loader
PwC Consumer Pulse: Peste 50% dintre consumatori sunt preocupati de economisire si sunt atenti la preturi

PwC Consumer Pulse: Peste 50% dintre consumatori sunt preocupati de economisire si sunt atenti la preturi

Sondajul arata ca structura cheltuielilor va ramane aceeasi in perioada urmatoare, mare parte mergand spre lucruri de baza, precum produsele alimentare si bunurile de uz casnic

Mai mult de jumatate dintre consumatori (54%) s-au concentrat pe economisire si au fost mai atenti la preturi in ultimele noua luni (56%), potrivit sondajului Global Consumer Insights Pulse realizat de PwC in luna iunie. Astfel, se observa ca oamenii au ramas la fel de preocupati de siguranta financiara ca in octombrie anul trecut, chiar daca, intre timp, au demarat campaniile de vaccinare si economia da semnale de revenire. Global Consumer Insights Pulse a mai fost realizat in octombrie 2020 si martie 2021.

Daca in editia anterioara a raportului, din martie anul acesta, remarcam o usoara inviorare a interesului consumatorilor de a cheltui, acum vedem o tendinta clara catre economisire. Chiar daca aceste obiceiuri vor persista,  ne asteptam ca dispozitia consumatorilor fata de cheltuieli sa se imbunatateasca pe masura ce economiile recupereaza pierderile din timpul pandemiei. Exista, de asemenea, o tendinta de economisire si in randul generatiilor mai tinere, chiar daca nu au experimentat pana acum crize financiare. Totusi, constatam de exemplu ca multi dintre respondenti (61%), in special din Europa si SUA, s-au aratat dornici sa cheltuiasca mai mult pentru a lua masa in oras”, a declarat Mihai Anita, Partener si Lider al Serviciilor pentru Retail, PwC Romania.

Sondajul arata ca structura cheltuielilor va ramane aceeasi in perioada urmatoare, mare parte mergand spre lucruri de baza, precum produsele alimentare si bunurile de uz casnic.

Consumatorii au aratat insa ca, in urmatoarele sase luni, se asteapta la o crestere a cheltuielilor pentru alimente (37%), mancare la pachet (32%) si home entertainment (30%), la polul opus aflandu-se echipamentele sportive (21%), evenimentele culturale si sportive (19%) si bauturile alcoolice (18%).

Unele dintre schimbarile de comportament aduse de perioada pandemiei, fie ca au avut loc fortat sau au fost voluntare, vor deveni obiceiuri permanente. Vedem ca preferinta pentru cumparaturile online creste intr-un ritm mai accelerat decat in perioada de lockdown, in special pentru produsele alimentare. In acelasi timp, consumatorii se orienteaza mai mult catre produse bio si locale. Companiile ar trebui sa fie atente la aceste modificari si sa se adapteze continuu”, a spus Ruxandra Tarlescu, Partener PwC Romania.

Peste o treime dintre consumatori (36%) spun ca au devenit mai optimisti cu privire la revenirea economiei decat erau la sfarsitul anului trecut, iar tinerii sunt cei mai optimisti in privinta viitorului.

Trecerea la digital a accelerat si mai mult

Peste 50% dintre consumatorii globali chestionati spun ca au devenit mai “digitali" in ultimele luni. Desi a crescut numarul celor care au revenit in magazinele fizice dupa ridicarea restrictiilor (46% in iunie, fata de 42% in martie), cumparaturile prin intermediul smartphone continua sa urce, castigand doua puncte procentuale fata de cumparaturile din magazin.

In topul motivelor pentru cresterea cumparaturilor online, pretul a depasit calitatea si comoditatea, inregistrand marje mari la majoritatea categoriilor (moda, 47%, electronice, 42%, sanatate, 38%, electrocasnice, 40%). Exceptie fac produsele alimentare, unde cele trei motive inregistreaza procente apropiate, pretul fiind mentionat de 35% dintre consumatori, comoditatea, de 33%, si calitatea, de 29%.

Mai sanatosi si orientati catre produsele bio

Avand in vedere izolarea in case pentru o perioada atat de mare de timp, este surprinzator ca multi consumatori sustin ca au devenit mai sanatosi in ultimele sase luni. Iar cei care lucreaza de acasa spun ca au o sanatate mai buna acum (55%), decat cei care lucreaza de la birou (46%).

Procentul celor care doresc sa calatoreasca in urmatoarele sase luni a crescut foarte usor, de la 47% in martie 2021 la 50% in iunie.

De asemenea, mai multi consumatori cumpara produse locale si peste jumatate dintre respondenti spun ca se orienteaza mai mult catre produsele ecologice. Din octombrie 2020 pana acum, a existat o crestere cu 6 puncte procentuale a numarului de cumparatori care spun ca au sprijinit companiile independente locale.

Sondajul Global Consumer Insights Pulse a cuprins un esantion de 8.600 respondenti din 22 de tari si poate fi gasit aici.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 154 de tari cu mai mult de 284.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL