Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator PwC Voice of Consumer: Consumatorii cauta echilibru intre sanatate si accesibilitatea preturilor cand cumpara produse alimentare | DoingBusiness.ro
loader
PwC Voice of Consumer: Consumatorii cauta echilibru intre sanatate si accesibilitatea preturilor cand cumpara produse alimentare

PwC Voice of Consumer: Consumatorii cauta echilibru intre sanatate si accesibilitatea preturilor cand cumpara produse alimentare

Consumatorii isi doresc sa cumpere alimente care sa corespunda cu valorile lor in materie de sanatate, confort si sustenabilitate, dar cresterea preturilor si provocarile legate de costul vietii le limiteaza posibilitatea de a-si realiza aceste intentii

• Jumatate (51%) dintre consumatori considera raportul calitate-pret principalul motiv pentru schimbarea marcii de produse alimentare.  

• Aproape jumatate adopta strategie de economisire a costurilor, cum ar fi reutilizarea alimentelor ramase dupa o masa (49%) sau cautarea promotiilor (48%).  

• Doua treimi (66%) dintre consumatori se angajeaza sa cumpere doar ceea ce au nevoie pentru a reduce risipa alimentara.

• 70% utilizeaza acum aplicatii sau dispozitive portabile pentru ingrijirea sanatatii, un grup semnificativ folosind patru sau mai multe tehnologii.

• Aproape doua treimi (62%) dintre consumatori isi exprima ingrijorarea cu privire la alimentele ultraprocesate sau utilizarea pesticidelor.

Consumatorii isi doresc sa cumpere alimente care sa corespunda cu valorile lor in materie de sanatate, confort si sustenabilitate, dar cresterea preturilor si provocarile legate de costul vietii le limiteaza posibilitatea de a-si realiza aceste intentii, potrivit celui mai recent raport PwC Voice of Consumer realizat in 28 de state la nivel global, inclusiv in Romania.

Ultimii ani au fost marcati de inflatie, iar comportamentele de cumparare ale consumatorilor atat la nivel global, cat si in Romania, se orienteaza catre gestionarea atenta a cheltuielilor si prioritizarea stricta a nevoilor esentiale, ceea ce inseamna ca pretul continua sa fie cel mai important criteriu de cumparare. De altfel, costul vietii ramane si in acest an principalul risc perceput de romani in urmatoarele 12 luni, avand in vedere perspectiva unor masuri fiscale nepopulare, care ar putea fi luate pentru a reduce deficitul bugetar record si care se vor reflecta imediat in preturile de la raft. Raportul PwC Voice of Consumer pentru Romania va fi lansat in curand si va oferi mai multe detalii despre ce prefera si la ce se asteapta consumatorii in urmatorul an,” a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener si Lider al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania.

Presiunile legate de costul vietii continua sa afecteze increderea consumatorilor, mai mult de jumatate dintre respondenti declarand ca “se descurca financiar” sau se confrunta cu provocari financiare, cum ar fi imposibilitatea de a plati o parte sau toate facturile lunare ale gospodariei. Ca urmare, consumatorii incearca sa economiseasca, jumatate (51%) considerand ”raportul calitate-pret mai bun” drept principalul motiv pentru schimbarea marcilor de alimente, iar un numar similar reutilizeaza mancarea ramasa (49%) sau cauta promotiilor (48%). De asemenea, doua treimi (66%) dintre consumatori cumpara doar ceea ce au nevoie pentru a reduce risipa de alimente.

Preocuparile legate de alimentele ultraprocesate sau de utilizarea pesticidelor se intensifica in randul a aproximativ 60% dintre consumatorii chestionati, iar peste 50% dintre respondenti intentioneaza sa creasca consumul de produse proaspete in urmatoarele luni. 

Desi consumatorii constientizeaza impactul schimbarilor climatice, aceste ingrijorari nu se reflecta mereu in comportamentul de cumparare. Peste 80% dintre respondenti isi exprima ingrijorarea fata de schimbarile climatice, insa doar 44% dintre acestia spun ca sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru alimente care sustin protejarea mediului, precum imbunatatirea calitatii solului si biodiversitatea.

Consumatorii sunt deschisi la inovatii pentru o alimentatie mai sanatoasa si mai convenabila 

Sondajul a evidentiat, de asemenea, o deschidere in crestere a consumatorilor fata de adoptarea de noi tehnologii si cumparaturi prin canale netraditionale. Aproape patru din zece (38%) au testat serviciile de abonament si livrarea de kituri de alimente. Bunastarea personala bazata pe tehnologie este, de asemenea, in crestere, 70% dintre respondenti utilizand aplicatii de sanatate sau dispozitive portabile. Aproximativ jumatate dintre respondenti sunt de acord cu integrarea AI generativa in planificarea meselor.

Un nou domeniu de crestere pentru industria alimentara globala

Cercetarile recente ale PwC sugereaza ca in urmatorul deceniu industriile se vor reconfigura pentru a raspunde nevoilor oamenilor in moduri noi, conducand la formarea unor „domenii” care depasesc liniile sectoriale traditionale. Pentru sistemul alimentar global – pe care PwC il denumeste ”How we Feed”, acest lucru ar putea insemna o colaborare mai mare intre sectoare: retail, sanatate, tehnologie. Pana in 2035, acest ecosistem de afaceri ar putea atinge o valoare de 9,88 trilioane dolari, cu potentialul de a ajunge la 10,35 trilioane dolari.

Despre sondaj

In ianuarie si februarie 2025, PwC Research, centrul global de excelenta al PwC pentru cercetare de piata si informatii, a realizat un sondaj cu 21,075 de consumatori din 28 de tari, printre care si Romania. Respondentii au fost intrebati despre o gama de subiecte legate de consumul alimentar si tendintele consumatorilor, inclusiv cumparaturile de alimente si alegerile alimentare, viitorul sanatatii, tehnologiile emergente si climatul si sustenabilitatea. Interviurile cu executivi din industrie au avut loc in mai 2025.

Despre PwC

La PwC, ajutam clientii sa construiasca incredere si sa se reinventeze, astfel incat sa poata transforma complexitatea in avantaj competitiv. Suntem o retea orientata spre tehnologie, cu mai mult de 370.000 de oameni in 149 de tari. Prin serviciile de audit si asigurare, taxe si servicii juridice, tranzactii si consultanta, ajutam la construirea, accelerarea si sustinerea progresului.

Aflati mai multe pe www.pwc.com.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL
   Update cookies preferences