loader

Optimismul consumatorului, insuficient pentru o crestere stabila

Economia din Romania a debutat in acest an pe o baza foarte puternica cu o crestere anuala de 4.3% in T1 2015, peste procentul de 2,6 care era asteptat pe piata.

Cea mai mare contributie a fost adusa de consumul privat care a generat ¾ din crestere in T1 din 2015. Pentru anul 2015 ne asteptam la o expansiune economica de aproximativ 3,7%, favorizata in aceeasi masura de consumul privat. In aceste conditii, nu este de mirare faptul ca increderea consumatorului a atins in iunie, maximul din ultimii 7 ani. 

 

Dinamismul increderii consumatorului a fost sustinut prin intermediul a mai multe canale, cel mai important dintre acestea fiind cresterea semnificativa a salariilor. Guvernul Romaniei a implementat majorari successive pentru salariul minim, care a ajuns de la 700 RON la 1,050 RON in doar trei ani. In acelasi timp, salariul minim pe economie va trebui sa ajunga la 1,200 RON in 2016. Pe masura ce nivelul salariului minim a crescut, din ce in ce mai multi angajati au beneficiat de fiecare majorare, ajungand ca dupa cea din iulie 2015, peste o treime din angajatii din economie sa fie afectati de aceasta (excluzand fortele armate si personalul similar acestora). Efectul asupra cheltuielilor este unul pozitiv, dar cel asupra economiei este unul negativ, deoarece cresterea salariala depaseste cresterea productivitatii, afectand competitivitatea Romaniei. 

 

Pentru versiunea completa a articolului, va rugam accesati varianta in limba engleza, aici.

Autori

foto
UNICREDIT BANK SA