Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Obligatiile impuse de ANPC operatorilor economici pentru combaterea fenomenului de ”shrinkflation” au fost publicate, cu o serie de neclaritati | DoingBusiness.ro
loader
Obligatiile impuse de ANPC operatorilor economici pentru combaterea fenomenului de ”shrinkflation” au fost publicate, cu o serie de neclaritati

Obligatiile impuse de ANPC operatorilor economici pentru combaterea fenomenului de ”shrinkflation” au fost publicate, cu o serie de neclaritati

Catalina Nacev, Avocat senior coordonator Mihaela Ragea, Avocat senior Andreea Rosu, Avocat

Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind obligatia operatorilor economici de a informa consumatorii cu privire la modificarea cantitatilor de produs, in conditiile mentinerii aceluiasi pret, publicat saptamana trecuta, ridica multe semne de intrebare legate atat de sfera de aplicare, cat si de modalitatea de aplicare, inclusiv a sanctiunilor.

Avand in vedere ca intentia reglementarii este buna, apreciem ca in aceasta forma Ordinul nu va avea efectul pentru care a fost adoptat, acela de protejare a consumatorilor de fenomenul de ”shrinkflation”. ANPC a identificat o scadere a volumului sau a greutatii unor produse preambalate, fara insa ca aceasta scadere sa se reflecte in pretul produselor si fara a schimba forma si prezentarea acestora. In opinia Autoritatii, acest fapt induce in eroare consumatorii cu privire la cantitatea produselor achizitionate.

Astfel, conform Ordinului, operatorii economici care comercializeaza la raft produse al caror volum sau a caror greutate s-a diminuat, pastrandu-se insa ambalajul, forma si prezentarea, concomitent cu mentinerea pretului de vanzare, au obligatia de a semnaliza aceasta modificare in acelasi camp vizual cu produsul, prin afisarea unui anumit text, la o anumita dimensiune si scris cu un anumit font, indicate in mod expres in Anexa la Ordin si de a mentine aceasta informare timp de cel putin 30 de zile de la punerea la vanzare a produsului.

Cu toate ca obligatia instituita de actul normativ pare la prima vedere simpla, aceasta ridica multiple probleme de interpretare si aplicare pentru agentii economici.

Principalele probleme identificate

O prima problema a acestui ordin este ca informatia trebuie prezentata doar in forma impusa de document, orice modalitate alternativa de semnalizare nefiind acceptata.

O a doua problema identificata este aceea ca dispozitiile Ordinului nu definesc notiunile utilizate in cuprinsul acestuia, generand astfel probleme de interpretare si aplicare.

Astfel, nu este definita notiunea de “produse destinate consumului in spatii de vanzare”, dand nastere la multiple interpretari cu privire la categoria produselor pentru care se instituie obligatia de informare, respectiv daca se aplica celor consumate in spatiul de vanzare sau tuturor produselor preambalate comercializate.

Desi referatul de aprobare al Ordinului si Comunicatul ANPC fac referire la aplicabilitatea actului normativ in ceea ce priveste toate produsele preambalate comercializate, respectiv atat cele alimentare, cat si cele nealimentare, iar Ordinul exclude in mod expres de la aplicabilitate doar produsele comercializate online, in cuprinsul actului normativ se face trimitere la o obligatie de informare pentru comercializarea la raft a produselor destinate consumului in spatii de vanzare, generand astfel confuzie.

Totodata, Ordinul precizeaza expres ca va fi aplicat exclusiv in privinta produselor pentru care s-a redus volumul sau greutatea, avand insa ”prezentarea, ambalajul, forma, dar fara a se limita la acestea, identice”.

Rezulta, asadar, ca in situatia in care prezentarea sau ambalajul au fost modificate, prevederile Ordinului nu vor putea fi invocate.

O alta problematica de interpretare vizeaza perioada de timp in care operatorii economici au obligatia informarii consumatorilor asupra acestor aspecte. Din aceasta perspectiva Ordinul precizeaza ca aceasta obligatie subzista pentru o perioada de cel putin 30 de zile de la data punerii in vanzare la raft a produsului cu volum sau greutate redusa fara insa a indica in niciun fel daca sau cum vor fi aplicate dispozitiile Ordinului pentru situatii tranzitorii.

Mai mult, Ordinul instituie obligatia de informare la momentul “oferirii spre vanzare” a unui produs preambalat al carui volum sau a carui greutate a fost redusa, fara ca notiunile de “oferire spre vanzare” sau “punere in vanzare”, utilizate in cuprinsul Ordinului, sa fie definite in considerentele acestuia sau prin OG nr. 21/1992, act normativ in completarea caruia a fost emis.

Astfel, daca notiunea de ”punere in vanzare” este inteleasa ca fiind actiunea de a oferi spre vanzare pentru prima data produsul a carui greutate sau al carui volum au fost reduse, se poate aprecia ca obligatia de semnalizare a produsului al carui volum sau greutate au fost deja reduse anterior intrarii in vigoare a Ordinului, in conditiile mentinerii pretului si care a fost comercializat pentru o perioada de cel putin 30 de zile anterior momentului intrarii in vigoare a Ordinului, nu mai subzista

De asemenea, aplicarea in timp a obligatiei de informare pentru o perioada de cel putin 30 de zile da nastere unor multiple interpretari si intrebari, respectiv daca aceasta obligatie de informare subzista doar pentru produsele a caror greutate sau volum s-a diminuat, puse la vanzare dupa intrarea in vigoare a Ordinului sau exista si in cazul produselor puse la vanzare intr-o perioada mai mica de 30 de zile anterior intrarii in vigoare a Ordinului.

Lipsa unei reglementari clare in aceasta privinta obliga la realizarea unei analize complexe din perspectiva principiului aplicarii legii in timp si care poate conduce la aplicarea neuniforma a prevederilor legale, ingreunand totodata implementarea in practica a dispozitiilor actului normativ de catre operatorii economici.

Care sunt sanctiunile?

O alta deficienta pe care o regasim in modalitatea de reglementare a acestui Ordin, este lipsa indicarii exprese a unei sanctiuni in cazul nerespectarii de catre operatorii economici a obligatiilor instituite prin acesta.

Avand in vedere practica ANPC in situatii similare, precum si faptul ca Ordinul a fost adoptat in executarea OG 21/1992 privind protectia consumatorilor, respectiv a prevederilor art. 18-20 din acest act normativ, care reglementeaza obligatia operatorilor economici de informare a consumatorilor cu privire la caracteristicile esentiale ale produselor, dorindu-se, practic, o completare a continutului acestei obligatii de informare, apreciem ca sanctiunea ce va deveni incidenta pentru nerespectarea prevederilor acestui Ordin va fi aplicata in baza Ordonantei nr. 21/1992 pentru incalcarea contraventiilor prevazute la art. 18-20, dupa caz.

Astfel, incalcarea Ordinului va constitui contraventie si va putea atrage sanctionarea operatorilor economici  atat cu amenda contraventionala de la 1.000 de lei la 10.000 de lei, cat si cu masura complementara a opririi temporare de la comercializare a produselor cu abateri de informare pana la remedierea deficientelor sau, in cazuri extreme, chiar cu masura complementara a inchiderii temporare a unitatii pe o perioada de cel mult 6 luni.

Avand in vedere faptul ca dispozitiile art. 18-20 din OG 21/1992 reglementeaza obligatii de informare distincte, cu elemente materiale distincte, ce cad in sarcina unor operatori economici distincti, credem ca aceasta modalitate de stabilire a sanctiunii aplicate si a textului de lege incident incalca atat principiul legalitatii, cat si principiul individualizarii sanctiunii, consacrat la art. 1 din OG 2/2001. 

Ordinul va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, respectiv in data de 10 octombrie 2024, oferind timp operatorilor economici pentru adaptarea si conformarea la noile cerinte.

Autori

foto
D&B DAVID SI BAIAS SCA
   Update cookies preferences