru grupurile MNE cu venituri consolidate de peste 750 milioane EUR;
• Prevenirea fenomenelor precum deduceri duble, dubla neimpozitare si transferul profiturilor catre jurisdictii cu impozitare favorabila.
Context global
OCDE a dezvoltat o serie de instrumente pentru a sprijini administratiile fiscale in utilizarea rapoartelor CbCR, mai ales pentru evaluarea riscurilor grupurilor MNE, cum ar fi workshopurile privind evaluarea riscurilor pe baza CbCR, CbCR Tax Risk Evaluation and Assessment Tool (TREAT), un Chestionar de Evaluare a Riscului Fiscal (TRAQ), utilizat in International Compliance Assurance Programme (ICAP), prin care o administratie fiscala ofera unui grup MNE invitatia de a explica indicatorii-cheie ai unui potential risc, precum si CbCR Effective Risk Assessment Handbook, publicat in 2017.
Corporate Tax Statistics, publicata anual de OCDE, are rolul de a sprijini analiza politicilor fiscale corporative si de a extinde calitatea si gama de date disponibile pentru evaluarea fenomenului de Base Erosion and Profit Shifting (BEPS). Editia Corporate Tax Statistics 2025 | OECD, publicata in 25 noiembrie, include mai multe date decat editiile anterioare, acoperind si anul 2022 . Aceasta cuprinde informatii anonimizate si agregate din rapoartele CbCR privind activitatea a peste 8.700 de grupuri MNE la nivel global, inclusiv o detaliere pe dimensiunea grupurilor (masurata prin veniturile de la parti independente) si pe jurisdictii fiscale.
Aceasta granularitate sporita permite o intelegere mai precisa a modului in care profiturile, veniturile si impozitele sunt distribuite intre diferite dimensiuni de grupuri MNE si jurisdictii. Multe jurisdictii declara insa ca primesc prea putine rapoarte CbC pentru a putea furniza statistici catre OCDE, respectand standardele lor de confidentialitate.
Pentru Romania, unde obligatiile CbCR au fost introduse prin OUG 42/2017, aceste date globale subliniaza importanta transparentei si a unei documentatii solide pentru alinierea la standardele OCDE si pentru sustinerea conformitatii locale.
Pe scurt, despre indeplinirea obligatiei de raportare CbCR la nivelul OCDE:
• 106 – numarul total de jurisdictii care, in 2022, ar fi putut furniza statistici CbCR (obligatorii + voluntare)
• 53 – numarul jurisdictiilor care au furnizat efectiv statistici CbCR catre OCDE in 2022
• 5 – jurisdictiile care au raportat ca au primit zero rapoarte CbCR in 2022
• 48 – jurisdictiile care nu au furnizat statistici CbCR, in ciuda faptului ca ar fi putut
• 54 – jurisdictiile care au transmis date privind activitatile a peste 8.700 MNE-uri pentru anul 2022.
Datele CbCR continua sa arate existenta unor diferente intre locul unde sunt raportate profiturile si cel unde se desfasoara activitatea economica, dar exista semne ca amploarea acestor diferente scade. De exemplu, ponderea profiturilor raportate in investment hubs a scazut de la 31,9% in 2017, la 18,9% in 2022.
Statisticile CbCR sunt utile pentru analiza comportamentului grupurilor MNE si a riscurilor BEPS, insa OECD subliniaza ca aceste date trebuie interpretate cu prudenta si nu pot fi folosite ca dovada directa a existentei BEPS.
Situatia in Romania
Desi obligatia de raportare CbCR este in vigoare din 2017 cu prim termen de depunere decembrie 2018, iar Romania este semnatara a Acordului multilateral privind schimbul automat de rapoarte CbC (CbC MCAA), pare ca nu dispune inca de toate mecanismele necesare pentru a primi aceste rapoarte din jurisdictii din afara Uniunii Europene. In plus, Romania nu a incheiat acorduri bilaterale cu jurisdictiile care nu sunt semnatare ale CbC MCAA. Companiile romanesti trebuie astfel sa suporte o sarcina suplimentara prin raportari care in mod normal nu ar fi necesare.
In consecinta, entitatile constitutive ale grupurilor MNE stabilite in jurisdictii din afara Uniunii Europene raman vizate de aceasta cerinta de raportare. Acestea vor utiliza Formularul R404 si schema XML aferenta pentru transmiterea electronica. Exceptia este doar in cazul in care raportul CbCR este depus intr-o alta jurisdictie din Uniunea Europeana.
Mentiunea principala este aceea ca neconformarea cu cerintele CbCR poate atrage amenzi semnificative, de pana la 20.000 euro, si poate determina incadrarea contribuabilului intr-un nivel de risc superior, ceea ce ar putea conduce la verificari fiscale suplimentare.
Ce ar trebui sa faca, urgent, companiile?
Primul pas este evaluarea, cat mai curand posibila a indeplinirii obligatiilor privind raportarea CbCR. In al doilea rand, ar trebui sa urgenteze colectarea datelor necesare si sa asigure depunerea raportarilor in termenul prevazut de legislatie, pentru a evita sanctiunile si pentru a asigura conformarea cu standardele internationale de fiscalitate.
Raportul CbCR trebuie depus in termen de 12 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare al grupului MNE. Pentru anii fiscali care se incheie la 31 decembrie 2024, termenul limita este 31 decembrie 2025.
Conformarea voluntara cu obligatiile de raportare favorizeaza interactiuni mai eficiente intre contribuabili si autoritatile fiscale si reduce expunerea la sanctiuni, care pot varia in functie de circumstante.
Potrivit reprezentantilor ANAF, respectarea cerintelor CbCR sprijina eforturile globale impotriva evaziunii fiscale si contribuie la crearea unui mediu fiscal international transparent si echitabil.
In plus, este important de mentionat ca ANAF a demarat recent controale la peste 500 de companii romanesti, ceea ce subliniaza nivelul ridicat de atentie acordat de autoritati si riscurile asociate neconformarii.
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 406.209 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 53,2 miliarde USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2025. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com




























