loader
O noua amnistie fiscala pentru persoane fizice si juridice. Ce datorii se sterg si in ce conditii?

O noua amnistie fiscala pentru persoane fizice si juridice. Ce datorii se sterg si in ce conditii?

Material de opinie de Alex Slujitoru, Partener, si Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal

Contribuabilii romani, persoane fizice si juridice, cu restante la plata obligatiilor catre stat pot beneficia de o noua amnistie fiscala, adoptata de autoritati prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 care prevede, totodata, si o serie de alte facilitati. Scopul declarat este cresterea veniturilor la bugetul de stat, in special in contextul in care deficitul bugetar asumat pentru anul 2024, de 5% din PIB, se preconizeaza ca nu va fi atins, Comisia Europeana estimand ca acest indicator va urca la 6,9% din PIB. In acest sens, autoritatile sustin ca, din valoarea creantelor bugetare curente de 175 de miliarde de lei, un total de 71,8 miliarde de lei ar putea face obiectul unor facilitati fiscale, de care ar beneficia 330.735 de contribuabili persoane juridice si peste 848.700 de contribuabili persoane fizice.

Conform acestei noi amnistii, debitorii pot obtine anularea tuturor obligatiilor accesorii (dobanzile si penalitatile) aferente obligatiilor bugetare principale restante la 31 august 2024, daca indeplinesc unele conditii ce vizeaza stingerea debitului principal, stingerea obligatiilor principale si accesorii cu termene de plata cuprinse intre 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare, depunerea cererii de anulare si transmiterea la timp a declaratiilor fiscale.

Situatiile in care se pot anula accesoriile

In principiu, toate obligatiile bugetare principale restante la 31 august 2024 pot beneficia de anularea accesoriilor daca sunt achitate integral pana la 25 noiembrie 2024.

De asemenea, pentru sume stabilite prin decizii de impunere emise si comunicate pana la 31 august 2024, accesoriile sunt anulate daca principalul este achitat in termenul prevazut de Codul de procedura fiscala (se stabileste in functie de data comunicarii deciziei de impunere).

In cazul obligatiilor restante achitate integral inainte de 31 august 2024, accesoriile pot fi anulate retroactiv doar daca nu au fost deja stinse sau daca sunt stinse dupa data intrarii in vigoare a ordonantei privind amnistia (6 septembrie 2024).

Totodata, dobanzile si penalitatile aferente obligatiilor declarate suplimentar de contribuabili prin declaratii rectificative depuse intre 1 septembrie si 25 noiembrie 2024 vor fi anulate, cu conditia ca datoriile principale sa fie achitate pana la depunerea cererii de amnistie, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024.

De asemenea, accesoriile aferente obligatiilor stabilite prin controale fiscale aflate in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei pot fi anulate daca principalul este achitat integral in termenul de plata corespunzator si cererea de anulare este depusa in 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere. Subliniem ca, initial, proiectul de act normativ prevedea ca pot beneficia de amnistie doar acei contribuabili pentru care se incheiase deja controlul fiscal, dar inca nu li se comunicase decizia de impunere pana la intrarea in vigoare a ordonantei, dar aceasta mentiune a fost eliminata din varianta finala a OUG 107.

In cazul inspectiilor fiscale ce urmeaza sa inceapa dupa intrarea in vigoare a ordonantei, contribuabilii dispun de 20 de zile sa depuna declaratii rectificative pentru a beneficia de anularea accesoriilor, iar autoritatile fiscale sunt obligate sa le ia in considerare.

Pentru obligatiile bugetare suspendate, se poate beneficia de amnistie daca suspendarea inceteaza anterior datei de 25 noiembrie 2024 sau daca debitorul renunta la suspendare anterior acestei date.

Accesoriile aferente creantelor fiscale esalonate la plata (incluse in ratele de esalonare), cu termene de plata dupa data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si pana la 25 noiembrie 2024, pot face obiectul anularii sub conditia platii principalului, in doua situatii: daca esalonarea isi pierde valabilitatea – practic, daca debitorul renunta la esalonare sau nu mai achita ratele de esalonare; daca esalonarea se finalizeaza cel tarziu la data de 25 noiembrie 2024 sau debitorul achita anticipat ratele de esalonare (avand aceasta posibilitate, iar fiscul este obligat sa refaca graficul) pentru a se incadra in termenul limita de 25 noiembrie 2024.

De asemenea, un debitor poate beneficia de amnistie in cazul cererilor de rambursare de TVA respinse, cu conditia ca acea cerere de rambursare sa fie depusa inainte de 25 noiembrie 2024 si plata obligatiilor bugetare de care depinde anularea si care sunt nestinse prin compensare cu sumele individualizate in cererea de rambursare sa fie realizata in 30 de zile de la data comunicarii deciziei prin care se respinge rambursarea.

In plus, aceasta amnistie se aplica oricaror tipuri de obligatii bugetare administrate de alte institutii sau autoritati publice. Doar autoritatile publice locale (UAT-urile) au posibilitatea sa aleaga daca aplica sau nu amnistia.

Obligatii care nu pot face obiectul amnistiei

Ordonanta prevede si o serie de situatii in care nu se poate aplica amnistia. Este vorba de accesoriile aferente ajutoarelor de stat de recuperat sau fondurilor ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, cele legate de obligatii bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a ordonantei sau care incep ulterior acestei date, accesoriilor aferente unor obligatii bugetare stabilite prin hotarari penale definitive si cele rezultate din prejudicii care fac obiectul cauzelor de nepedepsire prevazute de art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.

Facilitati suplimentare pentru persoane fizice si juridice

Pe langa anularea dobanzilor si penalitatilor, pentru persoanele fizice, OUG 107/2024 prevede si un beneficiu suplimentar, constand in anularea unei parti a debitului principal.

Astfel, pentru debite principale mai mici de 5.000 de lei inclusiv, se anuleaza 50% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, cu conditia ca diferenta de 50% sa fie achitata pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024. In cazul datoriilor mai mari de 5.000 de lei, se anuleaza 25% din restante, daca acestea sunt stinse in proportie de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar inainte de 25 noiembrie 2024.

De o facilitate suplimentara beneficiaza si persoanele juridice supuse impozitului pe profit, respectiv impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Astfel, daca acestea au depus toate declaratiile fiscale, au stins la termen obligatiile aferente impozitului si nu au alte restante fiscale, vor beneficia de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferent anului 2024, ce va fi utilizata pentru compensarea cu obligatiile fiscale ale contribuabilului.

In concluzie, noua amnistie ofera debitorilor o serie de oportunitati pentru a-si reduce datoriile catre bugetul de stat sau catre alte institutii publice, pe care le pot valorifica in perioada urmatoare. Asadar, este indicat ca debitorii care au restante ce intra sub incidenta OUG 107/2024 sa analizeze optiunile pe care le au la indemana si sa aplice pentru facilitatile oferite de amnistie, cu atat mai mult cu cat este putin probabil ca o astfel de masura sa mai fie adoptata in urmatorii cativa ani.

Autori

foto
DELOITTE AUDIT SRL