loader
Oportunitatile sunt dincolo de limitele abordarii defensive

Oportunitatile sunt dincolo de limitele abordarii defensive

Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente

Putem vedea lumea in multe feluri. Daca este sa o privim din perspectiva castig-pierdere atunci putem vedea o lume de oportunitati sau o lume de riscuri. Consecinta? Vom avea o abordare ofensiva sau defensiva in deciziile si actiunile noastre atat personale cat si de business.

In situatii de criza vom actiona automat in functie de perspective adoptata dintre cele doua. Rezultatele vor fi diferite, de aceea acest articol subliniaza avantajele abordarii ofensive care inseamna: pariul pe potential, hotararea de a valorifica oportunitatile, transformare si invatare continua.   

1. Caracteristicile abordarii defensive si ofensive

Defensiva - Atenuarea celor mai mari riscuri este cruciala din punct de vedere operational, precum si din punct de vedere al fluxului de numerar. Acesta este un efort continuu. Actiunile pe termen scurt de asigurare a lichiditatilor si a solvabilitatii sunt esentiale.

In defensiva se remarca nevoia unei puternice viziuni unificatoare, a unei guvernante si culturi corporative robuste, care sa dea garantie ca managementul resurselor este bine facut.

Scepticismul in legatura cu valoarea noilor trenduri digitale si preocuparea excesiv de prudenta fata de cheltuieli conduce la pierderea de oportunitatilor, in avantajul concurentei.

Ofensiva - Deschide calea pentru urmatoarea faza. Industriile care au fost in status quo timp de un deceniu sunt acum larg deschise pentru a se transforma. Companiile care se vor misca rapid si decisiv vor castiga.

Profitabilitatea pentru companiile conservatoare digital este de doar 9% prin comparatie cu 26% in cazul companiilor cu management centrat pe transformare digitala.

Liderii companiilor in ofensiva se centreaza nu pe risc ci pe potential, au cunostinte avansate despre noile tehnologii, sunt deschisi si aloca bugete semnificative pentru investitii in tehnologie.

2. Diferenta dintre abordarea defensiva si ofensiva

In timp ce abordare defensiva vizeaza protejarea veniturilor, definirea rebugetarii, implementarea masurilor de protejare a numerarului si stabilizarea operatiunilor din lantul de distributie si fabricatie, abordarea ofensiva se uita la dezvoltarea unei strategii pentru castigarea unui avantaj competitiv si planificarea pivotarii sau dezvoltarii de noi produse/servicii, piete sau modele de afaceri.

In cazul abordarii defensive aceste masuri imediate sunt urmate de monitorizarea realitatii comparativ cu scenariile realizate si ajustarea acestora, dezinvestitii si adaptare operationala in timp ce in cazul abordarii ofensive, setului de masuri imediate, ii urmeaza realizarea unui plan de pivotare a afacerii, orientarea investitiilor catre zonele de crestere, dezvoltarea de noi produse/servicii, piete sau modele de afaceri.

3. Leadership defensiv vs ofensiv

Atitudinea defensiva slabeste agilitatea in invatare si afecteaza mentalitatea de dezvoltare personala si profesionala. Agilitatea in invatare include practici precum eforturile de imbunatatire, punerea in discutie a modului normal de a face lucrurile si evaluarea experientelor fiecaruia.

Liderii defensivi sunt deficitari la comunicare, adaptabilitate, capacitatea de a indeplini obiectivele de afaceri si constientizarea de sine.

Atitudinea defensiva adesea ascunde realitatea a ceea ce faci, facand opace atat obiectivele tale, cat si transparenta in cadrul echipei tale.

Liderii ofensivi isi cunosc colegii, isi cunosc clientii, invata si se actualizeaza continuu, cultiva cooperarea, sunt creativi, iau decizii clare si fac investitii in dezvoltarea si pregatirea echipei.

Cercetarile indica faptul ca liderii care invata si actioneaza in mod agil au mai mult succes, atat in contributia la veniturile companiei, cat si in performantele generale ale angajatilor si managerilor.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 10 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat Lean Six Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA